köpt moppe yamaha dt äldre misstänker trimmning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21393
    V6 Power
    Deltagare

    Nu är jag inte 15 år utan dubbelt upp och lite till 🙂 skaffade denna för att slipa åka stor och törstig chrysler voyager :p iaf misstänker att förgasaren inte är original dock är allt annat det. hur stor är risken att en ev kontroll upptäcker eller hur ofta stoppar de en vuxen på en klass 2 moppe ? :p

    #80780
    wicke
    Deltagare

    Jo som sagt förgasaren flödar över och resulterar i att moppen bara bluddrar lite och sen dör eller så vill den inte starta alls. Tar man loss och tömmer ur bensinen ur förgasaren startar den snällt på första kicken och går hyfsat, har inte hunnit testa den fullt då jag köpte den i detta skicket.

    Så lite hjälp med vad felet är och hur man fixar det tas tacksamt imot 🙂

    Förgasaren är en mikuni 16 mm tror jag. Tänkte ta och blåsa ur alla munstycken men behöver hjälp med hur flottören ska ligga mot nålen omsen ska trycka mot nålen eller bara precis ligga an?

    #80788
    slirfeldt
    Deltagare

    Låter med det förgasarmåttet som det är original förgasaren och att den flödar är förmodligen för att flottören ligger och trycker på något som då kan flöda förgasaren.

    Du kan lugnt köra på denna klass 2 moppe utan större risk för upptäckt. Men det kan bli kinkigare om nu moppen i fråga gör 50-60km/h i så fall man blir upptäckt.
    Håller själv på ett renovera en annan raritet. En rätt nedgången Puch Montana 76:a. 🙂

    #80789
    wicke
    Deltagare

    Okej så justera flotören så den inte trycker mot nålen då eller? Ska den ligga mot nålen eller bara ovanför?

    Montana är fina saker det 🙂

    #80790
    slirfeldt
    Deltagare

    Minns banne mig inte om det var någon speciell nål/flottör på DT:n (du har ingen bild på detta?) men det brukar vara att den ska kunna glappa lite så att säga.

    #80792
    wicke
    Deltagare

    haft det isär och verkar vara standard som det ser ut på de flesta mopparna 🙂 Iaf så låg flottören och tryckte lite lite på nålen vilket den väl inte ska göra så jag böjde till så den låg bara an på nålen och monterade ihop alllt sen provstarta och som vanligt startar den på första lilla kickning men så börjar det pissa ur hålet undertill. syns svagt på denna bild jag hittade på nätet där den nedre slangen går ut. Sitter ingen slang på min dock så vet inte vad den är till för. Testade att hålla fingret för men det blev ingen skillnad.

    Vad kan det vara för fel ? tänkte kan man ta med förgasaren ner till moppegubben så kanske han ser eller kan kolla ?

    http://img819.imageshack.us/img819/2205/mikuni16mm.jpg

    #80793
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo då är det sedvanlig typ av bränslesystem och visst det ska glappa lite mellan flottör och nålen. Men hur verkar nålsätets tätning då den tenderar flöda?

    Vidare kärvar inte själva nålen heller? Är ju annars ingen raketfysik med dessa pinaler. 🙂

    #80794
    wicke
    Deltagare

    går det få den inställd hos en moppegubbe för antar att det behövs någon specialverktyg ? visste inte hur flottören skulle ligga så gjorde så den låg mot men inte tryckte vilket var fel då :/ nålen går lätt att trycka ner så verkar inte vara fel där men vet jag ju dock inte :p

    #80795
    slirfeldt
    Deltagare

    ska inte behövas några special verktyg för detta. Men att den flödar brukar just vara att nålen kärvar eller att flottören inte har tillräckligt spel.
    För nålen verkar öppenbarligen inte stänga ordenkligt.

    #80799
    wicke
    Deltagare

    Flottörens metall tunga var fel justerad så nu flödar den inte längre dock så går den bara på kvarts gas . Gasar man mer börjar den bluddra och fyrtakta . Vad behöver justeras nu då ? 😛

    Vidare har jag ett smällande ljud från bakhjulet i takt med hastigheten så undrar vad det kan vara om det är nåt lager och isf är det knepigt att byta?

    #80815
    wicke
    Deltagare

    Ja den gick några dagar nu flödar den över direkt när man vrider på kranen… Vad är det för fel nu då?

    #80816
    slirfeldt
    Deltagare

    Helt klart är det då nålventilen som inte tätar som den ska och brukar då genast flöda.
    Tänkte då den verkar få för mycket vid mera gas om man kan pröva att ställa ner nålen ett hack så den får lite mindre bränsle om denna nål nu är justerbar.

    #80817
    wicke
    Deltagare

    Okej för har testat blåsa i slangen och stänga och öppna flottören och det funkar det blir tvärstopp i slangen. Men verkar vara feljusterad flottören

    Nålen stod näst längst ner så flyttade ner den ett hack till men vet inte effekten av det ännu då den inte går igång just nu pga flödningen

    #80818
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo flyttas nålen ner minskar bränsleflödet och uppåt ökas bränslemängden med trottelns rörelser.

    #80850
    wicke
    Deltagare

    Orkade inte hålla på med den så bytte den mot en Honda mt50 ist. Den går kanon men dock är den riktigt slö vad kan vara problemet. Tar evigheter att komma upp i 30 km/h, Backar är rena döden det orkar den möl,jligtvis på tvåan men då går det också i gångfart. Så himla slöa är de väl inte original. Denna är helt original men den ska väl gå bättre än detta?? Gasar man fullt stillaståendes fyrtaktar den och vill inte vara med. Även en original moppe ska väl gå att varva med iaf

    Tacksam för tips 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng