akut hjälp – högt varvtal

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21187
    Villemo
    Deltagare

    Hej,

    Jag är på väg hem fr Norge. När jag åker av motorvägen och kör sakta eller står still så varvar bilen upp.. Och pendlar mellan 2-3.. Och när jag stänger av bilen så skakar bilen till? Vad kan det vara för fel? Står halvvägs hem och vet inte om jag kommer hem. På motorvägen går bilen som vanligt..

    Tacksam för snabb hjälp!

    /Lisa

    #80461
    Ludde_57
    Deltagare

    Vad för bil?

    #80462
    Henna
    Deltagare

    @Anders P 77700 wrote:

    Vad för bil?

    BMW 316i – 1995

    #80463
    Nitrogen
    Deltagare

    Ingen lampa som lyser? Låter som en trasig givare lambdasond, eller insugsslang…. Man ska ju aldrig ge råd så här, men om ingen lampa lyser, alla mätare visar normalt, inga övriga missljud finns, och det inte verkar läcka nåt, då skulle iaf jag köra vidare. Men det är ju jag det….

    #80465
    slirfeldt
    Deltagare

    Som sagt svårt så här ställa bra diagnos till vad det kan vara för fel, men som fenomen och redan nämt skulle jag med köra vidare.
    Men sedan låta en verkstad kontrollera felkoder och närmare felsökning till detta fenomen. Att motorn skakar till vid avstängning kan vara pga av den höga tomgången.

    #80467
    Henna
    Deltagare

    Nej ingen lampa som lyser.. Eller jo min ABS lampa men den bör ju inte påverka motorn? 😉

    Jag har haft ett annat problem.. Vem vet det kan ju vara relaterat. Vid köer så går värmen upp i bilen. Efter tio minuter i kö börjar jag kallsvettas för värmen stiger. Drygt en månad sedan sprack en kylarslang (eller plasten mellan slangen o motorn) mellan motorn och torpedväggen. Den sprack antagligen av värmen? För jag hade stått ca 30 min i bilkö utan att hålla koll på värmemätaren. Nu är slangen bytt men värmen ökar som sagt vid bilkö/tomgång och jag försöker undvika det så gott jag kan.

    Nu är jag hemma igen och det gick bra. Men problemet är att jag måste tillbaks till Norge på söndag och det är omöjligt att kolla upp bilen under helgen?! 🙁 Jag lade nu märke till att det går bättre när jag motorbromsar och problemet uppstår när jag har nere kopplingen. Kanske liite högre varvtal men inte mycket.. Men när kopplingen är nere så spinner det högt. Och när jag stänger av bilen som sagt…

    #80468
    Nitrogen
    Deltagare

    Värmeproblemet kan ju absolut vara en bidragande orsak. Kolla att du har bra med kylvätska i. Blir kylvätskenivån för låg, kan tempgivaren för motorstyrningen få spader. Då ska iofs lampan för låg vätskenivå lysa….. Skulle tro att värmeproblemet är relaterat till termostaten, eller möjligtvis vattenpumpen som jag har hört kan bli def på vissa BMW.

    #80470
    Henna
    Deltagare

    Jag har haft koll på kylarvätskan sedan slangen ‘sprack’ och nivån har inte ändrat sig mycket.. Fyllde på lite efter två veckor. Men jag ska kolla imorgon igen! Finns det lampa för det även för en gammal bil som min?

    Har funderat på termostaten men trodde inte det var relaterat till dagens problem. Men det vore ‘skönt’ om det var ett och samma problem. Böjar bli lite trött.. Har inte haft problem med bilen sen jag köpte för två år sedan. Men nu när jag flyttat och verkligen behöver bilen så radas problemen upp i rad.. :-

    Är det svårt att byta termostaten (termostathuset) själv?

    #80473
    Henna
    Deltagare

    Är det farligt att åka långt om termostaten är ‘sönder’? Dvs kan bilen bli mer skadad?

    #80474
    Alkvettern
    Deltagare

    @Villemo 77713 wrote:

    Är det farligt att åka långt om termostaten är ‘sönder’? Dvs kan bilen bli mer skadad?

    Det är inte farligt i sig, enda som sker är att du har cirkulation på vattnet hela tiden. Det som kan skada är ev. delar som lossnar, men det skadar isåfall värmepaketet eller liknande. oftast fastnar det eller slås sönder i vattenpumpen. Men, det är rejält sällsynt att termostaten går sönder så pass att delar lossnar, ofta spricker de och stannar i öppet läge.

    Jag skulle nog också sätta en peng på att du har problem med vakuumläckage nånstans.
    Köp startgas på en mack, låt motorn gå på tomgång.
    Spraya lite här och där på slangarna, ökar varvtalet – läckage.
    Du ser oftast inte läckaget, men lite tejp kan fixa det tills du köpt rätt slang och du får normal motorgång igen.

    Kolla tempmätaren när bilen börjar svajja, är den runt 90-95 eller lägre, inga problem.
    Termostathusen spricker på dessa, inget konstigt men jäkligt irriterande. Köp från BMW, inte biltema plasten i de är än värre (tror iofs de slutat med dem nu). Hade samma trubbel med min 320.

    Att bilen skakar till när du stänger av den får mig att tänka på eftertändning, bensin i cylindrarna som tänder även fast du stänger av.
    Vakuumläcka = fetar på med bensin, den vet inte hur blandningen ska vara. Ganska vanligt tecken tillsammans med svajjande tomgång, eller helt enkelt att bilen dör.

    #80476
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo som sagt kan dessa fenomen mycket väl hänga ihop och med möjligt att om det nu finns en vakumläcka då ger dessa symtom, så kolla av detta med startgasen.

    Annars att åka med defekt termostat är som nämnt inte skadligt i sig framför allt om den går kall så att säga, alltså är öppen hela tiden och där temperaturen är lägre än normalt. Håll som sagt benkoll att temperaturen iaf inte går in på det röda fältet!
    Som då kan tyda till att termostaten håller sig stängd och ingen cirkulation finns genom kylaren.

    Typiskt annars då man behöver bilen lite mera att dom då börjar krångla,,,

    #80477
    Henna
    Deltagare

    HCP> Ska testa med startgas!

    Temperaturen går inte upp när bilen varvar upp.. Det är bara vid bilkö. Och efter en stund.. Just nu vet jag inte om jag kan stå i bilkö eftersom den varvar så högt och har ojämn gång. Det händer direkt när jag åkte av motorvägen och tryckte ner kopplingen.. Men när jag motorbromsade och undvek kopplingen funkade bilen någorlunda vanligt. Men tempen ändrade sig inte igår eftersom jag slapp bilköer som tur e..

    #80478
    Henna
    Deltagare

    Peter H> temperaturen var som sagt ok igår. Höll sig perfekt i mitten.. Men igår slapp jag som sagt bilköer! Körde mest på motorvägen.. Men jag ska hålla koll på mätaren nu när jag ska ut på lite stadskörning!

    Ja så typiskt!!

    #80479
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo som sagt för undvikande av större skaderisk så håll som sagt koll på temperaturmätaren så den inte går in på det röda.
    Kan med var fel på kylfläktarna med dessa symtom att då behovet av maximal kylning krävs vid just kökörning, men kan du iaf höra om dessa startas?

    Men detta med det höga varvtalet sker detta med både kall som varm motor? Och det vore bra på lite sikt att få till en felsökning och ebentuell felkods uttag.

    #80481
    lenaola
    Deltagare

    Jag tror som Peter att det är något fel på din elektriska kylfläkt…. Då bilen står stilla i en kö och fartvinden inte längre kyler ner vattnet i kylaren ska en elektrisk fläkt ta över detta…. Detta sker genom att en tempgivare i kylaren slår till ett relä som i sin tur startar elektriska kylfläkten. Kolla kör motorn på tomgång tills tempen blir hög startar ingen elkylfläkt på kylaren är det troligen det som är fel…. Känn efter på om slangen till kylaren är varm isåfall borde tempgivaren som sitter i kylaren aktivera kylfläkten.
    För att kolla om det är eller givaren som är trasig kan du koppla ur sladdarna ( om det är två) till givaren och kortslut dessa om fläkten startar då är det givaren som är kass(ganska vanligt fel). Du kan bara kortsluta dessa kablar om du tror det finns risk för kö så är felet avhjälpt till du hittat ny givare å bytt.

    Är det bara en kabel till givaren skall denna kopplas till karossen för att aktivera fläkten

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Mercedes Rostskyddsgarantin

Aj, aj Mercedes i Sverige. Fick avslag på rostskadan på den så kallade bakaxelbalken på min SL från 2013, medans Mercedes godkänner motsvarande på C-...

Ersättning Krockad bil

Hittade inget lämpligt forum för denna fråga så testar här. Var med i bilolycka för några veckor sedan där min bil totalförstördes av mötande fordon....

Drivrem snöslunga – hoppar ur

Hej. Jag var tvungen att byta båda kilremmarna på snöslungan då de gamla slets ut, Husqvarna ST 261E, satte i de nya från reservdelsspecialisten så...

Rekommendation för spelmonitorer

Jag förstörde min kusins bildskärm när jag förlorade ett racingspel. Nu letar jag efter rekommendationer för en ny bildskärm? Tidigare använde han Asus VG27AQ1A. Tack...

Bilen drar iväg direkt när jag lägger in Drive vw transporter 1998

När jag lägger in drive vill bilen sticka iväg direkt och jag måste bromsa för att hejda den. när motor väl är varm funkar det...

Kallstart Citroen Xsara Picasso 2.0 16v

Hej! Har problem med mor o fars bil. Det är en Citroen xsara picasso automat 2.0 16v. Problemet är vid kallstart då den efter några...