Motorforum.nu

ForumMotorsport & Racing

En olje fråga!!

Startad av sventoma · 2010-11-06 · 2 svar

sventomaTrådstart
Det jag undrar över gäller inte bil denna gång:)

Grabben skulle byta olja på sin eu moped, och samtidigt byta till automatlådan på den. Det ska vara en automatlåds olja 80/90. OK!! MEN när vi ska köpa på okq8 finns det bara MANUELL VXLÅDS OLJA 80/90.
min fråga är: VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD PÅ MANUELL VÄXELLÅDS OLJA 80/90 GENTEMOT AUTOMAT 80/90 NÄR DET ÄR "SAMMA" VISKOSITET PÅ DOM???
Nitrogen
80/90 är viskositeten, dvs hur trögflytande den är under vissa temperaturer. Det anges på alla oljor och motorolja skulle i princip kunna vara 80/90 den med. Automatolja har andra egenskaper än manuell. Den är ju framförallt en hydraulolja samt att den skall fungera tillsammans med lameller. Manuell olja är en smörjolja.
aw73
det finns en del automatlådor där manuell olja ska användas tex.

DAF & Volvo 343 variomatic


för olika viskositeter:
https://agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/Viskositetsjamforelse/

Fler trådar i Motorsport & Racing