Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Byta vindrutan själv??

Startad av Hans-Orjan · 2008-09-24 · 19 svar

Hans-OrjanTrådstart
På 740'n har jag en spricka i frontrutan. Till min förvåning - och glädje naturligtvis - anmärkte inte bilprovningen på den, så det naturliga är kanske att inte fundera mer över det.

Men bara för att få veta... Den lokala bilglasmästaren trodde att 'över tusenlappen kostar det nog' för att få en annan ruta imonterad, dvs ren arbetskostnad. Jag hade tänkt jaga upp en hel och hyfsad på skroten.
Men dryga tusenlappen plus vad jag får ge för rutan...

Är det någon som själv bytt ruta på sin bil - kanske på en 740?
Kan en någorlunda händig person, med hjälpare, klara detta? Eller ska jag läga ner projektet direkt?

.
lenaola
steg ett..... får du verkligen tag i en på skroten... !?

Det är nämligen ett mindre hlvete på volvon att få loss en rutan som är monterad.... det går men är inte lätt eftersom den är limmad.... Jag tror inte du får skrotaren att ta loss den åt dig däremot kan du nog få chansen att fixa det själv..... Vill du fixa själv rekommenderar jag dig att gå till glasmästaren och låna/hyra speciell typ av "såglina" stark räfflad lina som du kan såga av limmet med runt rutan... sedan måste du ha med dig assisstent som står på utsidan och drar och själv är du på insiddan och sakta sågar er runt rutan. Detta går inte när det är minusgrader och helst ska det vara varm sommardag annars är limmet så hårt och oflexibelt så rutan spricker...

Att sedan montera rutan är inte så speciellt svårt ta bort den gamla rutan skarpa bort gammalt lim (behövs varmluftpistol) limma på nytt klägga dit rutan glöm inte att lägga dig distanserna i nederkant så rutan inte glider ner utan sitter där den ska medan limmet torkar och varma sommardagar...
ingo-v40
Oopss...

Jaha, tack för det, oollaa. Klart besked - projektet avsomnar i sin linda.
Rutan får hänga med sålänge inte SBP slår ner på sprickan.

.
lenaola
Vore jag hans -örjan och hade lite lagom rymligt samvete skulle jag fråga mitt försäkringsbolag vaddet kostar att halvförsäkra bilen åsså om ca ett halvår så får du en jättespricka....nått råkade ramla på rutan eller dyl då får du ju en ny ruta.... på försäkringen...
slirfeldt
Precis,, ofta lönar det sig än hur mycket slantar man nu vill spara att själv ens fundera på att själv byta en limmad ruta,, så är det inte direkt störande är det bara att fortsätta åka och genom att inte sbp slog ner på den så var det inte heller någon säkerhetsrisk.

Men visst vill man ändå ha en ny ruta är det att ta det via en glasruteförsäkring, där man iaf åker på en självrisk på minst 1500:- och då som redan nämt att ett trafikfarligt "stenskott" på rutan inträffat. :-)
wicke
@oollaa 36439 wrote:
Vore jag hans -örjan och hade lite lagom rymligt samvete skulle jag fråga mitt försäkringsbolag vaddet kostar att halvförsäkra bilen åsså om ca ett halvår så får du en jättespricka....nått råkade ramla på rutan eller dyl då får du ju en ny ruta.... på försäkringen...


Har själv testat det men då sa de att jag fick glatt komma ner o visa upp bilen så inga skador eller sprickor fanns på rutor eller bil hmm...
slirfeldt
Jo även med det har dom säkerligen blivit hårdare av olika anledningar, men har man väl en sådana där glas ingår är det sällan några problem,,, men även av egen nyligen erfarenhet av att teckna djurskade försäkring som också med ena bilen krävdes uppvisning och således förmodligen inte hade gått att arrangera efteråt med den älgskadade egna bilen i julas,,,
Ludde_57
@V6 Power 36461 wrote:
Har själv testat det men då sa de att jag fick glatt komma ner o visa upp bilen så inga skador eller sprickor fanns på rutor eller bil hmm...
Ehhh, vad för försäkringshistoria har du bakom dig?

Jag har aldrig blivit ombedd att visa upp någon bil inför ett försäkringstecknande.
Jag har däremot frågat om hur gå till väga för att visa upp 2 av mina fordon, för att få rätt ersättning ifall skada intrfäffar.

Men Stockholm ligger alltför ocentralt för att jag skall kunna visa upp fordonen på ett enkelt vis.
lenaola
jo vill man höja från trafik till texhalv brukar dom vilja ha ett uppvisande så ede... men inte om du vid nästa förfallodag bestämmer dig för att byta bolag och då teckna upp dig för en halv hos det nya då kommer det inga propåer om uppvisande
sigge21
Oftast är det så att om du teknar hel eller halvförsäkring direkt så är det inga problem.
Om man däremot har en trafikförsäkring och vill uppgradera den till halv eller hel så brukar försäkringsbolaget vilja se bilen innan dom godkänner detta.
Har själv varit med om detta, och då hade det bara gått en vecka från det att jag trafikförsäkrat bilen.
Ett ombud från bolaget kom ut och tittade på bilen innan jag fick ändra.
Detta är nog just för att många gör just som oollaa föreslog.
Ludde_57
Ja, väljer man en så märklig försäkringsväg så kan jag förstå att f-bolagen blir misstänksamma.

Jag har aldrig, med undantag för den första dyrköpta bilen/försäkringen/lärdomen, haft annat än minst halvförsäkring på mina bilar oavsett värde.
slirfeldt
Jo och detta är då ingen nyhet att det under alla år på ett eller annat sätt har myglats,, och att försäkringsbolagen gör vad dom kan för att kontrollera det hela.

Har själv med halvgamla bilar uteslutande kört med halvförsäkring då det med dom flesta egna bilar bara skillt några hundra över trafiken,,, men däremot ingår inte alltid tex viltdjur skadeförsäkringen ens i halvförsäkringen som då måste kompletteras vilket av egen dyrköpt erfarenhet verkligen är att rekommendera!

Där jag trots stamkund var tvungen att visa upp ena bilen hos det lokala ombudet här i lilla byn Skärplinge, för att få den tilläggs försäkringen,,,
Nizze86
Vilken typ av lim, hur mycket behövs och var hittar man det?
Rimsky
@henkes_pugge 71794 wrote:
Vilken typ av lim, hur mycket behövs och var hittar man det?
jag skulle höra med en glasmästare i första hand sedan mekonomen,meca eller liknande
wicke
Biltema har även limmet du behöver.... Vindrutetätning heter det och funkar även till att limma rutor med då jag Fick tipset av just en glasmästare. Eftersom man hade en skruttig bil o inte villa lägga ner massa pengar rekomenderade han det som han även själv använt på Sina äldre bilar :) sen är det o lägga en jämn och inte för tjock sträng runt rutramen på bilen sen passa in rutan o trycka lite lätt på plats...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil