webasto fel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14226
    tornqvist152
    Deltagare

    hejsan jag har en citroen c5 med en webasto monterad men den går inte igång den är stendöd! jag plockade bort värmaren o skruvade isär den och provkörde den del för del och fläkten fungerade samt tänd electroden vart också glödhet. så vart börjar jag nu felsöka?

    #63059
    Kostya
    Deltagare

    Kommer inte ihåg om det var Webasto eller Ebespächer på min kompis Transit men det var bränslepumpen som hade lossnat från sitt fäste på den och hamnat i fel vinkel, var tydligen ganska noga att den inte lutar för mycket.

    Så kolla bränslepumpen, en liten cylindrisk sak med en sladd till.
    Jag tror den är pulsstyrd så den kan inte kollas genom att koppla in en pluskabel direkt från batteriet..

    #63062
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja om det är den typen av pulserpump så är det extra noga med dess vinkel som är någonstans runt 15 grader för at den skall fungera, detta gäller iaf Eberspächer värmarna,, att testa en sådan kan man själv “pulsa” för hand med 12 Volt och se att den fungerar.

    Men det vanligagaste felet brukar oavsett fabrikat vara att den inte får bränsle och med värmare som nte gått på ett tag så kristalliseras det som sedan täpper till dess finmaskiga filter på värmarna, så tillse att bränsle verkligen kan flyta fram ända till brännardelen.

    #63065
    berit
    Deltagare

    Man ska fråga först och pilla sen…:p

    Har det lilla kretskortet som utgör styrenhet registrerat ett fel (en felkod) så jobbar inte grejern…enkelt.

    Har du tur har du inte pajjat ngt när du pillat…
    Sätt ihop lämna till ngn som har grejerna….berätta vad du gjort för att underlätta felsökningen….sedan när du vet felet kan du byta el laga själv :upp

    Genvägar är senvägar…hört det förut ? 😮

    #63071
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja frånsett styrkretsen då,, är dessa prylar annars tämligen enkla i sin uppbyggnad, men visst är detså pass nya grejor att det lämnar felkoder är det i så fall bara verkstäder för dessa som gör sig gällande,,, 🙂

    #63114

    jaha men är det pumpen som inte fungerar så borde ju fläken gå iaf? hur återställer jag diesel värmaren då? så den provar o starta igen? de va ju bra att jag plockade isär den nu vet ja ju att de inte är nå fel på de gejorna iaf =)

    #63116
    Kostya
    Deltagare

    Ja då låter det ju som nåt annat fel, trodde att det var själva brännaren som var heldöd.

    #63119

    Hej nu går de framår med värmaren =) plockade ihop den ikväll och monterade tillbaka den i bilen och nu så försöker den sarta iaf =D fläckten brummar o de blåser i avgasröret från värmaren. Men den ville inte tända så ja funderar på om de kan va nåt med dieselpumpen som ni skrev. det syntes även inuti värmaren att den inte gått på väldigt länge så får ja igång den så kanske ja får en fin värme i bilen =P så ska försöka leta upp vart pumpen sitter imorgon!

    #63120
    berit
    Deltagare

    Grattis…

    Webasto kan gå ner i “interlock”, (beror på misslyckade starter el liknande, brukar finnas felkoder också), då räcker det att göra strömlöst så kan det funka igen, nu är den tom på bränsle också så nu är risken stor att den går ner i permanent låst läge!

    Ibland hjälper det att tanka fullt i fall dykröret är lite felmonterat el pumpen svag…

    Webasto är inget man felsöker själv…sorry….åk till en Webasto specialist, säkert billigare och bättre än Citroën.

    Om jag får gissa så blir det byte brännarhus, såna har jag bytt fler än jag kan räkna :o. Ibland så har man monterat matarpump för bensin på fabrik och den löser inte uppgiften (kontrolleras genom att man aktiverar pumpen med diagnosinstrument och ser hur mkt bränsle som matas under en viss tid) så då får man uppgradera till rätt sort…. sedan ska man ställa CO-halten också så att den nya brännaren inte sotar igen…kort sagt man behöver utrustning..:x

    Man kan greja rena el-fel och andra uppenbara fel i samband med bränslevärmare…men när dom inte vill starta behöver man ta hjälp 🙁

    #63122
    berit
    Deltagare

    Favorit felet heter “flamma utan bränsle”, glödstiftet blir varmt, för varmt och starten avbryts :ner Rena slitagedelen..brännarhus…viktigt att ställa CO:utrop

    #63169

    jo men jag borde ju kunna leta upp pumpen och provköra den först? eller ser dom de på datan på verksataden? nytt brännarhus fanns ju o köpa på autoexperten för 2000 pix. kollade också på ett tidur o pump men ett sådant kitt gick lös på 5500kr går de inte och montera en vattenpump och sen dra in så ja får en knapp i kupen så jag kan slå på värmaren så ja kan använda den som parkeringsvärmare? självklart efter att jag fått den o fungera igen =)

    #63183

    hittade pumpen nu =P och kopplade på 2 kablar och “puls körde” för hand på ett batteri och gå komm de bränsle! så inge fel på pumpen iaf. men körde igång värmaren och mätte i kontacktstycket till pumpen och ingen ström. så borde va nåt kretskortfel? tycker ni ja ska skruva bort värmaren från bilen och lämna in den eller ska ja köra dit hela bilen vilket är bäst?? tack för alla bra svar så här långt =)

    #63185
    berit
    Deltagare

    Kör dit hela bilen, om det är kopplat som jag tror går det att felsöka via EOBD-uttaget. Annars kan man koppla in sig direkt på Webastons kontaktstycke.

    Oavsett så behöver den provas uppkopplad till vatten och bränsle, så det finns inget att vinna på att ta bort den.
    Det gör man först då man vet vad man vill göra med den.

    Beklagar att du jobbat så mkt i onödan…men du har ju lärt dig en del :upp

    Ev kan man tänka sig att du får den felsökt, köper reservdelen, åker hem och byter själv, och sedan återvänder och får “resetad” och injusterad….kan hända att du spar några kronor men det blir svårt att hävda ngn garanti på jobbet då…normalt ett år på jobbet och två på reservdelen :utrop

    #63186
    berit
    Deltagare

    Berätta gärna hur det fortskrider, med felkoder och reparationer!

    #63205

    ok jag ska kolla om jag hittar nån i uppsala området som kan webasto. men värmaren sitter så väldigt dumt till så man måste ta bort kofångaren för att komma åt den =( men kanske kan åka in utan fronten =)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?