Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Fråga om spridare

Startad av turbovolvo · 2011-08-24 · 46 svar

Alkvettern
Att turbon skulle vara orsaken tror jag du kan utesluta. Men däremot systemen runtomkring, t.ex. wastegate, slangar o.s.v.

Det är ju mekanisk laddtrycksstyrning på den turbon du har.

Har du någon vettig laddtrycksmätare i bilen? så du inte har skenladd och därför det tar stopp?
Skenladd = laddtryck som ökar i (teoretisk) oändlighet

Provade du lyfta ur kontakten ur en spridare i taget? resultat ?
bittycahvsa319
Har en elektronisk mätare som visar trycket. Den går från botten till högsta väret när man startar den typ den kalibrerar sig (jag vet inte) den visar max 0,6
Har provat att ta bort en kontakt i taget från spridarna, och alla verkar fungera för den reagerar på varje spridare.

Undrar en annan sak?
Varför har jag ingen bränslepump vid bensinfiltret under förarstolen på min bil, det sitter på min 945a 94a
Varför sitter det ingen på min 95a 940 lätttrycksturbo ?????
Nitrogen
Men vänta nu här... Hur yttrar sig detta stopp? Är det tvärnit vid 3000, som ett varvstopp, eller är det mer att runt 3000 så blir den svag och dör ut. Om det är helstopp så skulle jag helt enkelt testa att ansluta en strob till tändningen och kolla om gnistan uteblir. Då är det ju nåt med tändregleringen, typ bug i varvstoppet eller så. Skulle ju kunna vara tändspolen/arna som inte hänger med...
bittycahvsa319
Hej!.-
Nu har jag kommit lite längre i felen.
Ger man på fullt så dumpar den vid 3000 varv, om man smyger på gasen så går det att varva 6000 om man vill, men så fort man
trampar gasen i botten så dumpar den och bilen hugger hela tiden tills man släpper på gasen, bilen gör över 200 som den är nu om man är försiktig
Men trampar man fullt så dumpar den direkt.
Har kollat alla vacumslangar, kollar den kolckat som sitter högst upp på turbon (den utan stag) och allt var ok inget trasigt membran.
Har monterat bort den undre klockan som har ett stag, vad är detta stag till för.

Känns som efter alla tips att jag kommer närmare felet.

Kan även tala om att slangen mellen turbon och en klocka lossnade i dag, laddade 1,7 satan vad det gick :-)
Nitrogen
Ok, fattar! Det verkar altså helt klart som att felet ligger i tryckregleringen... När den dumpar, hörs det typiska dumpljudet då? Den klocka som har ett stag på turbon är ju wastegaten. Den kan du inte ta bort, då blir det inget bra! Förstår att den laddade 1, 7 då.... Det pallar inte din motor om den inte är mycket kompsänkt. Knackar det inte då?
Alkvettern
1,7 går att uppnå en kort stund, innan man kröker vevstakarna.
Orginalstakarna klarar väl 1 bar kontinuerligt om jag inte minns galet.

Prova följande.
På turbon sitter ett stag, gängad i ena änden och en sprint i andra änden.
Ta lös sprinten, så att staget inte längre sitter fast. (rör helst inte den gängade biten, om du måste, markera eller fota hur långt den var skruvad).

Ta en provtur igen!
Återkom med restulat, så kan vi peka vidare på nästa sak ;)

BTW, vad har du för dumpventil? orginal, eller något eftermonterat? t.ex. öppen eller återcirkulerande.
bittycahvsa319
Ok ska se om jag hinner prova detta, ska jobba borta hela veckan så till helgen hinner jag prova detta.
Dumpventil vet jag inte var den sitter utan det pyser till i luftfiltret (öppet) Det satt en ventil ser ut som en cylinder med hål runtom med en vacumslang på, den satt monterad strax innan insugsröret, men vacumslangen var bortkopplad.
bittycahvsa319
Plockade bort den gula plåtklockan lät slangen vara kvar och provkörde.
Bilen varvade upp utan problem till 6000 inga hugg eller ryck, däremot gick den som en volvo :-)
laddade 0 bar så den var rätt trött.

Provade att blåsa med tryckluft försiktigt i klockan och staget går ut mjukt och fint ca 3-4 cm.
Blev ni klokare av detta ????
Alkvettern
Oj, du hann svara. Jag blev klokare, ska skriva nytt inlägg :)

Medan jag klurar, den gula slangen på bilden, går den mellan tryckklockan och kompressionshuset och vad mer? pysventilen ?

Om du hinner, så ta gärna bild på den runda med hål i, dumpen du tänkte på.
bittycahvsa319
Den gula slangen går från turbon till den gula klockan som jag skulle ta bort, det sitter en kran imellan men den är stängd.
Det sitter en givare mellan LMM och insuget på turbon, vad gör den?
Finns det ingen tryckvakt som slår ifrån om det blir för högt laddtryck [ATTACH=CONFIG]1006[/ATTACH]k?
Nitrogen
Dumpventilen sitter inbyggd i din turbo. Dock ser ventilen på bilden ut som en dump... Kan ju sitta en eftermonterad. Wastegaten sköter ju tryckregleringen, så det ska inte vara nåt problem. Det du nyss gjort är att köra med öppen wastegate. Dvs den laddar inte alls. Bilen blir slö, men går bra. Givaren i insuget är troligtvis temp/tryck-sensor.
bittycahvsa319
Ok!
Vad kan det vara som gör att den dumpar vid 3000 så fort man gasar fullt, några tipps på vart ska man börja att byta ut och testa delar :-(
Alkvettern
Precis, genom att köra med öppen WG kan vi utesluta att det är något fel på själva motorn (nästan), utan snarare fastslå att det är trycksidan du har trubbel med.

Dubbla dumpar är inte bra, jag skulle göra som följer.
Köp en plugg och sätt i hålet där dumpen sitter (den du tog foto på), funkar även med avkapad bult och slangklämma om infästningen är i gummi.

Problemet jag tror på närmast
Dumpen på bilden är slut, och står och släpper ut uppmätt luft atmosfäriskt hela tiden, vilket gör att motorn mäter upp t.ex. 300 liter luft, men då dendär står och släpper, så kommer 150 in i motorn medan tändning är inställt på en bränsleblandning med 300 liter.
Resulterar i att tändboxen slår ner tändningen när det blir tokfel.
LMM-bilar ska man helst inte ha öppen dump på, just p.g.a. detta, det går bra på vissa, sämre på andra men helt hundra är det aldrig.

Givaren är insugstemp som sades ovan.
Alkvettern
Har du ingen plugg eller bult att sätta i hålet, skruva upp dumpen så sitter en fjäder där. Fyll på med ett gäng brickor ovanpå eller under fjädern så att den tvingar kolven att hålla tätt. OBS, den som sitter på röret, INTE turbon
Alkvettern
I ett senare skede, om bilen skulle gå bra igen med pluggad dump, eller massa brickor på fjädern och du verkligen måste ha en såndär dump, se till att köpa ett dumplock att montera på turbon där inbyggda dumpen sitter och köp en ordentlig dump att sätta där du hade den andre, helst återcirkulerande. (eller ta bort den, plugga röret och ha kvar den på turbon).