Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Extra Ljus

Startad av andreas 202 · 2007-12-20 · 17 svar

andreas 202Trådstart
Om man ska montera på extra ljus ppå bilen i det här fallet en Ford mondeo kan man kopla in dom till hel ljuset då eller måste man dra nya kablar med knapp och säkring och hela kitet...

MVH Andreas
slirfeldt
Oavsett bilmärke så bör/måste man alltid koppla in extraljus via eget relä,,,men sedan gör man som man vill, om man vill kunna styra extraljusen inne från så måste man då dra in en kabel med strömbrytare.

Annars är det tämligen enkelt för "direktfunktion",, dit med ett relä, en säkring lite styrström från helljuset som jag nyligen lätt montera på egna mondeon,,, där det nu sitter 3 knickar på rad på en skylthållarfäste och funkar kanon.
Kostya
Jag brukar bara ha styrning från helljuset, utan knapp inne i kupén, men när det är dimma eller snöar mycket så går det inte att köra med helljus+extraljus, man bländar sig själv!
Knapp är bättre men det går bra utan också.
Relä, med säkring, är absolut nödvändigt! Lätt att koppla in, det finns dessutom färdiga satser att köpa.
slirfeldt
Jo som sagt det är en smaksak detta,, har själv tidigare uteslutande haft en innre styrning av extraljus, som iaf med lite värre lampor ger hög egenbländning då just vid dimma/snöfall och har så av tidsmässigt,, och inte blivit av med att montera en sådan.

Men å andra sidan vid sådana vägförhållanden är det för egen del inte mycket vits med så mycket ljus heller, om man sedan har bra halvljus och som sagt det finns i dag färdiga satser för ändamålet..
ffe
tja.....
Har i dag köpt en ramp med fyra lampor och en relä sats.....hur hittar jag nu helljus relät på bilen...har försök att lyssna efter ett "klick" ljud men hör inget

jag fick inte med någon knapp i det kitet men jag har fattat det som att det inte behövs ha en knapp till det...det ska om jag har fattat det rätt kopplas in till hel ljus relät så att ex-lamporna tänds samtidigt som orginal ljuset då, men sen kan man ju ta och koppla in en ström bryttare mellan relä och ljuset.....

//MVH Andreas
Kostya
Ska du koppla in en knapp så sätt den på jordkabeln istället. Men det går lika bra utan knapp.

Om du har en testlampa eller multimeter så kan du mäta tex på lampsockeln (elkontakten till lampan menar jag) vilken kabel som tänder helljuset.
Sen sätter du en klämskarv, en blå plastbit som man klämmer på den kabel som man vill ta ström från, där det finns plats.
Eller vänta tills Peter kommer och säger vilken kabel han tog ström ifrån, han har ju också en Mondeo..
slirfeldt
Som sagt är det frivilligt med eller utan knappstyrning av extraljusen,, sedan är det enklaste att "bara" hämta styrström vid helljuskabeln, och där skarvar man enklast in sig på helljusets kabel vid lampsockeln som bör vara den lila/svart kabel för Mondeo.

Dra sedan denna stryrström kabel till det nya reläet som förses med ström från batteriet via en egen säkring, så koppla INTE direkt in extraljusen på bilens helljus då belastningen på bilens egna elsystem inte klarar detta och med kraftigt sämre effekt som följd.

Detta är den enlklaste inkopplingen, annars sitter original helljusrelä i den yttre säkrings boxen (till höger i motorrummet,,) och relä nr R10, men boxen är så rejäl tätad att det inte är att föredra att ta ström där.
ffe
tjenare....

jag har gjort som ni har skrivit och allt funkar fin fint om jag tar den gröna sladden frå¨n relät som ska in på hel ljuset och kopplar till plus så funkar det men tar jag och kopplar in den på hel ljuset så går säkringen med en gång...det är 7.5amp säkring prövade med en 10amp som det står i instruktions boken att det ska vara med det funkade inte heller.....kabeln är lila och svart som jag har använt som du sa peter...

Vad gör jag för fel?
sigge21
Det är alltså säkringen till bilens helljus som går sönder?? Har du satt rätt på reläet till extraljusen så att du bara har tillslaget till relät på den gröna kabeln, och inte matningsström. Relät ska vara märkt med nummer till varje stift och ska vara enl. följande: 30 = matning (+) 87 = Utgående till extraljus 85= jord 86= Tillslag
slirfeldt
Det bör fungera om du kopplat övrigt rätt,, men kontrollmät att det är helljusström på den lila/svarta kabeln vid lampsockeln, men vilken säkring är det som går, inte är det bilens?
För den extra reläet för extraljusen bör/ska egen avsäkrad strömförsöjnings kabel direkt från batteriet, och denna bör iaf vara på 20amp vid användning av så många lampor som 55 watt.
ffe
tjenare....

det är bilens helljuse säkring som gör för vånster sida då jag är på den sidan och greja....jag sätter kabeln direkt på lampan....jag ska ta och byta batteri i min muliti meter (första ången) så ska jag mäta...men jag vet inte riktigt vad som är fel faktiskt....

relät har egen ström som är säkrat med en 15amp säkring...
slirfeldt
Vet inte riktigt hur du kopplat,, men det är inte riktigt då säkringen går,,, lämpligast är att använda denna kabel som styrström och sedan med en egen kraftig kabel direkt från batteriet via en egen säkring till extaraljusets relä, så fungerar det hela och tillräckligt med störm finns för alla extraljusen.
ffe
jag har ett relä med fyra kablar

Den svart går till jorden
Den röda går till batteriet med en 15amp säring på
Den blå:a går till ex ljuset
Och den gröna ska gå till hel ljus relät eller i detta fallet den lila och svarta kabeln.

men det funkar inte som sagt...det funkar fint om jag tar den gröna och sätter på plus polen på batteriet då tänds ljusen!
slirfeldt
Okey,, grundregeln är enl. följande: 30 = matning (+) 87 = Utgående till extraljus 85= jord 86= Tillslag för reläet och bör så fungera då "grön"/86 ansluts till bilens helljus (lila/svart kabel) och så har även jag det kopplat.
Kostya
Siffrorna som de pratar om finns på undersidan av reläet, vid stiften där kablarna är monterade.
Från batteriet går en sladd till stift 30 på reläet.
Stift 87 är som en fortsättning på kabeln mellan batteri och 30, den går alltså till extraljusen.
Stift 85 till jord (bilens kaross)
Stift 86 till helljuskabeln


Se till att du har en 25A säkring mellan batteri och relä (stift 30) om du har 4st 55W lampor. 4*55/12 = 18A närmaste säkring uppåt blir 25A.

Du behöver förmodligen kasta om den blåa och gröna kabeln, men kolla siffrorna på reläet för säkehets skull.

Friskt kopplat, hälften brunnet :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil