Gegga i motorn

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23554
    Racerankan
    Deltagare

    Nja, risken för att skära när du häller i den syntetiska oljan beror på att de avlagrade delarna följer med oljan och försämrar smörjningen.

    Fotogenet löser upp men det är också tänkt att du ska hälla ut det inklusive alla rester innan du häller i ny olja.

    #23555
    Anonym
    Gäst

    Låt motorn vara som den är. Jag tror den håller längre med geggan kvar än om du häller i andra vätskor i den. Passa på att avlägsna avlagringarna vid en ev renovering i stället.

    #23596
    andersbrink
    Deltagare

    Det är rost blandat med vatten, syror, koks, fibrer från lameller, metallspån etc etc. Låt det vara kvar tills du särar på motorhalvorna. Första gången du demonterar motorn, räkna med 8 timmar för att få isär den och 24 timmar att skruva ihop den. Ensam i garaget får jag ur den ur ramen och isär på 1-1/2 timme, ihop och till det jag kan trycka på startknappen tar det numera bara ca 4 timmar. Övning ger färdighet! 😉

    #23599
    Racerankan
    Deltagare

    Å sen går du in på en annan motor med en annan uppbyggnad så kommer du på att du får jobba lite grann igen 😉

    #2687
    Anonym
    Gäst

    Har en äldre mc som har en ljusbrun gegga i motorn. Geggan är inte lättflytande, den är mera som klistrad i motorns nedre regioner. När jag byter olja så kommer det inte ut något av geggan men om jag petar med en pinne genom oljepåfyllningshålet så får jag upp lite på pinnen.
    Motorn går bra så den verkar inte må dåligt .

    Vad kan det vara för gegga ? Vattenblandadade (!?) oljerester ?
    (luftkyld motor…)

    Finns det risk att motorn skall ta skada, bör jag sanera motorn eller är det bättre att låta bli ?

    Mike

    #23494
    Krister Lindholm
    Keymaster

    Det är mest troligt vatten i oljan och den geggan bör du får bort innan lager etc tar skada. Iofs är det ingen större fara om det bara sitter lite gegga i botten på blocket, men du bör rensa ur det…

    Ett sätt som man använde på gamla moppar var att skölja motorn med fotogen eller diesel. Inte köra motorn med det i utan bara hälla i en rejäl skvätt o skaka om den.

    Om detta är en bra lösning eller inte törs jag inte gå i god för, men det funkade utmärkt på min gamla Yamaha FS1 iaf! 🙂

    #23506
    Perris
    Deltagare

    OM du gör på detta sätt dvs, sköljer motorn så MÅSTE du när du fyller på ny olja dra runt motorn innan den startas. Du kan annars få skador p g a att det inte finns någon oljefilm på lager etc.
    Helst så ska du varmköra efter första oljepåfykllningen och sedan byta olja igen.

    #23548
    mike59
    Deltagare

    Tack för tipsen.

    Funderar dock på vad som kan hända om man häller diesel eller fotogen i en gammal motor. Har hört att slitna motorer kan riskera att skära om man sätter i en modern syntetisk motorolja p.g.a att det finns avlagringar på lagerytorna, avlagringar som den syntetiska oljan löser upp.
    Om man häller i diesel/fotogen borde risken för haveri vara väldigt stor tycker jag.

    Kan det finnas en sån risk ?

    Mike

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng