DDartbigmTrådstart2008-07-07Har gnista på stiften men tänder ej till överhuvudtaget.
Verkar som om den ej får soppa. Motorn funkar om man kör på startgas.
Har bytt ut förpump(1989)jettronic i tank mot en från en 1992 (dvs regina system som skall ersätta bägge) men har behöll högtryckspumpen ändå pga tidsbrist.
Blir det för högt tryck??
Funderar i nuläget att byta bränslefilterfilter och koppla förbi högtryckspump samt byta bränsleslangen i gummi.
Nån som har fler ideer???
Lossa på bränsle röret in till insprutet och kontrollera om det kommer någon bensin överhuvudtaget när du vrider på tändningsnyckeln.
Kopplade loss bränsleslangen och kollade. Det kom ca 1 liter på 30 sekunder.
Om tändningen funkar och bensinen kommer fram till railen borde det ju vara databoxen som inte skickar signal till spridarna att öppnas(kan man tycka).
Vet dock inte om bränsletrycket är ok. Stiften är dock snustorra.
Nån som har någon bättre ide????
1 liter på 30sekunder är aldeles utmärkt, så tryck har du så det räcker.
Lossa på spridarna från insuget och kolla om de fungerar.
Är det en -89 a du har? isåfall får du några felkoder från diagnosinstrumentet?
Ett trasigt spridar relä kanske?
Det är en -89 a.
Kollade efter felkoder vid uttaget kopplade in på 2. Men lysdioderna visade 1-1-1 och det ska vara ok tror jag.
Jag tror jag väntar med att ta loss spridarna. Alla fyra borde inte vara kass samtidigt.
Spridar relä??? Finns det ett speciellt relä för dem....får de inte signal direkt från databoxen??? Har bytt relä för pumparna...tror att det är bara för pumparna iallafall...ett vitt.
Kan man mäta signalen till spridarna och se om den är ok???
Relät till spridarna sitter vid behållaren till kylarvattnet. Det är enligt verkstadsboken jag har ett hjälprelä till spridarna. Vet tyvärr inte vad den exakt gör,men det är vanligt att den går sönder och motorn sten dör om den inte fungerar. Jag har inte hittat någon info om hur man mäter signalen till spridaren men man kan mäta motståndet i spridaren med en ohm mätare, det sitter om jag inte missminner mig två stift på kontakten på spridaren och där imellan ska du få ungefär 2 ohm om den är hel.
Dog bara bilen för dig, eller vad hände innan den bara slutade att starta?
Kollat bränslepumpsrelät?
@Impaler 33763 wrote:Kollat bränslepumpsrelät?
Du har inte läst mycket av vad vi skrivit om tidigare du !?
Det kan inte vara vevaxelgivaren? Den kan ju helt plötsligt lägga av, men jag kommer inte ihåg hur symptomen var...
@Simon G 33790 wrote:Det kan inte vara vevaxelgivaren? Den kan ju helt plötsligt lägga av, men jag kommer inte ihåg hur symptomen var...
Nej! Eftersom den givaren även styr tändningen och motorn går med hjälp av startgas.
Ok.. då har iaf jag lärt mig något... Lycka till!
Var iväg å köpte en beg. databox för 500 kr. Motorn startade direkt. Just den box jag har var enligt skroten en av volvos sämre och den som gick sönder mest.Den har en rosa lapp.
Det började med att bilen ibland gick som om bensinen började ta slut..bli svagare hacka till lite svagt i kanske 2-3 sekunder sen gå som vanligt igen. Ibland tvär dö när jag åkte i jämn fart 90 km/h för att sedan kunna startas igen efter kanske 10 min. Senast tvär dog den i 90 km/h och fick bogseras hem.
Startade till dagen efter i ca 3 sekunder sen aldrig mer. Funkade med startgas dock.
Varför boxen gick sönder vet jag ej. En teori skulle kunna vara ett batteriet snabbladdades med polskorna kvar på batteriet nyligen. Boxen kanske inte tålde pulserna från batteriladdaren. Har för mig att det stod i rep.handboken att man inte skall snabbladda med polskorna kvar på batteriet pga av skaderisken.