FFordPaMinGardTrådstart2007-10-08Hej
Efter att ha studerat åtskilliga trådar om startproblem så tror jag att jag måste testa att byta tändmodulen på min Ford Escort 1,6XR3i. Någon som har gjort detta och kan ge lite tips och råd om hur man går till väga? Jag har aldrig behövt gräva runt så mycket i tändsystemet och jag har inte hittat något vettigt i min handbok.
Detta bör inte vara några problem,, denna sitter på vänster innerskärm och sitter med två skruvar,, vad har du annars för startproblem och symtom?
Okej...det lät enkelt och bra! :) När jag vrider om nyckeln så slår bränslepumpen till, motorn går runt och försöker tända, men det är som att det inte riktigt vill sig. Ibland startar den men stannar lika fort igen om man inte är på gasen direkt. I början uppstod problemet endast när bilen var varm, men nu även om den stått över natten. Det går oftast att få igång bilen efter lite nötning och då går den hur bra som helst.
Kan vara tecken på just tändmodulen börjar till at ge sig som jag råkat ut för på några bilar och speciellt då motorn just blivit varm,, men vad är det för årsmodell på den?
Det är en en 89:a (dock i bra skick) så det vore inte alltför konstigt om den börjar ge upp. Tändstiften är relativt nya och tändkablarna ok. Bränslepumpen verkar ju funka och jag har kört en insprutningsrengöring.
Ja då skulle jag med satsa på en fräsch tändmodul som inte är helt ovanlig att dom blir utbrända med tiden,,, är dock osäker på var denna modul sitter på denna modell, för på den plats jag angav gäller från 91 årsmodell, men det borde vara densamma på din. :-)
Då ska jag ta och byta den och förhoppningsvis löser det problemet. Ska studera innerskärmen och ta en tur till Mekonomen :) Tack för hjälpen så länge!
Dom är inte direkt billiga, såg att Mekonomen tar dryga 800:- för en sådan,, då är det bättre om du har närhet till Biltema då dessa tar mer vettiga 229:- för en tändmodul,, och som jag med har god erfarenhet av fungerar minst lika bra...
@Peter H 25417 wrote:Dom är inte direkt billiga, såg att Mekonomen tar dryga 800:- för en sådan,, då är det bättre om du har närhet till Biltema då dessa tar mer vettiga 229:- för en tändmodul,, och som jag med har god erfarenhet av fungerar minst lika bra...
Instämmer till fullo.
Mekonomen är bara dyrt, t.o.m. dyrare än original på vissa varor!X(
säg gärna til hur det går när du byter den, jag har ju problem med min med när den är varm, får gnugga och gnugga, samt att den vill gå lite ojämnt när den är ljummen/varm om man gnuggat för mycke, sedan stabiliserar sig tomgången men som sagt, när den är kall startar den som en klocka men när den är ljummen/varm så får man gnugga lite, motorn går runt bra och allt men det är precis som om den inte får gnista....
har en Ford Escort 1,6 VIP 1989...
har 3trådar här om den...
@FordPåMinGård 25409 wrote:Hej
Efter att ha studerat åtskilliga trådar om startproblem så tror jag att jag måste testa att byta tändmodulen på min Ford Escort 1,6XR3i. Någon som har gjort detta och kan ge lite tips och råd om hur man går till väga? Jag har aldrig behövt gräva runt så mycket i tändsystemet och jag har inte hittat något vettigt i min handbok.
Tjenare!
är det typ det här felet du haft på din ? :
https://motorforum.nu/forum/showthread.php?t=6107
lite mer info i denna tråd (inte bara startproblem i den tråden. men lite info om det) :
https://motorforum.nu/forum/showthread.php?t=6059 @ThekingV8 25486 wrote:säg gärna til hur det går när du byter den, jag har ju problem med min med när den är varm, får gnugga och gnugga, samt att den vill gå lite ojämnt när den är ljummen/varm om man gnuggat för mycke, sedan stabiliserar sig tomgången men som sagt, när den är kall startar den som en klocka men när den är ljummen/varm så får man gnugga lite, motorn går runt bra och allt men det är precis som om den inte får gnista....
har en Ford Escort 1,6 VIP 1989...
har 3trådar här om den...
Det låter som att vi har samma problem. Jag får ofta hjälpa till lite med gasen för att den ska starta och har man gnuggat lite för länge så är det lite hackigt innan det stabiliseras. Har även bytt rotor och fördelarlock utan någon märkbar skillnad. Nu har jag äntligen lyckats hitta tändmodulen iaf...satt gömd under tändspolen så att man inte såg den utan ordentlig strålkastare! Lite pillrigt ställe, men det ska nog gå. Idag blev det vinterdäcksbyte eftersom första snön föll och i morgon ska ABS fixas, men sen så. Meddelar om det blir någon förbättring efter bytet! :)
Jag säger bara det.. Ford.. Testa Audi nästa gång. Det där med Ford o tändmodul har man ju hört. Bytte motor på en polares Mondeo o den vägrade starta.. till ja just det.. tändmodulen som var kass på "nya" motorn..
Hur har det gått ? har du bytt tändmodulen ännu ? funkar den bättre nu eller ?
nyfiken på om det hjälpe och om jag ska byta min med isåfall :)
FordPåMinGård:
hur har det gått ? kan man anta att det löste dina problem när du bytte tändmodulen eftersom vi inte hört av dig på ett tag ? eller kvarstår problemen med den nya tändmodulen ? tacksam för svar
https://irocz.info.se/