LLingonbenTrådstart2011-01-24Hej!
Jag fattar inte bilar, hoppas någon gör det här.
Märkte att bilen inte ville starta normalt utan den smög igång i förgår.
Igår stratade den inte, bara tände till lite och dog.
Ibland så drog den inte ens stratmotorn.
Bytte tändstift, rotor och mojängen runt rotorn.
Möjligen tänder den till lite, sen dör den med samma fenomen att när jag provar igen så drar den inte startmotorn.
Batteriet har dött, men tidigare har alla varningslampor funkat, fläkten lät så batteriet bör vara okey.
Tips?
/Tommy
KKrister Lindholm2011-01-24 · #@eisa 66189 wrote:Tanka.
Sånna här icke-kreativa svar klarar sig forumet bra utan...
Jag tycker du ska börja med att ladda upp batteriet. Att fläkten går betyder inte att det finns tillräckligt med kräm i batteriet så att startmotorn orkar snurra.
Undrar vad den där" mojängen runt motorn" är förnåge :-)
Prova spraya startgas i insug/luftfilter vid startförsök, tänder motorn till då har du problem med bränsletillförseln, bränslepump eller relä är vanliga fel.
Bränslepumpen kan också höras surra till någon sekund då tändningen slås på, sitter under bilen på förarsidan.
Felkoder kan också läsas ut via diagnosuttaget vid Vänster huvgångjärn/fjäderbenstorn, sök i forumet om hur göra. Det är enkelt och kan ge tips om vad som är fel.
"Mojängen" i det här fallet är vad det verkar just fördelarlocket. Men för mer underlättande diagostik vore ju bra att uppge motormodellen med.
Men som sagt fräscha upp batteriet innan vidare felsökning och pröva sedan spraya lite startgas i dess insug. Tänder den då till är det troligt bränslerelaterat problem om inget händer så lutar det åt tändrelaterat problem.
Edit: postade i samma sekund som Anders P :-)
Ffdragonques1784v2011-01-24 · #Tankat har jag gjort, det luktar bensin ;-)
Fördelar lock heter det, batteripolerna är rengjorda.
Däremot ska jag ställa batteriet på laddning inatt får vi se.
Motorn är väl 2,3 l bensinmotor med insprutning tror jag.
Jag har tyvärr humor så roliga svar gör inget.
/Tommy
Hej, Troligen dålig batterikraft, ladda batteriet över natten och om du har möjlighet kolla batteriet med belastningstestare för att simulera startmotorstart, om inte är det bara att pröva igen. Startgas i insugningsröret är bra för att kolla tädningsstatus. Funkar detta så motorn går, så har du bränsletillförsel problem, pump,filter och relä ? Lycka till verkstan.
Ett tips där med att kontrollera batteriets startkapacitet är med att ansluta en voltmätare till vardera batteripol och avläsa denna samtidigt då man startar eller försöker starta. Som med ger viss vägledning till batteriets status och då bör inte spänningen skjunka mer än minimium 10-11 Volt under den tiden startmotorn går runt och sedan bör batteriet nära på direkt visa dom normala 12-13 Volt.
Men som redan sagt så ladda först upp batteriet i fråga vilket är en förutsättning att kunna ställa vidare diagnostik.
@Poke 66191 wrote:Jag tycker du ska börja med att ladda upp batteriet. Att fläkten går betyder inte att det finns tillräckligt med kräm i batteriet så att startmotorn orkar snurra.
Undrar vad den där" mojängen runt motorn" är förnåge :-)
mojängen runt rotorn tycker jag borde på fackspråk vara "fördelarlock" ett ganska kreativt namn på denna tycker jag att det var.
Ffdragonques1784v2011-01-25 · #Tack Peter!
Jag har inget att mäta med tyvärr.
Laddat batteriet över natten, nu tänder den inte ens till. Men drar startmotorn varje gång.
Skrapat batteripoler på kabel och batteri.
Startgas har jag inhandlat, men det hjälpte inte heller.
Diagnos blinkar 1-1-1 på nummer två, på nummer fem händer ingenting alls.
Lampan tänds när jag trycker ner knappen mer än en sekund sedan är det svart....
Tändmodulen, jordfel?
Den felkoden torde tyda på inga fel alls är hittade och då den inte ens vill tända till så är det troligt tändrelaterat problem det rör sig om. Annars är det på dessa inte helt ovanligt med defekt hallgivare som tändmodul.
@Lingonben 66243 wrote:Tack Peter!
Jag har inget att mäta med tyvärr.
Laddat batteriet över natten, nu tänder den inte ens till. Men drar startmotorn varje gång.
Skrapat batteripoler på kabel och batteri.
Startgas har jag inhandlat, men det hjälpte inte heller.
Diagnos blinkar 1-1-1 på nummer två, på nummer fem händer ingenting alls.
Lampan tänds när jag trycker ner knappen mer än en sekund sedan är det svart....
Tändmodulen, jordfel?
2:an är för insprutningen och
6:an är för tändsystemet.
Mvh Janne
@oollaa 66239 wrote:mojängen runt rotorn tycker jag borde på fackspråk vara "fördelarlock" ett ganska kreativt namn på denna tycker jag att det var.
Jorå jag håller med dig. Men i ett förvirrat :-) tillstånd läste jag "mojängen runt Motorn" och då blev det tilt i hårddisken. Beklagar detta.