Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 7 år, 1 månad sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21193

    OpelMicke
    Deltagare

    Har en Honda mt5 som går en stund men sen dör den tvärt, ibland har den startat och gått för att sedan dö igen och ibland har den inte startat alls, i år när jag skulle prova den så vill den inte starta alls.

    Har gjort ren förgasaren och kollat så att bensin kommer fram.

    Kan det va tändningen som spökar? och vart sitter den på en Honda mt5?

    Edit: finns det nån reparationshandbok på svenska till Hondan?

    #80508

    slirfeldt
    Deltagare

    Tvärdör den direkt lutar det åt tändrelaterat problem, kolla då om gnista finns vid tändstiftet vidare bör den i så fall tända till på startgas om det är bränsleproblem.

    Det finns i all fall bra kompression? Har för mig det är dåligt med svensk reparationshandbok till den modellen men finns ett svenskt MT5 forum:http://mt5.se/

    #80615

    OpelMicke
    Deltagare

    Har börjat med Hondan igen och ska kolla på tändgrejerna, men för där sitter ett stor hjul såkallat flywheel, har lossat mutter till hjulet och ska ta av de men utan resultat, kan man använda någon speciel avdragare för de hjulet?

    Är de brytarlöst system?

    Finns det nån svensk sida som är lätt at förstå med delar till gamla honda mt5 mopeder?

    Har kollat på two stroke.se lellesmc m,m men de verkar rörigt och är inte säker på om det är specifikt till just honda då dom har många märken.

    #80614

    Rimsky
    Deltagare

    prova här: http://www.rinab.nu/

    #80619

    OpelMicke
    Deltagare

    Perfekt hemsida de;)

    Angående tändsystem är det brytarlöst eller finns det brytare som man måste justera som på dom gamla mopederna från 70- talet?

    Är det systemet som finns innanför flywheel allt beträffande tändning?

    Vill gärna få fart på¨Hondan….

    #80621

    Nitrogen
    Deltagare

    Nej, tändspolen sitter ju på ramen under tanken har jag för mig…. Hade en sån där i min ungdoms dagar! Det finns inga brytare eller dylikt, inget man kan justera. Men kolla först att det verkligen är tändningen det är fel på! Ha ett extra stift att sätta i tändhatten när den stannar. Kicka runt och kolla gnistan…. Blev den så här efter att du gjorde nåt annat? Eller var den så när du köpte den? Stannar plötsligt skrev du……det är inte så att den värmenyper lite?

    #80634

    OpelMicke
    Deltagare

    Ska kolla de där med gnistan nån dag.

    Vad innebär värmenyper?

    Den va så när jag köpte den. I bland starta den och gick en stund för att sedan dö och stanna och kan vara svår att starta igen eller att inte starta alls, i dagsläget vill den inte starta alls.

    Hur kollar man tändningen på en sån?

    #80644

    OpelMicke
    Deltagare

    Hjälp tack………….

    #80651

    Nitrogen
    Deltagare

    Värmenypa: Kolven expanderar av värmen och fastnar i cylinderloppet. Kan hända utan att skada grejorna avsevärt. Släpper sen i regel efter avkylning nån minut. Brukar bero på att motorn går för snålt, dålig kylning, eller fel kolvdimension. Tändningen kollar du bäst genom att helt enkelt stoppa i ett löst stift i tändhatten när den stannat och kicka runt för att se om gnista kommer. Men blir den sur, eller är stiftet torrt?

    #80809

    OpelMicke
    Deltagare

    @hankypanky 78007 wrote:

    Värmenypa: Kolven expanderar av värmen och fastnar i cylinderloppet. Kan hända utan att skada grejorna avsevärt. Släpper sen i regel efter avkylning nån minut. Brukar bero på att motorn går för snålt, dålig kylning, eller fel kolvdimension. Tändningen kollar du bäst genom att helt enkelt stoppa i ett löst stift i tändhatten när den stannat och kicka runt för att se om gnista kommer. Men blir den sur, eller är stiftet torrt?

    har haft den inne på en moppe verkstad, och nu funkar den,

    De va lite tjyvluft och smuts i förgasaren, och fel tändstift samt lite hemmagjort av tidigare ägare, men nu är den återställd och går, nu gäller de bara att lära sig växla då jag kör eu-moped med automat växel…

    Man blir som 15-åring på nytt;)

    #80810

    slirfeldt
    Deltagare

    Kul att du iaf fick fart på den moppen med och visst värmenypt gjorde man väl med för egen den några gånger med den dåvarande hyfsad trimmade dakotan,,,

    Se vad lite skit i förgasare som tjuvluft till fel tändstift kan göra… 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng