Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Jättekonstigt fel på kopplingen

Startad av oollaa · 2012-03-22 · 28 svar

oollaaTrådstart
Idag åkte jag med min skruttebangbang en volvo skitbil 440 2,0 -95 ner till göteborg.

Jag pinade den rätt rejält på motorvägen och när jag hade 3 mil kvar skulle jag växla ner för att trycka mig om en bil stampa till på koppligen och kände det va något konstigt när jag tryckte till svårt att beskriva men de var som att något ramlade till lite i pedalen. Kopplinen gick sedan inte ur. pedalen känns ungefär som förut kanske lite trögare (kan vara inbillning) vajern rör sig som den ska och armen följer med men det frikopplar INTE. Jag hade ett ärende i gbg och lät bilen stå över dagen me när jag skulle ta bilen fungerade kopplingen precis som förut i ca 3 minuter sedan var det samma jäkla elände igen pressade i femman efter att kört genom hela stan på ettan och tog mig hem. Nu är min fråga vad kan ha hänt??

pedalen är normal (motstånd precis som om man fikopplar liksom) vajer och arm rör sig normalt men de frikopplar inte om motorn är varm. Visst e de skummeliskummens.
slirfeldt
Jo vet med någon gång råkat ut för sådana bilar och liknande fenomen. Där med kopplingsvajer med kopplingsarm rört sig sporadiskt normalt var det iaf på en rostbeläggning på drivaxeln där urtrampningslagret löper. Till att det med kan vara sliten returfjäder men där borde fenomenet vara mera konstant.
lenaola
vad kan man göra dårå?

Kan den rosten komma helt out of the blue på en motorväg när kopplingen funkat helt klanderfritt innan
slirfeldt
Svårt som sagt att sia om mera tänkbara orsaker till dessa smått skumma fenomen. Men som så kan naturligtvis inte detta med rosten som nämt som ett exempel som det självklart inte behöver vara.
Att som om det är fallet kan vara som så pass att den kärvar något och sedan med motorvärmen tajtar till spelet och fenomenet är ett faktum.

Men du är iaf säker på att kopplingsarmen rör sig i precis samma mönster även då vid varm motor?
lenaola
Nej jag är bortrest och har inte hunnit kolla. Men det skumma var att då den började funka gick den helt klockrent inget missljud eller dylikt åsså sedan pajja det igen. Ska bli spännande att se på söndag när jag kommer hem å den e riktigt kall hur den beter sig
slirfeldt
Låter som sagt skumt detta just att det är fråga om "gedigen" kopplingsvajer och att nu kopplingsarmen rör sig fullt ut även då det krånglar på detta viset.
Tyder i så fall till ett internt fel iaf..
Puman
Det låter som att det är en returfjäder som har gått av... Jag vet inte hur många som finns inne i kupén på en 440, men på Scania sitter det 2 st,och dom rasar ibland.Precis samma symptom,,, Funkar klockrent sen känns det som att pedalstället har flyttat sig lite...
slirfeldt
Jo är med lite inne på den vanligen enda returfjädern är defekt på denna som med torde kunna ge sådana fenomen.
Spana så efter där under om det ser trasigt ut någonstans. :-)
lenaola
i kupen alltså är det där ni misstänker ett fel. Jag har lagt märke till att när jag kollade så hade vajern ett ganska stort spel dev den kunde löpa ca 1-2 cm innan den fångade upp armen. Mistänker att det kanske ska sitta någonslags distans där på wiren ska det de. på min är det endast en vit platsprul som sitter längst ut på wiren den tar sedan tag i armen som därmed kanske inte löper tillräckligt långt
Puman
På viren sitter den plastprylen ja, men på pealstället inne i kupén.. Du får ta bort ev plastsjok eller textilmatta som brukar hänga i lägga in dig och sen titta upp på pedalmekanismen...
Minst en fjäder ska det sitta där....
Puman
Att du har 1-2 cm spel i viren ser jag som naturligt...
lenaola
japps jag har jämfört med en annan 440 nu å det ser helt å hållet identiskt ut. Idag när jag kallstartade funkade inte kopplingen heller så de att den "lagade" sig sist den svalnat var något högst tillfälligt. Många har pratat om en returfjäder sitter den i tryckplattan? finns det någon som har någon sprängskiss på hur det ser ut från armen å ner till att det ska trycka på urtrampningslagret. Armen rör sig från motorn så det måste sitta någon slags mekanik nere i kopplingskåpan som gör ett eller annat för att denna rörelse ska bli tryckande mot trykplattan för det är så denna koppling funkar eller (jag har skruvat med en del kopplingar å då har alltid trycket varit mot motron för att frilägga)
lenaola
men alltså milkshaken den fjädern drar väl tillbaka pedalen dvs tillser att pedalen går bakåt i färdriktningen. dvs tillser att inte kopplingen ligger på eller slirar. Mitt problem är det motsatta den frikopplar inte driften är på hela tiden som om wiren hade gått av fastän den är inte av eftersom armen rör sig.
Puman
jaja, du får tolka det som du vill oollaaa...
Har du kollat efter en fjäder i pedalstället?
Mycket möjligt jag har fel, men det är en självupplevd teori så gott som någon..
lenaola
har kollat nu och pedalstället är identiskt med den 440 jag jämför med inklusive fjäder som sitter där den ska. Faktum kvarstår kopplingen ligger på hela tiden. Alla synliga delar är identiska med identisk funktion som den 440 jag kollar på.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil