TTobbeTrådstart2004-03-20Volvo 745 -86 förgasare motor B230A Fick soppatorsk igår hade endast kommi 44mil sen jag fyllade tanken.
En snittförbrukning på 1,34 Liter milen..........är detta normalt för denna volvo?
När jag körde 120mil till stochholm med hyfsat stor släp, kåpat så rena vindfångaren låg jag på 1,2 L/M, visserligen gick ju bilen varm hela tiden då.
Den läcker heller inte bensin vad jag vet, luktar inget o inget droppade när jag hade den upphissad.
Anliggande broms tror jag inte har inte kollat men den är bes för 1½ månad sen o då var det inget och den rullar bra.
Den har nya stift, luftfilter rotor fördelare.
För övrigt kör jag bensinsnålt även om det inte funkar i detta fallet :l
i mina öron låter det normalt, men om allt är rätt justerat & man har rätt körteknck så kan man nog köra den på 0,8 men med fel tecnick kan den likagärna gå på 1,5
CarMan wrote:
i mina öron låter det normalt, men om allt är rätt justerat & man har rätt körteknck så kan man nog köra den på 0,8 men med fel tecnick kan den likagärna gå på 1,5
Med rätt teknik, utveckla gärna?
Jag ligger alltid på så hög växel som möjligt och inga förhastade gaspådrag eller seeega accelerationer
Man måste dock hålla 1400varv för motorn är för svag för att ligga ex 50 i femman strax över 1000 varv. Känns inte som det är så mycket mer jag kan göra? eller?
CarMan wrote:
i mina öron låter det normalt, men om allt är rätt justerat & man har rätt körteknck så kan man nog köra den på 0,8 men med fel tecnick kan den likagärna gå på 1,5
Vad betecknar du som onormalt då om jag får fråga ?
Inte ens under mina rallysvängar på de lokala byvägarna nattetid fick jag mina Volvosar att gå 1,3 liter per mil om jag snittade ut det på hela tanken + vanlig körning.
Allt över 1 liter per mil är fel vid normal körning anser jag.
Många kallstarter och småvändor ökar bensinförbrukningen markant.
Jag kör min V70N T5 på 1,35 L/milen & den är det inge fel på.
Automat låda, kallstarter, kortakörningar, stadskörning 95%, Agresiv körning
Det är inte alltid bensinsnålast att accelerera sakta & växla upp till 5:an direkt !
CarMan wrote:
Jag kör min V70N T5 på 1,35 L/milen & den är det inge fel på.
Automat låda, kallstarter, kortakörningar, stadskörning 95%, Agresiv körning
Det är inte alltid bensinsnålast att accelerera sakta & växla upp till 5:an direkt !
Man skall inte accelerera lånsamt, man skall gasa på men inte överdrivet helst under 3000RPM och sen ligga på den växel som ger lägst varvtal och bilen orkar dra på.
Något annat sätt att köra bensinsnålt på vet inte jag. Tycker det alltid är de tipsen man får i diverse bilprogram.
Men 1,34 det är hiskelit mycket, du har ju åtminstonde både automatlåda och kör aggresivt som drar upp förbrukningen.
Hade jag fått prestanda för pengarna hade jag inte brytt mig, men jag menar bilen är ju slö som s*tan o dra soppa som inget annat.
Men men man har ju hört förr att det finns törstiga volvos så det är väl bara att acceptera ............
Tobbe wrote:
CarMan wrote:
Jag kör min V70N T5 på 1,35 L/milen & den är det inge fel på.
Automat låda, kallstarter, kortakörningar, stadskörning 95%, Agresiv körning
Det är inte alltid bensinsnålast att accelerera sakta & växla upp till 5:an direkt !
Man skall inte accelerera lånsamt, man skall gasa på men inte överdrivet helst under 3000RPM och sen ligga på den växel som ger lägst varvtal och bilen orkar dra på.
Något annat sätt att köra bensinsnålt på vet inte jag. Tycker det alltid är de tipsen man får i diverse bilprogram.
Men 1,34 det är hiskelit mycket, du har ju åtminstonde både automatlåda och kör aggresivt som drar upp förbrukningen.
Hade jag fått prestanda för pengarna hade jag inte brytt mig, men jag menar bilen är ju slö som s*tan o dra soppa som inget annat.
Men men man har ju hört förr att det finns törstiga volvos så det är väl bara att acceptera ............
Med tanke på åldern på bilen & att den har förgasare så får du nog gå igenom det mesta under huven & du kommer nog att hitta mer än ett fel!
men om du är ute efter att åka bensinsnålt så ska du nog köpa en nyare bil
CarMan wrote:
Tobbe wrote:
CarMan wrote:
Jag kör min V70N T5 på 1,35 L/milen & den är det inge fel på.
Automat låda, kallstarter, kortakörningar, stadskörning 95%, Agresiv körning
Det är inte alltid bensinsnålast att accelerera sakta & växla upp till 5:an direkt !
Man skall inte accelerera lånsamt, man skall gasa på men inte överdrivet helst under 3000RPM och sen ligga på den växel som ger lägst varvtal och bilen orkar dra på.
Något annat sätt att köra bensinsnålt på vet inte jag. Tycker det alltid är de tipsen man får i diverse bilprogram.
Men 1,34 det är hiskelit mycket, du har ju åtminstonde både automatlåda och kör aggresivt som drar upp förbrukningen.
Hade jag fått prestanda för pengarna hade jag inte brytt mig, men jag menar bilen är ju slö som s*tan o dra soppa som inget annat.
Men men man har ju hört förr att det finns törstiga volvos så det är väl bara att acceptera ............
Med tanke på åldern på bilen & att den har förgasare så får du nog gå igenom det mesta under huven & du kommer nog att hitta mer än ett fel!
men om du är ute efter att åka bensinsnålt så ska du nog köpa en nyare bil
Jo det är väl tyvärr så, så det får bli att byta bil efter sommaren då istället.
Serva motorn med nya stift & kablar,luftfilter,bränslefilter mm, kolla co halten också om du har möjlighet utan att det kostar en förmögenhet.
Ingen broms som ligger på eller takräcke monterat som driver upp förbrukningen ?
Klart bilen ska gå på 1 liter milen eller mindre vid försiktig körning.
Jag kör ju min -83 V6:a & 5 vxl på 1,1 liter per mil & då har den gått 38000 mil, visserligen insprutning men så stor skillnad ska inte det göra.
Anders P wrote:
Serva motorn med nya stift & kablar,luftfilter,bränslefilter mm, kolla co halten också om du har möjlighet utan att det kostar en förmögenhet.
Ingen broms som ligger på eller takräcke monterat som driver upp förbrukningen ?
Klart bilen ska gå på 1 liter milen eller mindre vid försiktig körning.
Jag kör ju min -83 V6:a & 5 vxl på 1,1 liter per mil & då har den gått 38000 mil, visserligen insprutning men så stor skillnad ska inte det göra.
Stift rotot fördelare luft o bensinfiler är nytt. Skall kolla upp det med co-halten. nej inget onödigt monterat, lastat åker runt.
tack för tipset
Tändinställning korrekt ?
kamremmen rätt monterad, kanske har kuggat över t.o.m ?
Olja i förgasaren fylld till korrekt nivå ?
Rätt motortemperatur ?
Någon vakumslang/insugsrör som drar tjuvluft ?
Många alternativ finns det.
Visar hastighetsmätaren rätt förresten ?
Min visar lite fel upptäckte jag när vi åkte hem fråm Göteborg i höstas, har alltid varit prick 50 mil, men nu blev det bara ca, 42 mil.
Något kan ju vara bytt så att det slår fel på trippmätaren.
Byt nål och munstycke i förgasaren. Det borde sänka förbrukningen en hel del. Tänk på att nålen blir som mest sliten där den ligger under landsvägskörning. Så även om du ställer ner co-halten så kommer den iaf få för mycket där.
Anders P wrote:
Tändinställning korrekt ?
kamremmen rätt monterad, kanske har kuggat över t.o.m ?
Olja i förgasaren fylld till korrekt nivå ?
Rätt motortemperatur ?
Någon vakumslang/insugsrör som drar tjuvluft ?
Många alternativ finns det.
Visar hastighetsmätaren rätt förresten ?
Min visar lite fel upptäckte jag när vi åkte hem fråm Göteborg i höstas, har alltid varit prick 50 mil, men nu blev det bara ca, 42 mil.
Något kan ju vara bytt så att det slår fel på trippmätaren.
Tändinställning vet jag inte, får kolla.
Kamremmen vet jag ej om den kuggat, men borde bilen inte gå märkbart kasst då?
Olja i förgasaren är jag lika klok på visste inte enst att man hade det.
Motortempen ligger mitten stadigt.
Har tätat slangar som hade hål/spricka
Trippmätaren visar rätt.
Eriksson wrote:
Byt nål och munstycke i förgasaren. Det borde sänka förbrukningen en hel del. Tänk på att nålen blir som mest sliten där den ligger under landsvägskörning. Så även om du ställer ner co-halten så kommer den iaf få för mycket där..
är det svårt? Byter man till nytt eller?
Co-halten var 2,2 i början på februari är det mycket?