Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

A-Traktor

Startad av rasmus-bergqvist · 2011-08-20 · 20 svar

rasmus-bergqvistTrådstart
får man en laglig A-Traktor om man spärrar en vanlig växellåda?:OO
bajanessetrov2384
vad menas med dubblalådor?:cool:
bajanessetrov2384
vad menas med dubblalådor på A-traktor och är det svårt att sätta upp?
tack för svar :)
Rimsky
Man sätter in en extra växellåda som är spärrad på en viss växel för att reducera hastigheten.
bajanessetrov2384
okej. men jag förstår inte varför man då inte reducerar hastigheten på den som redan sitter där? :)
Rimsky
Dom flesta bilar går fortare än trettio på ettan så då är en extra låda ett effektivt sätt att reducera hastigheten.
bajanessetrov2384
okej. men används fortfarande båda två? elle jag fattar inte....
Rimsky
bajanessetrov2384
tack! :)
wicke
Låda 1 är den som i original sitter på motorn, och den används omodifierad. Låda 2 läggs till, och den spärras på en växel, oftast ettan, vilkert gör att fordonet inte går så fort. Kreativa bygare spärrar den i stället på tvåan, och gör så att låda 1 bara har ettan och tvåan kvar, så man slipper växla hela tiden ;)
wicke
Nej du måste ha 2 lådor
anden__z
Vart är det reglerat att det måste vara 2 lådor för att det ska varaen laglig A-Traktor??
I vägverkets föreskrifter om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass II så står det följande:

33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
bajanessetrov2384
tack. har läst en massa men har inte fatta. du va en duktig sak på att förklara :D
bajanessetrov2384
tack pöjkar! så det går alltså? :)
bajanessetrov2384
jag är en 16 årig kille som är sugen på en a traktor och är sugen på ett hemma bygge.
är det svårt?
tar det lång tid?
kostnad, ca??

jag har ingen aning eftersom jag inte är så insatt:)

tack för att ni hjälper mig :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil