Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2978
    Anders P
    Deltagare

    Någon som köpt någon av de billigare biltrailers som ofta annonseras ut på blocket nu?
    Böckmann, Humbaur och allt vad de heter.

    Hur är kvaliteten på de vagnarna chassiemässigt, är de veka eller stadiga i balkar och i gång efter vägen?

    Har nu ett gammalt 2 tons bålstasläp som börjar bli för klent lastmässigt, klarar bara 1480kg och jag behöver ca, 2000kg i lastvikt vilket blir ett 2700kg släp i praktiken.
    Nuvarande släp ligger som ett strykjärn på vägen och verkar inte svikta i balkar mm trots ibland kraftig överlast, tyvärr går det inte att vikta upp på något enkelt sätt enligt tillverkaren som jag varit i kontakt med.

    Så frågan är, blir man lurad om man köper ett nytt släp för ca, 40-45000 kronor vilket är billigt jämfört med kändare märken. Och begagnade släp med rätt vikter mm växer inte på träd tyvärr.

    #81133
    slirfeldt
    Deltagare

    Vet iaf att Reko kärror håller mycket god kvalité och deras stora modell lastar 2000 kg som ligger mycket bra enligt dom som släpar mycket bil.(http://www.slapcentralen.se/se/biltrailer-815774) men springer dock på dryga 51.000:- som ny.

    Såg med dessa Ifor Williams biltrailers som verkar ligga i en högre priskategori men har väldigt kraftiga bladfjädrade släp. http://trailerimport.se/hasttransporter.asp?id=11&marke=Ifor%20Williams&huvud=Biltransporter En begagnad sådan för runt 40″ http://www.blocket.se/orebro/Biltrailer_fran_IFOR_WILLIAM_34255691.htm?ca=10&w=3

    Tiki 2500 (http://www.traileronline.se/biltrailer/tiki-treiler-at2500-bp) vet jag med håller erkänd hög kvalité för runt 40 papp, dock med endast 1770kg lastvikt & totalvikt 2500kg. Hittade ett småroligt hembygge av en biltransport (även om lastvikten där blev löjligt låg,,) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight=

    Vidare verkar tyska släp med hålla bra kvalité och ser bra ihop skruvade ut som tex Humbaur som tex denna:http://www.blocket.se/stockholm/Humbaur_HFK_3000kg_med_tipp__end_9_graders_la_42937888.htm?ca=10&w=2 med lastvikt på 2350kg

    Till i dina hemtrakter kanske denna inte fullt kända Frend Aero -01 med lastvikten 2200 kg http://www.blocket.se/gavleborg/Biltrailer_slapvagn_43171904.htm?ca=10&w=3

    #81148
    Ludde_57
    Deltagare

    Hur är 10″ hjul att köra på?

    Provade förra hösten att köra på bra 14 eller 15″ sommardäck i första ishalkan då den helt plötsligt och alldeles oväntat kom natten innan vi hade en jeepträff, det var onödigt spännande att ha en 2tons biltrailer efter bilen på en kringelkrokig asfaltsväg. Tycker små 10″ borde bli ännu värre vintertid, och även övrig tid då ojämnheter i vägen borde bli större då hjulen är mindre…

    Alltså hjul på vagnen, inte dragbil.

    #81154
    slirfeldt
    Deltagare

    Mina erfarenheter med iaf lite körning med 10 tummare är att på slät väg kan ekipaget till och med kännas lite stabilare med dessa hjul, men visst små hjul annars på mindre skogsvägar är ju en mindre bra kombination förstås.

    Så där är väl mycket en smaksak och största fördelen med dess ”låghjulingar” är ju att lastbredden lite bredare som höjden blir lägre.
    Även om detta inte spelar minsta roll i offroad sammanhang. 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng