Hur svårt byta fjäderbensbussning övre fram Volvo 855 -96?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19457
    V6 Power
    Deltagare

    Jo såg att gummit har gått bort en hel del av så det glappar en del när man ruckar på hjulet så det är väl dags o byta det gummit men hur bökigt är det att byta? Första 850 jag äger så vet inte så mycket om den hur den är o meka o så

    #77888
    slirfeldt
    Deltagare

    Det är väl fjäderbenslagringen du är ute efter alltså den övre delen där fjädern vilar mot?
    För byte av denna måste fjäderbenet (https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044282757vy1.jpg) demonteras och sedan med hjäp av ett par fjäderkompressor är det sedan rätt lätt att byta lagringen om det är denna som gett upp.

    #77889
    wicke
    Deltagare

    Okej Nej tänkte på denna https://www.skruvat.se:80/Fjaderbussning-P12164.aspx sitter inte den med där längst upp för det ser då ut som den när jag öppnar huven och kikar vid tornet…

    #77890
    slirfeldt
    Deltagare

    Okey då är det även kallat fjädersätet gummit mellan fjädern och fjäderbenslagringen.
    Jobbet är ändå densamma att fjäderbenet måste bort liksom fjäderbenslagringen för att så kunna byta fjäderbensbussningen/sätet. 🙂

    #77891
    wicke
    Deltagare

    Okej så benet sitter bara med 2 bult o mutter där nere eller så inget annat som behöver lossas som spindelled o sådant tråkigt? Isf borde ju operationen gå smidigt o rätt så fort. Någon några timmar eller vad brukar det ta?

    Och hur sitter lagringen sen då sitter den bara fast med muttern sen är det bara o dra upp det o byta ut gummit för det sitter väl ovanpå lagringen

    Gummit är rätt mycket uppätet så ruckar jag på hjulet rör det sig rätt friskt där uppe så ett byte skulle väl inte skada men kan jag åka ett tag till med det? Någon eller några veckor iaf?

    #77895
    slirfeldt
    Deltagare

    Det känns annars inget konstigt med styrningen inget hackande osv som kan tyda till sliten fjäderbenslagring (då jobbet är densamma)? Annars bör detta byte gå på runt en timme eller så och för att demontera fjäderbenet räsker ofatst med demontering av dom båda nämda bultarna och krängningshämmaren som sitter skruvad i benet samt förstås dom tre muttrarna ovantill.

    Sedan brukar det räcka med att bända ner navet med bärarmen så pass att fjäderbenet går fritt från navet, ett tips där brukar vara att inte helt lossa dom övre muttrarna helt utan låta benet hänga medan man rycker ur det ur dess nedre fäste. Minns inte hundra för 850 men har för mig att dess fjäder i detta läge inte behöver komprimeras (för längdens skull).

    Sedan med benet löst behövs så fjäder komprimeras till räckligt för att lätta på trycket på fjädern så att mittenmuttern kan lossas, brukar där använda muttermaskin. Annars brukar det med fungera med rungnyckel en för att dra muttern med och en annan för att hålla mot stötdämpargängan och där överst sitter så fjäderbenslagringen och under denna fjäderbensbussningen/sätet liggandes mot själva fjädern.

    Ser av egna erfarenheter att det som så inte är någon överhängande panik att byta denna då det i princip bara är en gummihätta, men för komfortens skull bör man ändå hålla denna frisk. 🙂

    #77901
    wicke
    Deltagare

    Styrning känns normal men trycker jag på hjulet så ser jag hela övre röra sig men beror ju på gummit som är en del slitet :p finns ju lite mellanrum mellan den där metallhylsan o gummit som annars sitter ihop 🙂 skönt o höra att jag Jan köra ett tag med det iaf. Visst det knakar och låter men byter den nog i veckan som kommer.

    Okej så tar jag muttermaskinen så behöver man inte mothålla med ringnyckel?

    #77903
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja då är det förmodligen bara till att byte den gummiplattan så blir det bra igen och som sagt med detta kan du åka ett tag till om du så vill.

    Jo med muttermaskin brukar dom flesta sådana muttrar släppa så fint i dom flesta fall. 🙂

    #77922
    wicke
    Deltagare

    Jag tog en filmsnutt på fjädersätet hur dåligt det är 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=XvNgnb9QQgo&list=HL1321814367&feature=mh_lolz

    #77927
    boheme
    Deltagare

    Det ser ju ut som att någonting saknas.

    Mvh Janne

    #77929
    slirfeldt
    Deltagare

    Kul med lite bilder på fenoment och mycket riktigt är just denna fjäderbensbussningen rejält slut och klart behov av byte. Ingen tvekan där inte. 🙂

    #77940
    wicke
    Deltagare

    bra då köper jag rätt grejer iaf 🙂 Tycker att 1 video säger mer än massa ord som kan vara svårt o förstå hur TS menar 😛

    #77941
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är klart även om jag faktiskt var med vad det var fråga om efter bland annat från andras muntliga som skriftliga berättelse om liknande fall,,, 🙂

    #77943
    wicke
    Deltagare

    Hehe ja du är alltid med Peter 😉 Men ibland så skriver folk så luddigt inklusive jag så jag fattar knappt vad jag frågade om när jag läser det efter hehe… Men iaf hoppas den delen av bilen blir tyst efter bytet och att det inte bråkar för mycket 🙂

    En annan sak jag undrar som jag hör ibland när man kör över ojämnheter är klonk klonk från bakvagnen. Kollade upp de berömda övre stötdämparfästena men hörde inget o det rörde sig inte nämnvärt vid gungning av bilen men kanske bara framhävs när man kör det blir ju lite anorlunda gungning då… Tyckte ändå känna att det inte klonka lika mycket med 2 pers i baksätet. Skulle vara skönt o veta vad det är så man kan lägga undan pengar till bakvagnen

    #77947
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo en försöker så gött en kan,, jo sen detta med att skriva luddigt har väl en annan med råkat på från något håll men överlag begrips det ju vad som skrivs.
    Eller så får man helt enkelt ta om det igen. 🙂

    Med dessa bakvagnar är med rätt avancerade med flertalet bärarmar, stag som krängningshämmare. Men försök om fler kan hjälpa till och gunga mera i bakvagnen medan en annan spanar och lyssnar. Annars brukar klassikern vara slitna stötdämparben till att med kunna skapa sådana fenomen du har.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?