Bbittycahvsa3192011-08-28 · #Dumpen som är på bilden ÄR bortmonterad och pluggad redan innan den började gå illa.
Så den ända dumpen jag har är den som då sitter på turbon om jag har förstått det rätt, och den släpper ut trycket genom filtret.
AAlkvettern2011-08-28 · #Aha, det förändrar iofs inget men det pekar på att något annat jäklas.
Ska fundera mer, måste gå ut och titta på min T5;a så man får visuella ideér :)
Bbittycahvsa3192011-08-28 · #Tacksam för alla tips jag får av er som orkar hjälpa en som snart byter bilen mot en kickbike, med motor förstås :-)
Ok. Åter till trycket! Hur är det, brukar du ladda ca 0,6? Och det går altså att komma upp i högre varv, men bara om man "smyger" med gaspellen och liksom följer varvet. När får du laddtryck? Om den är ganska kompsänkt skulle jag gissa att det är runt de 3000 där den börjar krångla. Kan det helt enkelt vara så att du får för högt tryck? Kanske ska du testa att skruva ner trycket lite? Om motorn sänker tändningen pga knack blir det precis som att den dör ut. Alt kan det ju vara så att din BTR inte funkar som den ska. Kolla att slangen sitter på som den ska. BTR=tryckregulatorn i ändan på bränslerailen.
Bbittycahvsa3192011-08-28 · #Den har laddat 0,6 när jag köpte bilen, även han som sålde den har inte laddat mer, en jobbarkopis fd bil.
Jag ska till småland och jobba nästa vecka, men ska kolla allt som du skriver nästa helg, sen återkommer jag.
BTRen är det den runda burken som sitter på inkommande bränsleslang vid fördelaren, sitter en vacumslang på om jag inte minns fel.
Bbittycahvsa3192011-09-02 · #Hej!
Monterade tllbaka den gula klockan som den satt förut, provade och köra men nu sticker laddtrycket upp till 1,7 bar igen, den börjar ladda
vid ca 2000 varv, när den laddar över 1 bar så börjar den spika.
Kör man försiktigt så varvar den utan problem men så fort man står på så klipper den av vid 3000.
Kan databoxen gått sönder?????
Både tändning och bränsle är chippat steg 1
AAlkvettern2011-09-02 · #Kolla så att slangen som går till wastegate är hel, samt även till tryckklockan.
Passa på att ta bort pysventilen i samma veva, den kan läcka. Det sitter en fjäder och en kula i dessa och den fastnar pyser den även fast kranen är stängd
Att den spikar på 1,7 bar är "rätt", då din motor inte är byggd för det och säkerligen inte heller mjukvaran :)
Bbittycahvsa3192011-09-02 · #Har provat klockan med tryckluft och spjället på turbon utan problem, inget kärvar.
Var sitter pysventilen, den släpper ut allt genom luftfiltret.
Fattar inget snart tror den har en eget liv , vet inte var jag ska börja :-(
Finns det någon i Eskilstuna som kan hjälpa mig mot en vettig summa pengar som kan prova bilen
och kan se vad felet är............?
AAlkvettern2011-09-02 · #Turbons styrdelar, t.ex. wastegaten arbetar med vakuum för att t.ex. öppna och stänga. (vissa fall övertryck)
Om man lurar den med bl.a. pysventil så förändrar man när saker öppnar/stänger och kan då bibehålla laddtryck längre, eller som du har, skenande laddtryck.
Jag skulle lagt 200 pix på ett par meter vakuumslang och bytt ut alla dessa som går kors och tvärs, och börja om från början och dra dem rätt utan extra mojänger.
Pysventilen sitter på den gula slangen du berättat om tidigare, som var skruvad i botten.
Den ska man inte ha på något annat än en färgspruta för att ställa lufttryck enligt mig :)
Läckage på den kan ge det fenomen du beskriver = skenladd
Så vill du göra ett snabbt test, dra om slangen utan den ventilen på slangen och provkör bilen sen, något säger mig att den rackaren kan vara boven på plats 2 efter dumpventilen (som du redan tagit bort).
Men ser du att den börjar skena så trycket sticker över 1,0, släpp gasen.
Dina vevstakar pallar max 1,1 innan de börjar krokna och det kommer rasa, tro mig.
Gör inga fler 1,7 repor ;)
Bbittycahvsa3192011-09-02 · #Hmmmm tror inte att jag gasar mer än ca 2000 just nu innan jag får ner trycket. ska inhandla slangar och byta allt.
Återkommer senare när allt är gjort, hoppas jag kan få svar på mina frågor då utan att behöva starta någon ny tråd.
ÄR MYCKET TACKSAM för er som vill hjälpa mig, fixar det mesta själv på bilen men.......det här med turbo
är nytt för mig mig
Bbittycahvsa3192011-09-03 · #Har skruvat tillbaka allt som det var innan, alla slangar kollade till vacum allt ok.
MEN.......................nu laddar den upp till 1,7 hela tiden,,,,,,, man får köra som en snigel :-) Vad har hänt????
Som det sitter på min turbo så är slangarna mellan turbon och wastegaten stängda av en ventil.
Vem eller vart bestäms trycket ifrån, och vad säger när det är för mycket
Det är rätt, ta det försiktigt! Du kan blåsa toppackningen eller spika sönder kolvar eller stakar. Gå igenom allt ordentligt som sagt, slangar, rubbet. Lyssna efter vacumläckor.
AAlkvettern2011-09-03 · #Ta gärna ett foto på hur du gjort, rakt uppifrån så man ser slangdragningen, eller ja, snett framifrån kanske.
Vad för ventil pratar du om ?
Edit: 1,7 hela tiden = wastegate hålls stängd, inte fint.
AAlkvettern2011-09-03 · #Här fanns rätt halvbra bilder på slangarna
Trycket styrs av vakuum och fjädrar och övertryck.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202760 Bbittycahvsa3192011-09-04 · #Ventilen jag pratade om sitter mellan turbon och wastegaten (gula klockan) och den är stängd, det har den varit även när jag köpte den.
Vad jag förstår så om ventilen är stängd så fungerar inte Wastegaten eller har jag fel?????