Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

WV Touran: Gnissel och högt ljud i kupen

Startad av dameli · 2012-09-17 · 12 svar

dameliTrådstart
Hej,

Har följande problem:

Bromsarna har gnisslat i över två månader sedan skivor och klossar byttes fram. Två verkstäder hittade inget fel (inne totalt fyra gånger sedan Juli). Så sent som i fredags byttes skivor och klossar fram återigen (bak byttes förra året), men gnisslet kvarstår (låter som fågelkvitter som försvinner så fort du trycker på bromsen). Gnisslet låter tydligare om jag svänger åt vänster. Vid bytet kunde man se att klossarna vänster fram var duktigt snedsliten, samt att även mönsterdjup blivet sämre på vänstra däcket fram (-1 mot andra däck). Med gamla skivorna så hade jag under en period gnissel men då slipades en rost kant bort och gnisslet försvann

Plus ett högt brummande ljud hörs inne i kupen vid körning över 70km/h, det började brumma efter att däcken stabiliserades i somras eftersom jag helt plötsligt fick vibrationer vid 110km/h. Vibrationerna försvann men det dånar kraftigt inne i bilen.

Är själv helt inkompetent när det gäller bilar men hoppas få något mer att gå på iom denna post, som kan meddelas verkstad.

Bilen är en WV Touran 05 1,6 FSI orginal alu fälgar
slirfeldt
Med båda dessa fenomen skulle det kunna röra sig om anliggande broms och i fallet troligen i så fall vänster frambroms.
Du har inte märkt om/att den hjulsidan blir varm till väldigt varm efter lite normalkörning? Vilket med borde ha märkts av dessa verkstäder...
Ludde_57
På vilket vis har mönsterdjupet förändrats på Vänster däck?
Minns inte hur nu, men glapp, även knappt syn/märkbart, i styr eller spindelleder ger olika slitagebilder på däck.
Möjligen kan en glappande styr/spindelled ge vibrationer nog för att bromsarna ska gnissla lite. Ibland behövs inte mycket för att få ett missljud.

Nya bromsklossar på gamla skivor kan behöva skavas av lite i kanterna före att inte skapa missljud mot kanten som ofta finns på gamla bromsskivor.
men det är överkurs i mitt tycke då kanten snabbt själv nöter ner bromsklossarna till rätt passform. Men jag vet fler som bestämt hävdar att så ska göras.
ajanessshlze8323
@Anders P 78693 wrote:
På vilket vis har mönsterdjupet förändrats på Vänster däck?
Minns inte hur nu, men glapp, även knappt syn/märkbart, i styr eller spindelleder ger olika slitagebilder på däck.
Möjligen kan en glappande styr/spindelled ge vibrationer nog för att bromsarna ska gnissla lite. Ibland behövs inte mycket för att få ett missljud.

Nya bromsklossar på gamla skivor kan behöva skavas av lite i kanterna före att inte skapa missljud mot kanten som ofta finns på gamla bromsskivor.
men det är överkurs i mitt tycke då kanten snabbt själv nöter ner bromsklossarna till rätt passform. Men jag vet fler som bestämt hävdar att så ska göras.


Både klossar och skivor har bytts, när det gäller gnisslet så hörs det aldrig direkt utan efter ett par mil, dock undantag när det var varmt ute då kom det nästan direkt. Mönstret på hjulet ser ut att var mindre över hela däcket dock mest mot ytterkant

Vad kan det höga oljudet i kupen bero på? Däcken?

Tack för snabba svar
ajanessshlze8323
Tror inte bromsen ligger på, bränsleförbrukningen är hela tiden ok, men som i svaret ovan gnisslet börjar aldrig direkt det kommer efter ett par mil. De har även plockat ned och smörjt vad det nu är man smörjer...

Vad tror du ljudet i kupon kom ifrån efter balansering, det dönar kraftigt...
slirfeldt
Att gnisslet uppstår efter en tids körning tyder till att det förmodligen är värmerelaterat som och det behöver inte vara fråga om nämvärd anliggning.
Som av värmen gör att metallen i bromsbelägg osv expanderar så är detta fenomen inte ovanligt med tilltagande vibrationer med stigande värme.
Så kontrollera även då du som sagt kört ett tag om det är varmare vid något hjul.

Om det inte är det så kan den teorin avskrivas att någon broms ligger på... Slitet hjul kan självklart bero på sliten styrled tex som med bör kontrolleras i fallet.
Svårt säga något om vad oljudet kommer sig av som alltså blev värre efter hjulbalanseringen?
ajanessshlze8323
@Peter H 78696 wrote:
Att gnisslet uppstår efter en tids körning tyder till att det förmodligen är värmerelaterat som och det behöver inte vara fråga om nämvärd anliggning.
Som av värmen gör att metallen i bromsbelägg osv expanderar så är detta fenomen inte ovanligt med tilltagande vibrationer med stigande värme.
Så kontrollera även då du som sagt kört ett tag om det är varmare vid något hjul.

Om det inte är det så kan den teorin avskrivas att någon broms ligger på... Slitet hjul kan självklart bero på sliten styrled tex som med bör kontrolleras i fallet.
Svårt säga något om vad oljudet kommer sig av som alltså blev värre efter hjulbalanseringen?



Tack för svar, skall kontrollera värmen, kanske mindre smart fråga men hur görs det lämpligast? visuellt? Förstår åtminstone att jag inte förstår...För att svara på frågan så ja ljudet blev mycket högre men vibrationerna försvann vid 110km/h. Hur kan det komma sig att de gamla beläggen var väldigt snedslitna?
Alkvettern
Om de är väldigt snedslitna kan det ju vara kolven i bromsoket som är tokig så den pressar snett?
Vet inte hur oken på dessa ser ut, om det är en eller flera kolvar, men vore något att kolla upp.
Hade en gammal audi där hela fästet till oket var lite rostat, så oket satt snett gentemot skivan och det gav en hel del skojjiga fel.

Bästa sättet att kolla tempen är med IR-termometer, rikta laserpluppen mot skivan och mät :)
Hålla handen en bit ifrån kan ge en hint också, jämför med hjulet på andra sidan.
slirfeldt
Jo vid snedslitna bromsbelägg är mina erfarenheter i ett fåtal fall har det uteslutande orsakat på att en glidbulten kärvat fast.
Som då snedsliter det bromsbeläggen som då sliter så att säga från kortände till kortände. Om det nu med var så i fallet?

Men oavsett skulle en närmare kontroll av dessa redan nämda komponenter göras för att närmare kunna konstatera orsaken och så här ser bromsoket ut löst.
https://bilder.lagabasen.se/delar/1051/1051363327vy2.jpg tillsynses enkelkolv med två glidbultar.

Edit: Själv har man en inbyggd termometer i fingrarna pga "yrkesskada" ;-)
ajanessshlze8323
Tack för tipsen Peter och HCP, det låter troligt. Ska försöka skaka fram en ir termometer för kontroll
Nitrogen
Jag tycker att vi har alla symptom för dåligt hjullager här! "Dörnande" ljus som försvinner vid bromsning, olika ljud vid sväng, snedslitna bromsbelägg.... Jag är 90 procent på ett dåligt hjullager!
slirfeldt
Knepigt bara att det tillkom efter balanseringen men visst.
Det kan annars mycket väl med röra sig om ett dåligt lager som med brukar ändra karaktär beroende på hjulbelastning.

Så 50/50 för mig gällande hjullager i så fall gällande brummandet,,, :-)
Nitrogen
Kom efter skivbyte om jag läser rätt.... Vet inte hur det är på touran, men följer dom VW:s vanliga linje så delar man ju förvisso inte navet. Däremot är så fallet på många japaner och fransmän. Har man då inte dragit ihop det ordentligt kan det uppstå glapp vilket leder till de nämnda fenomenen. Även snedslitet däck nämndes ju.... Som sagt, man brukar inte göra så på VW, men.... Kan ju vara orsaken till skivbytet från början....? Värt att kolla hur som helst.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil