PpixarenTrådstart2007-01-24Har precis köpt en Volvo 945 och upptäcker ett par dagar efter att bilen börjar o hacka, tror bara det är när den är kall, precis som en moppe kan man säga när man håller på o få soppatorsk, den nästan dör och sen går den igång igen direkt...precis som om den inte få tillräckligt med besnin.
Provade o hälla i en flaska med sån där K-Akut men det hjälpte inte.
Någon som har en suck, det är en -92 som gått 19500mil
du måste köra upp hela tanken innan du ser resultat av Ki-akut
När tror du bränslefiltret är bytt sist?
Luftläckage eller dåligt servad motor...?
Sker hackandet även vid fullt tank? Enligt forumuppgifter så är det relativt vanligt att förpumpen i tanken går sönder, och då klarar inte huvudpumpen att leverera tillräckligt med bränsle till motorn om du har halv tank eller mindre.
Ja, jag kan kolla uär bränslefiltret är bytt, den är ju servad på verkstad (fl servicebok).
Har fyllt tanken till 3/5 delar ungefär, där hacka den med.
HAr kollat mer nu och den gör bara det innan den blir varm, sen går det så fint så...
Ju kallare den är, desto mer och oftare "rycker" den...nä den blir varm så slutar det helt.
Har provat att stampa gasen i botten när den är varm,m ne den svarar som den ska...så tillräckligt med soppa måste den få.
Kanske tempgivaren till insprutningen är dålig, och inte ger rätt värde vid kallstart?
Hör med volvoverkstaden om symptomen, när du ändå är där för att "köpa" givaren...
Den har gått "hyffsat" och knappt hackat sista tiden nu så jag trodde att K-Akut'en gjorde sitt, men igår när jag körde så märkte jag att den började hacka mer o mer trotts att motorn var varm (hade kört landsväg 20 min då)
När jag stannade med den så helt plötsligt går den ner till 400-500 rpm/min så man tror att den ska då, sen hoppar den upp till 1200-1300 rpm/min av sig själv och lägger sig nästan direkt på 800-900 rpm/min igen som den ska.
Ska tillägga med att när jag kommer till en korsning el rondell så kör jag ner kopplingen och växar ner, då går bilen lite på tomgång på väg in i rondellen, när jag sedan släpper upp kopplingen och ska gasa så hackar den lixsom till, precis som om den inte vill svara riktigt.
Provade att fylla tanken, men symptomen kvarstår.
Samma förslag på lösningar fortfarande?
om du tänker behålla bilen.... är det ju inte fel att kosta på den 1000:- och göra en rejäl service själv på den olja - filter , luftfilter
samt allt på tändningssidan DVS.. tändstift , tändkablar alla 5 , fördelarlock och rotor .
sen kan du ju utesluta det i flera år....
eller så ringer man förra ägaren och frågar när den är servad senast.
fråga vad som är bytat då....särskit viktigt de som är med fet stil ovan
Köpte faktiskt bilen i just Hsbg förra måndagen.
Ja, jag planerar att behålla den, man kanske skulle ta en tur till biltema imorgon då.
Jag vet att sista servicen är gjord för 500 mil sedan, dock så tror jag inte tändkablar etc är bytt.
Olja och oljefilter är ju grundläggande vid en service, plus att oljan är ganska fin färg på, så jag förutsätter att den är bytt.
Vad exakt bör jag köpa?
Bensinfilter, tändkabelsats, tändstift, fördelarlock och rotor?
Något jag glömt?
låter bra... slå ett öga på hur luftfiltret ser ut innan du åker iväg.
bli inte rädd av att tändkablarna är dyra... ca 400:- de är viktigast så snåla inte , genom att skita i att köpa dem.
Ffraggelpelle2007-01-29 · #Lustigt... nästan exakt samma symptom som på en Passat -91 som jag försökt få till, tråd här:
https://motorforum.nu/showthread.php?t=3923
Jag har också varit inne på att försöka byta tempgivare, då den här alltid verkar hacka när den blivit aningen varm. Helt kall eller helt varm så verkar den gå bra. Har inte bytt tändkablar än, efterssom jag tycker det verkar ologiskt att den bara går dåligt ibland isåfall. Är en kabel dålig så är den väl dålig, oavsett temp på motorn? Dessutom så "vaknar" även den här till när man trampar gasen i botten, vilket jag även tycker tyder på något med bränslesystemet. Om givaren är dålig kanske den får databoxen att blanda för magert/fett?
Är mkt intresserad av ifall du får till din Volvo, och vad det var isåfall efterssom det kanske kan hjälpa mig...
dagens tändkablar är skit då där inte är nån kabel inuti dem där är kol/grafitpulver i dem , så de är rätt känsliga och tyvärr dyra....
Ffraggelpelle2007-01-30 · #Om gamla sortens tändkablar var både bättre och billigare, varför säljs inte dom numer?
Kolla även om slangen till förvärmningen av insugsluften är hel,en arb kamrat har en 740 -89 som slangen var borta på,den ryckte innan den blev varm för att sedan sluta rycka när motortempen var normal.
Detta hände bara när temperaturen var under 10+ dock..