Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Generator?

Startad av Anne67 · 2007-11-12 · 61 svar

fia
Jag tror inte det...
Klistrar in det senaste mailet från honom här:

jag betalar pumpen... Så får du som du vill din kossa.... Du ville ha hjälp med generatorn.. den bytte jag.. Tyvärr så fick jag en kass från skroten, och det var du som föredrog en från skroten..... För att vara snäll så tänkte jag byta remmen påt dig.. Utan att ta betalt, fick betala själv... Du ville ha hjälp med avgassystemet.. Jag fixade det.. Att sen den första delen är rostig så att jag fick gissa mig till vart kopplingen skulle passa bäst, ja det kan jag inte göra nåt åt mer än att flytta på den igen.. 5 minuters jobb...
ATT sen pumpfästet är trasig så den inte stannar kvar på sin plats är inte heller mycket jag kan göra åt mer än att byta den... En bilverkstad hade ringt dig och sagt.. Kom och hämta bilen, vi har gjort vårt... Nu vill jag inte höra mer... jag mailar när skroten ringer... Då lägger du ut nyckel för jag vill inte se dig din otacksamma ko



Har erbjudit honom att han kan komma med pengar för pumpen så ber jag någon annan om hjälp!
Är jag trött på den här killen eller är jag trött?!!!
slirfeldt
Tror denne kille skulle behöva gå en charmkurs i att se lite mera positivt på tillvaron,,, men visst finns det säkert en poäng med att en styrservo inte bara sådar pajjar i samband med ett generatorbyte, fast dom oddsen är ganska små,, men lite mer tillmötesgående vore ju inte fel i stället för att börja beté sig på det viset,,, nästan man skäms lite som bilmeks..

Iaf bör du se dig om efter en annan mekaniker, helt klart!
fraggelpelle
Att gå till personangrepp sådär är ju bara pinsamt löjligt. Sen har vi ju iof bara hört din version, och jag vet inte hur mycket annat han fixat (avgassystem etc) och vad han fått betalt för det, så det är ju lite svårt att dömma någon utifrån det. Men som Peter säger så skulle han nog behöva en eller två charmkurser... Och pajar man något annat när man fixar en grej, får man ju stå för det helt enkelt, även om man nu skulle råkat vara "snäll" med något annat (rembyte gratis?).
fia
Det han fixade var avgas och generator. Remmen bytte han utan att kolla med mig. Jag betalade 800kr för arbetet. Nu har bilen stått sedan i måndags.

När han lämnade tillbaka bilen i måndags så nämde han ingenting om att servon hade lagt av, det märkte jag när jag körde ut senare på kvällen.
När jag frågade honom om detta dagen efter, så sa han bara, ja, jag tyckte det var konstigt att det inte var någon servo när jag körde tillbaka...

Kan väl också berätta att det här är ingen kille jag känner sedan tidigare, han annonserade på Blocket. Jag kände att jag ville ha en körbar bil snabbt och kontaktade honom. Idag skäms jag över att jag gjorde det, samt ångrar mig bittert. Men gjort är gjort...

Bara en fråga, vad kostar en styrservopump på skroten ca?
Nu vet ju inte jag (och troligtvis inte han heller) om det är det felet än. Men det kan vara bra att veta.
Kostya
Jag fattar inte vad han kan ha gjort med servopumpen, en sån går aldrig sönder helt plötsligt! Eller inte normalt sett iallafall, allt är väl möjligt ifs...

Jag skulle nog inte lämna till samma kille igen, han vill väl ha betalt för att kolla vad som är fel på servon fast han själv orsakat det:OO
fia
Skönt att höra...att den inte går sönder helt plötsligt alltså!
jag tycker att jag borde märkt om något var på gång med servon, ljud, tröghet eller nåt. Men inget! Jag bytte styrservorem på en "riktig" verkstad för ett år sedan.
fraggelpelle
Ok... 800kr för arbetet, vad fick du betala för delarna? Ingen aning vad skrotarna tar för en servopump... slå en signal och kolla?

Det är ju alltid svårt att veta när man tar kontakt med någon ny. Man kan ju ha tur och hitta någon duktig/trevlig, och man kan ju ha otur...
fia
Har inte fått något kvitto på delarna, men 500 kr för generatorn och 800 kr för röret.
slirfeldt
Beror på om det är servopumpen eller styrväxeln som behöver bytas, men någonstans 500-1500:- styck lär nog skrotarna ta, men som sagt jag har under alla år av skruvande med alla möjliga bilar (tusentals,,)så kanske jag byt en eller ett par styrväxlar/servopump.

Så det är inte vanligt nej,,, i nuläget bör du någon mer "seriös" mek titta närmare vad som är felet, och appropå ingenting så är det inte helt ovanligt att det byts delar mot sämre diton,,,
fraggelpelle
Lät ju som att det handlade om att fästet till servopumpen som pajat, och et har ju antagligen inte hänt av sig själv....
fia
Men kan det va så jäkla simpelt att han inte lyckats att sätta dit remmen ordentligt? Tänker på om det nu är ovanligt att sevopumpen/styrväxeln ger sig.
Tänkte på hur det såg ut när jag kikade på remmen igår,den såg inte ut att snurra rakt om ni förstår...
fraggelpelle
Har för mig när jag och en kompis bytte remmar på min fars Passat -91 att det var lite lustig konstruktion, och att man just fick lossa servopumpen för att slaka remmen. Om han pajat fästet, så kan det vara så att det numer inte går att spänna remmen ordentligt.
fia
Det stämmer det du säger, att man får lossa servopumpen först. Han har ju nämnt detta med trasiga fästen.
Men jag tycker att den "riktiga" bilmeken som bytte servorem förra året borde ha märkt om fästena var trasiga då.
Så det kanske är så då att det är han som fixat sönder fästena?

I mitt nästa liv ska jag bli bilmekaniker!:)
fraggelpelle
Ja allting tyder ju på det... nämnde han även inte dessutom en mutter som var rund?
fia
stämmer... Men hur fixar man det då? Går det att köpa fästen också på skroten?