Kamaxel Givare/motorlampa opel

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10998
    Tobbe_bobbe
    Deltagare

    Hejsan ! ja va förra veckan och felsökte min bil fick utslag på att det va Kamaxelgivaren och vevaxelgivaren som va trasig , beställde hem nya sådan och monterade på den men motorlampan lös endå så ja åkte till en värkstad för att släcka lampan men den gick inte släcka nån som vet varför?
    Kan man montera kamaxel givaren fel ?
    Opel vectra 97a 1,8 L 16 ventilare
    Mvh Tobias

    #54871
    slirfeldt
    Deltagare

    Fick du felkoderna specifikt för dessa givare? Annars kan man normalt inte montera dessa fel mer än att båda dessa skall dras med för kamaxelgivaren med 6 bar och för vevaxelgivaren 8 bar.

    Så borde denna lampa vara släckt, hittar dock inga mätuppgifter för dessa givare för funktionskontroll.

    #54872
    tudde
    Deltagare

    @Peter H 41122 wrote:

    Fick du felkoderna specifikt för dessa givare? Annars kan man normalt inte montera dessa fel mer än att båda dessa skall dras med för kamaxelgivaren med 6 bar och för vevaxelgivaren 8 bar.

    Så borde denna lampa vara släckt, hittar dock inga mätuppgifter för dessa givare för funktionskontroll.

    OKej ! men den kamaxel givaren går ju sätta lite på sne eller hur man ska förklara eller ska den sitta så rakt som möjligt tycker det värkar konstigt att lampan vägrar släckas ! även fast vi koppla in den till datan och tog bort felkoderna ! Mvh Tobias

    #54876
    slirfeldt
    Deltagare

    Står iaf inget i dess reparationshandbok speciellt om dess montering avviker från det “normala”, men ges det samma kod även efter bytet av dessa?
    Till denna modell passar iaf den enklaste typen av felkodsläsare/släckare från http://www.24-shop.se med artikel nr 11125 för runda 300:- plus frakt och fungerar kanonbra på iaf dessa och iaf Mondeo, Focus mfl

    #54897
    tudde
    Deltagare

    Okej ! Konstigt kan inte förstå vad det kan vara för fel ! ja bytte allt kamaxel/vevaxel givare + kontakter och även så larmar det på samma fel
    ja har vart och nollställt den på värkstad och efter dom har tat bort felkoden så tänds den direkt endå :S får la riva isär det en gång till och kolla så allt värkligen ligger rätt till!
    Mvh Tobias

    #55158
    Krille64
    Deltagare

    Vore kul om felet hittades och omskrevs här för jag sitter med samma fel på min Astra-96 1.8 16v givarna är bytta men felkoden består
    Mvh/Anne-lie

    #55159
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja tydligen är detta inget helt ovanligt problem och med just dessa motorer och av en händelse, då man bläddrade igenom några äldre nummer av tidningen Vi Bilägare om ett begagnat test av Vectra, framgår det även där att fel är vanligt på endera dessa givare eller dess kontaktdon och tydligen lär detta vara ett tämligen känt problem hos Opel som dom även mera bör känna till.

    För att citera text ur denna tidning: ” Det kanske vanligaste felet är elektronikproblem med givaren till kamaxeln och vevaxeln. En varningslampa som lyser på instrumentbrädan kan visa på att antingen givaren behöver bytas eller att det är glapp i kontakten”

    #55174
    Krille64
    Deltagare

    Hej. Hur menar du då? Att det är vanligt att man får trasiga givare. Min är Opel orginal. dock var det svårt för dom innan rätt hittades. “artikelnummerbyte” så frågan är om det är hos opel orginaldelar det ligger fel.. Eller om det är något annat bakomvarande fel som sätter koden. Koden har försökts släckas med både avstängd och startad bil spelar ingen roll. Tvärtänder Kamaxelgivarfel direkt igen. Jag har en c18xel motor. Ska in på tisdag och kolla över givaren igen. Men det mäter tydligen rätt när dom mäter. Urkonstigt. Har varvstopp vid 4500 typiskt kamaxelgivarfel sägs det samt lite trögstartad vid korta stopp

    #55201
    Krille64
    Deltagare

    Hello varit hos verkstad idag. Vi har löst halva problemet hurra. Nya kamaxelgivaren med nya artikelnumret har inte samma färger på kablarna. därav kan man inte bara löda över kablarna utan följa nytt schema. Nya schemat följer tydligen inte med i kartongen. dåligt av opel… Eller vem som nu gör dom. Inte lätt för verkstadsskillar då inte.

    Nu tänds bara lampan varannan gång ca. haha. Har upptäckt att de gånger lampan tänds hörs inte bränslepump+ klick från bränslepumsreläet. av 7 starter tändes den 3. får väl köra och lyssna under helgen. Bränslepumpsreläet??? men den startar om än lite tveksamt.
    Hoppas det här hjälper några andra.

    Återkommer när vi har hittat nästa fel. Glad om det kan hjälpa nån i framtiden som läser forum

    #55208
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta gör jobben inte direkt lättare även som mångåriga bilmekar,, och dessa motorer är som sagt rätt vanligt med diverse glappkontakter, men att lampan ändå tänds kan så mycket väl nu bero på att tex bränslepumpsreläet är defekt eller dess kontakter,, inte är bra.

    Och visst hjälper detta till för andra opelägare med liknande symtom, helt klart så bara plus då man återkommer med rapporter och om/när man fiaxat ett fel som allt för många glömmer/struntar i…

    #55876
    Mr_Polo
    Deltagare

    Har liknande fel på en Vectra 94 som stannar av sig själv vid låga varvtal. Om man höjer tomgången lite med gasen händer det att den “hoppar över” stoppet och fortsätter. Men stoppen kommer mera frekvent om den startas om flera gånger. Har bytt bränslepumsrelä och vevaxelgivare utan resultat. Motorlampan blickar till i samma sekund som motorn stannar. Vad göra? Kollat slangar och kontakter.

    #55877
    Mr_Polo
    Deltagare

    Återkommer till Vectran som krånglar. Ingenting sitter där det skall på den här bilen. Boxen för säkringar och relän sitter inte i motorrummet utan under framför fötterna ocj relät till bränslepumoen sitter nere till höger vid smotorstyrboxen. Kontaktdonet för kontroll hittar jag inte alls.

    #55878
    berit
    Deltagare

    Jag tror du borde gjort en ny tråd här eftersom du verkar ha ett annat problem.

    Det låter som om det är det klassiska EGR felet, ventilen har beckat igen och behöver bytas, den sitter baktill på motorn, lite knölig att byta.

    Känner du igen EGR-ventilen? Metallklump med kontaktstycke som skall leda in avgaser i insuget vid vissa tillfällen. Förmycket avgaser vid tomgång gör att motorn dör….

    Har du läst felkoder? Motorlampan tänds när motorn stannar, betyder inte nödvändigtvis att det finns koder, om den inte lyser konstant när motorn väl går.

    #55879
    Mr_Polo
    Deltagare

    Detta är tydligen ett vanligt fel för jag har samma problem på en Vectra 94. Men på den finns ingen dosa för felsökning och jag har snart bytt hela bilen men den stannar ändå. Den går en stund och tvärstoppar. Men startar direkt efteråt. Trodde på bränslepumpsrelät med inte så jag bytte vevaxelgivaren men samma problem.
    Är det någon som vet?

    #55881
    berit
    Deltagare

    Men Hallå ANDWES,

    Du fick ju svar…….??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?