Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Känns som att köra på smält smör...?

Startad av Bjoornen · 2011-03-31 · 15 svar

BjoornenTrådstart
Jag märkte nu när jag bytte till sommardäck att jag har mycket glapp i hjullagren. Dom ska jag byta... men styrningen känns helt slirig... som om den har ett eget liv...

Beror detta på lagerglapp enbart, eller finns det något mer som behövs bytas i framvagnen?

Jag har en Passat -93 5D bensin.

tacksam för hjälp
boheme
Jag förutsätter att du kontrollerat trycket i däcken, lämpligt tryck kan vara 2.5 Kg. Kontrollera även bussningarna i framvagnen.

Mvh Janne
lenaola
ja bussningar i framvagn är vanligt på VAG bilar allihopa! Glapp i lager... ta två sekunder på dig å förklara hur du märkt glapp i lagren !!?? Är det verkligen så att båda lagren gått nu samtidigt tycker detta låter KONSTIGT

Hade du skrivit vibrationer i lagren hade jag trott dig men GLAPP ???
norsken
@oollaa 68392 wrote:
ja bussningar i framvagn är vanligt på VAG bilar allihopa! Glapp i lager... ta två sekunder på dig å förklara hur du märkt glapp i lagren !!?? Är det verkligen så att båda lagren gått nu samtidigt tycker detta låter KONSTIGT

Hade du skrivit vibrationer i lagren hade jag trott dig men GLAPP ???




Ok...när bilen är upphissad så "rycker" jag i däcket fram o tillbaka... och då finns det ett glapp på minst 5 mm. Och det är så på alla hjul... fast mest bak.
norsken
Bussningar ska jag kolla... låter som ett bra tips. Tackar :)
Meken
Har du ett glapp med minst 5mm på samtliga hjul, så skulle jag tro att du har för långa hjulbultar. Som inte går att dra i botten ..
norsken
@Totte680 68402 wrote:
Har du ett glapp med minst 5mm på samtliga hjul, så skulle jag tro att du har för långa hjulbultar. Som inte går att dra i botten ..




det är inte hjulet i sig som glappar... utan skivan/navet (kanske det heter)
Ludde_57
Är fälgarna original och korrekt monterade?

Har lite svårt att tänka mig att bilen skulle vara körbar några längre sträckor med ett hjullagerglapp om 5 mm.
norsken
@Anders P 68406 wrote:
Är fälgarna original och korrekt monterade?

Har lite svårt att tänka mig att bilen skulle vara körbar några längre sträckor med ett hjullagerglapp om 5 mm.



Tack tack för alla superba svar här... jag får kolla vidare på saken...
norsken
Men jag vill gärna att någon som vet... kan beskriva hur tex ett glapp i navet kan se ut och kännas och undersökas!
norsken
Kan det handla om styrstagsändarnas kulleder? Att dom är slitna och måste bytas?
lenaola
Ett hjullager kan INTE glappa 5 mm och inte helt plötsligt runt hela bilen!!! glöm hjullagrena... har du garanterat rätt fälgar passar dom korrekt på navet? kanske har du bytt till stålfälgar och behöver nu inte de långa alufälgsbultarna? glapp i leder borde upptäckas mha typ kofot och inte 5mm det heller då hade du hört ett massivt klonkande då du körde i ngt gupp. Boromsskivan/bromstrumman kan mycket väl sitta lös då du demonterat fälgen kanske nån kastat skruvarna till bromsskivan åt skogen och låter den pressas fast mellan hjul och nav (en helt ok lösning). fotografera och beskriv var du har glappet med hjulen demonterade!
norsken
Tack tack för alla fina svar!! har varit till stor hjälp! Tack!
lenaola
återkom gärna med lösningen sedan så vi lär oss ngt också
Ludde_57
Hjullagerglapp och även spindelled i viss mån kan kontrolleras genom att fatta tag i hjulet kl, 6 och 12 och vicka/bryta det fram och tillbaka, styrledsglapp kontrolleras genom fattning kl, 3 och 9 istället. Styrleder kan kännas något litet glappa på vissa modeller utan att det är något egentligt fel, hjullager ska inte kännas glappa alls.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil