Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Indikatorlampa för blinkers, VW 1303 S

Startad av Hans-Orjan · 2009-05-14 · 6 svar

Hans-OrjanTrådstart
Jag ska besiktiga på tisdag, och har fått veta att SBP kräver att indikeringslampan för blinkers ska fungera. Jaha, men byt glödisen i hastighets/kombi/instrumentet då...

Men hur i hela glödheta kommer man åt kombi-instrumenet?!?!?! Någon därute som kan berätta hur jag ska komma till???
anden__z
kommer man inte åt instrumentet via bagageutrymmet.? .Har för mig att det sitter en pappskiva som man tar bort.
Det var bara 20 år sedan jag pysslade med dylika vidunder :-)
slirfeldt
Vill med starkt med minnas att detta kommer man åt just från bagagerummet och bakom en pappskiva/panel, och det var väl liknande tidsperiod för mig med då det begav sig, så dyk in under huven och se vad som finns där. :-)
MoPar 66
stämmer bra det
ingo-v40
Nja... det stämmer för 111-modellen. 113, dvs 1302/1303 har ju en annan instr.panel.
Men jag har fått veta hur det ska göras, och gjort det. Så här gör man:

Man kan - försiktigt! - bända med två små skruvmejslar (t.ex.) instrumenetet rakt ut, dvs mot ratten.
Det sitter pressat i sitt hål i panelen och hålls fast av en gummiring. Har man långa fingrar (bokstavligen
talat) kan/bör man putta på bakifrån.

När instrumentet lossnat ur hålet måste höljet för hastighetsmätarwiren lossas, varefter man kan dra ut
instrumentet ytterligare en bit - tillräckligt långt för att komma åt indikeringslamporna.
I mitt fall kunde jag konstatera att en kabelsko lossnat.

Återmonteringen är bara att trycka instrumentet på plats, rakt och fint.
Det pillrigaste var faktiskt att få tillbaka hastighetsmätarwiren...

:)
MoPar 66
hmm säker på att det ser ut så på 1302 ? den jag hade såg likadan ut som en 1300.
1303 kan ju vara så då den har böjd framruta .
men jag kan inte svära på det då det är ett tag sen jag hade en sån

jaja roliga bilar e det iallafall
ingo-v40
DU har rätt, och JAG har fel :(

1302'an har platt framruta - 1303 välvd. Jag har ju en av varje så jag borde ju veta bättre. Shame on me :x

Fler trådar i Hjälpforumet Bil