Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

13 tum till 5*112 ???

Startad av Hans-Orjan · 2008-12-21 · 5 svar

Hans-OrjanTrådstart
Jag har lånat en släp med fälgmönster 5 bult 112 mm bultcirkel. Det är ju som bekant samma som Ford Scorpio, Mercedes Benz, VW buss m.fl

MEN!!! Släpen har 13" fälgar!!! Det innebär - såklart - att det blir en smula trångt i skärmarna om jag monterar 14" dubbhjul... :x

Så, mina vänner: VILKA bilmodeller har 13" 5*112 ???

.
Kostya
Kan du inte montera däck med lägre profil?
Om det ska vara tex 175/70-13 så kan du montera 175/65-14 eller 165/70-14. Det borde få plats.
slirfeldt
Ja däck med lägre profil på 14 tum bör inte vara några problem, värre kan det så bli med att hitta på passande fälgar med 13 tum som knappt existerar även på dom så minsta bilarna idag,,

Men dom annars som har dess bultmönster är tex Skoda Octavia 04-, VW Passat 97- Golf V 03- som lite exempel och då är det frågetecken för dess navhål om det passar samt att knappast någon har så små fälgar som 13 tum,,,
ingo-v40
Aha... lägre profil... Tja, det borde fungera.

Men att däcka om mina fälgar för ett enda tillfälle.. Saken är nämligen den att jag äger ett eget släp, ett Gisebo 1200 kg, som jag inte kan dra med min VW Caravelle på bara B-kort, eftersom tågvikten kommer över 3500 kg. Alltså måste jag ta ett BE-kort, och för detta ändamål har jag alltså lånat ett skåpsläp. Vid uppkörningen måste släpet vara 'av lådliknande form'.

Nu lutar det åt att jag helt enkelt bygger ihop en enkel ställning till Gisebon, lägger en presenning över och hävdar att det är en kapellsläp :OO

Tack för tips, kamrater :upp

.
slirfeldt
Jo är det bara för det enda ändamålet så kanske det som sagt är enklare att bygga en enklare variant av överbyggnad, som med bör fungera det med,, har själv hela alfabetet på körkortet och behöver då inte fundera på dessa former av vikter mer än vad bilen max får dra. :-)
ingo-v40
"Hela alfabetet"...

Tänkte på kinesen sa: Även en tusenmilaresa börjar med ett enda steg. :OO

...sa han med ABC, och BE på G, i sitt kort :e

.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil