HHans-OrjanTrådstart2008-09-23"Bättre lyss' till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge"
Ja så skaldade ju poeten Erik Gustaf Geijer, och därför försöker jag med en tredje fråga här. De föregående två har varit öronbedövande framgångsrika :e
I helgen började jag riva ner bromsarna bak på min Audi 80 2.0E 1992 för att byta skivorna. Fram var det redan demonterat ety jag ska byta ena hjullagret, så jag visste ju hur det skulle gå till att skruva loss det. Även bak, alltså. Trodde han, ja....
Efter att ha lyft bilen och skruvat av hjulet, pallat (med bock!), lossat oket och lirkat ut beläggen (tack till honom/henne som uppfann WD40-sprayen!) var det ju bara att skruva loss 'hållaren' till oket (vad heter den egentligen månntro?)... men va' f-n... Är det inte 17 mm.... Nähä... och inte 16.. och inte 15... De gick bara runt på skallen... Och 14 mm gick inte på... H-e!! X( Är det nå'n jämrans tum-dimension här!?! In me' hela skallen, stålborsten fram, gnuggagnuggagnugga... Aha! Hehe... Det är en insex-bult :o
Nu, äntligen, till min fråga:
:fraga Vad är det för dimension på denna insex-bult?? Min 8 mm fick inte fäste, och min 6 mm gick bara runt. Således är det nära till hands att misstänka 7 mm ;) men inte tusan finns det 7 mm insex-bult? Eller så gör det det...
:confused: Någon som vet?
Rengjort insexfattningen riktigt?
Ofta får man knacka ned verktyget i fattningen med lite milt släggvåld.
Vinkelnycklar är ofta värdelösa som verktyg till bil, torx/insexhylsor är att föredra enligt min uppfattning.
Biltema har fina satser med 1/2" och 3/8" fattningar, till rimlig kostnad.
Säker på att det är insex, och inte intolv/torx eller vad det nu kallas?
På många bilar(volvo, saab, wv mm) sitter bromsoken med insex 7mm, biltemas 19-233 funkar kalas
Hekt makalöst! Vilken bredvillighet att dela med sig av kunskaper som råder här :)
Anders P: Nej, jag kan inte med gott samvete säga att jag har rengjort infästningen i skallen (bultens, dvs),
men lite WD-40 och en liiiten skruvmejsel ska nog fixa detta.
Hehe.. jag gillar din formulering "milt släggvåld" :p
Dr. Snuggels: Sedär, inte en dag utan nya kunskaper. Och varför jag fick för mig att inget sitter med 7 mm insex.. tja, säg det...?
Det är ju bara att inhandla en 7 mm insexhylsa och testa.
Återigen TACK för tips! Jag ser fram emot att hitta en fråga som jag kan hjälpa till att svara på!
.
Ofta sitter det smuts eller rost i fattningen, som gör den lite trängre än verktyget är stort.
En liten radiomejsel brukar fungera ypperligt som verktyg att kratsa runt med för att säkerställa optimalt ingrepp av insexverktyget.
Det är mycket lätt att dra både fattning och verktyg runt, om korrekt grepp saknas.
volvo s 70 använder insex 7 mm. Sitter som bara helvete. så en smidd (=svart) hylsa med 7mm till halvtum åsså på muttersmacken behövdes för att få loss skiten
Köp ingen 7mm för det är nämligen 8mm insex som sitter bak på din bil.
Vissa vw/audi behöver du inte ta loss okhållare bak för att kunna byta skiva på,prova att vicka ut skivan från navet först.
WD 40 är inte bra för damaskerna å gummigrejjerna på bromsen det skulle jag vara försiktigt med att spreja hejvilt med.
När jag meckar bromsar använder jag aldrig ngt fett möjligen lite kopparpasta
för att lirka ut bromsklossarna behöver kolven pressas tillbaka detta kan man göra med bändning med tex mejsel
@oollaa 36328 wrote:WD 40 är inte bra för damaskerna å gummigrejjerna på bromsen det skulle jag vara försiktigt med att spreja hejvilt med.
När jag meckar bromsar använder jag aldrig ngt fett möjligen lite kopparpasta
för att lirka ut bromsklossarna behöver kolven pressas tillbaka detta kan man göra med bändning med tex mejsel
Så sant som det är sagt. Håller helt med om CRC 5-56 o. likn.
men har en annan metod för att pressa tillbaka kolvar /förutsätter iofs att belägen är ur, men iaf...).
Jag vet ihur man gör för att länka direkt till ett annat inlägg (ie. i en annan tråd), så jag får klippa och klistra vad jag skrev:
Från tråden om "Volvo bromsok"
För att inte sabba kolvarna brukar jag, i stället för den vanliga jättepolygripen, använda två stora skiftnycklar till att driva tillbaka kolven/arna in i oket. På så sätt undviker man skador i kolvens kanter.
Sätt det ena skaften ('handtaget') mellan kolv och skiva - se till att du får anläggningen mitt på kolven - och använd den andra skiftnyckeln för att vrida den första för att pss trycka inkolven jämt och fint i oket.
Tjugo gånger eller så brukar göra underverk med tröga ok, precis som oollaa skriver. Se till att du har tillräckligt med bromsvätska i behållaren, annars kan du riskera att pumpa in luft i systemet. Okul värre.
Se för tusan till att du inte trycker ut kolven för lång ur oket när du pumpar med pedalen! Jag brukar plocka ur belägget men stoppa i en träbit som är lika tjock som bakstycket på bromsbelägget. Trycker du ut kolven ur oket har du inget val - då måste du riva ner alltihop...
Packningar och O-ringarna i oken tål oftast inte mineralolja, vilket 5-56 och liknande är fullt av... Har bromsarna inte kärvat innan man gör det så är risken stor att dom gör det efter ett tag om man använder 5-56 då gummipackningar i oket sväller
.
Är det löstagbara ok s.k. glidkolvsok... brukar jag använda ett stort skruvstycke (löstaget från bänken naturligtvis) för att pressa tillbaka kolven då jag pressar mellan okets bakkant och kolven. Ibland brukar jag använda en 2-armad avdragare som jag greppar i okets bakkant sedan stället jag en hylsa i kolven som jag pressar emot.
Ska vi däremot snacka volvook med 4 kolvar å trångt å jävligt där det dessutom kanske en längre tid stått stilla en kolv utan att man märkt det får man använda innovationskraft. en gång lånade jag kompisens biltemaverktyg 19-287 som faktiskt funka riktigt bra. regel nummer ett är då att spärra de andra kolvarna och börja med att få fart på kolven med hjälp av pedalen och motorn igång så man får servoverkan... när kolven väl släppt brukar det bli lättare att få tillbaka den
När jag bytte de bakre skivorna på min Passat (8mm insex) så satt skruvarna grymt hårt. Efter diverse övervåld med bl.a. gassvetsen så konstaterade jag att det var omöjligt att lossa utan att dra sexkanten rund.
Med mig-svetsens hjälp så svetsade jag fast insexnyckeln i skruvskallen.
Med ett lååångt rör gick det sedan att lossa skruvarna.
Några dagars impregnering med rostolja hade kanske underlättat arbetet.
biltemas 10-192 hade nog löst ditt problem om den suttt på en ordentlig muttersmack.... har ännu aldrig gått bet med detta verktyg
Hej och hå...
Insexbultarna i ok-hållaren bak är mkt riktigt 8 mm, precis som jag fått veta här. Bort med dem, av med den gamla skivan (usch, så de såg ut) och på med den nya, tvättad med T-Röd. Men...
Ska kolven i oket TRYCKAS tillbaka, eller ska den SKRUVAS :q
om den ska skruvas in kan detta verktyg kanske komma till användning:
https://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82465Det ska både tryckas och skruvas samtidigt så verktyget i föregående post är precis vad du behöver.