Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

golf

Startad av anderssson · 2007-01-11 · 31 svar

andersssonTrådstart
har en golf2a som går bra till halvgas.sen när man gasar fullt går den orent..några ideer?
sigge21
Vad är det för motor???
henry
insprutning..
slirfeldt
Kolla upp eventuella luftläckor på insugssidan, vilket är vanligt förekommande på dessa motorer och det görs lämpligen med att spraya startgas längs misstänkta skarvar där det vid eventuellt läckage så höjs tomgången markant.

Är det länge sedan den fick tändservice? Som tändstift/kablar, fördelarlock och ett byte av bränslefiltet skadar aldrig heller, som ett förbrukat sådant med kan ge dessa symtom.
sigge21
Prova också att hälla i nån typ av insprutningsrengörning i tanken om det är så att det sitter avlagringar e.d. så det inte kommer fram tillräckligt med bränsle över halv gas.
MoPar 66
soppapumpen som håller på o ge upp?
slirfeldt
Kan med mycket väl vara bränslepumpen som håller på att säga upp sig,, lite svår att kontrollera skicket bara, å andra sidan kostar en ny med garanti å allt endast 349:- på Biltema, vilka jag varmt kan rekommendera.
savanna
har bränslepumpen börjat låta mer än tidigare ???

kollas bäst med öppen dörr luta sig lite ut och lyssna undertill när man slår på tändningen och sedan starten skall ett svagt surrande ljud höras

den skall inte höras tydligt - inte låta som att
det skriker i den
slirfeldt
Dessvärre så behöver en svikande bränslepump inte bete sig annorlunda, oftast så är det ett lite grövre skorrande nästan skrikande ljud ifrån den till att låta som vanligt, detta beroende på vilken del i pumpen som börjar ge sig,, har lite ofrivilligt blivit lite av en bränslepumpnisse,, med många grannar som har gamla bilar som rullat bortåt 30000 mil, då pumparna i regel börjar ge sig,,,
MoPar 66
sitter en förpump i tanken oxå den är "lite" dyrare än 349 kr
savanna
30000 mil ?? är den inte redan bytt en gång då ?

förpumpen hör man ju inte utifrån men man kan lyssna i tanklocket

sen är det ju inte alla bilar som har förpump.....och där vill jag ha svar hur många % har förpump nyare / äldre bilar...
slirfeldt
Ja förpump finns med på Biltema och den med går lös på 349 riksdaler (men det är ju Biltema,,), och på flera bilar där förpumpen gett upp har det räckt med huvudpumpen i dom flesta fall (den som brukar sitta utanför tanken).
Inte säkert att dom pumpar jag bytt på rullat 30000 mil, men några har bevisligen rullat så pass, och dom flesta förpumpar bör man kunna höra om man samtidigt lysnar under tanken.

Hmm har många procent av bilarna som har förpump,,, det är nog inte allt för många, då dom flesta bara har en och som då brukar sitta i just tanken, men alla äldre Volvo, Saab och en rad med VW har sådana förpumpar, så det blir en hel del procent det,,,
MoPar 66
@TotteHBG 18719 wrote:
30000 mil ?? är den inte redan bytt en gång då ?

förpumpen hör man ju inte utifrån men man kan lyssna i tanklocket

sen är det ju inte alla bilar som har förpump.....och där vill jag ha svar hur många % har förpump nyare / äldre bilar...



VW golf -89 95 hk insprutningsmotor
har förpump i tank Det vet jag med 100%
henry
pumpen låter inget.
henry
pumpen låter inget

Fler trådar i Hjälpforumet Bil