Lägre förbrukning med 98 oktan ??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11622
    Hans-Orjan
    Deltagare

    Bil: Volvo 745 GLE -88

    En av svärsönerna åkte Sthlm – Gbg from och åter under påsken, Av någon, för mig okänd, anledning fick
    han för sig att tanka 98 oktan i ena riktningen. Kontroll av förbrukningen visar att bilen har dragit 1.01 l/mil
    med 95 oktan, men ‘bara’ 0.88 l/mil med 98 oktan.

    Vad säjer den samlade expertisen här? Är detta en tillfällighet – han tror sig ha kört på samma sätt – eller är
    det/kan det vara så att bilen drar så pass mkt mindre om den får 98 oktanig bensin?

    .

    #56224
    Ludde_57
    Deltagare

    Tillfällighet vill jag påstå.
    Olika körstil, skillnad i volym vid fulltank beroende på pumptryck/marklutning vid tankning…

    #56225
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är vidare en tämlig enad journalist/bilexpertis med som hävdar att i princip har man inget att vinna att tanka den lite dyrare 98 oktaniga soppan,, så det hänger som sagt mest på hur tung högerfoten är såväl som yttre förhållandena vid dom olika tillfällena.

    #56228
    ingo-v40
    Deltagare

    Det var ungefär vad jag svarade honom.
    Tack för era synpunkter, mina vänner!

    .

    #56235
    Weird_G
    Deltagare

    nope det är nog ingen tillfällighet ! Min bil drar mindre med 98 oktan men vinsten är väldigt liten , det går i stort sett jämt ut .
    säkert olika på olika bilar men det kan nog finnas dom som tjänar på att pyttsa i 98 .
    En faktor som inte BORDE ha någon betydelse är att 98:an inte innehåller någon sprit enligt vi bilägare .
    Jag kollar förbrukningen varje tanktillfälle & skillnaderna kan ibland vara stora , har till & med frågat runt här på forumet om det är fler som har samma erfarenheter .
    Vad jag deffentivt kan säga att förbrukningen håller sig betydligt jämnare med 98 i tanken . men som sagt det är inga stora skilnader för mig i normalfallet .
    Men han får väll testa en gång till vettja , en gång är ingen gång ,,,,,,,,,,,,,,,

    #56236
    wicke
    Deltagare

    Det ända som gynnar mig med att köra med 98 i min saab 900 T16 är att minimera risken att den spikar då jag kör med 1,1 bars laddtryck i en lättryckare. Så nja jag tror att man tjänar minimalt med att köra på 98 annars, jag menar det skiljer ju ibland nästan 20 öre mellan 95 o 98

    #56238
    slirfeldt
    Deltagare

    Som sagt detta kommer man förmodligen inte i från att visst kan man säkert i vissa fall tjäna några ören på att köra på 98 i stället för 95, men dom flesta är iaf överens att ingenting ekonomiskt finns att hämta på det, där man har igen det är som redan nämt att spiktendenser minskar för spikbenägna motorer, så med detta hävdar jag fortfarande att det är rena tillfälligheter.

    Och som någon sa, kanske det även med hänger på vad man vill uppleva det att det går “mindre” med bränsle med 98 Oktan och det stämmer att ingen etanol finns i 98 Oktan, vilket med den ynkliga mängd på max 5% som det får vara i 95 Oktan spelar någon som helst roll också detta enligt en tämligen enad journalist/bilexpertis kår.

    Däremot tyder större delen av tämligen stor erfarenhet genom åren att med etanolblandning på upp till runt 10-30 % etanol ger något lägre förbrukning i dom flesta fall (undantag finns), dels för att etanolen gör att bränsleblandningen förbränns mera effektivt med sina 104 Oktan. 🙂

    #56242
    Pele
    Deltagare

    …Oktandebatt 🙂 Kolla in vad Sölve säger om just oktantal.

    https://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/bransle.html

    Pele

    #56245
    slirfeldt
    Deltagare

    Blev visst lite oktandebatt på slutet,,, 😉

    Och visst ligger det mycket i detta vad Sölve nämner att speciellt lite mer “vassare” motorer har man förmodligen mera att hämta, där tex även användning av “racingsoppan” V-Power som Shell sålt nu i några år med sina 99 Oktan med ska både ge bättre förbränning och därmed kunna ge lite lägre förbrukning.

    #56246
    Ludde_57
    Deltagare

    På den egna bilparken ( Scorpio 2,3, Granada 2,0 & 2,8, Volvo 240 , Corolla, Saab 99… ) under årens lopp, så har ingen förbrukning eller ekonomisk skillnad/vinst kunnat noteras vid växling mellan 95 och 98 oktan.

    Jag har så gott som alltid jämfört tankade litrar mot körda Mil oavsett vilken bil jag kört/ägt för stunden då jag kör ganska mycket bil, och ökad/minskad förbrukning då ganska snart gör skillnad i ekonomin.

    Vill minnas att det t.o.m i scorpions instruktionsbok står att ingen fördel finns med att köra på 98 oktan.

    Den enda gång jag märkt en tydlig skillnad i effekt, är då jag tankat 2T/4T crossar/mc med 98 oktan istället för 95 oktan. Hur milförbrukningen blev har jag ingen aning om, bara att effekten blev märkbart högre.

    Ingen av bilarna har haft turbo eller vart trimmade, men jag kan tänka mig att skillnad mellan 95 och 98 oktan lättare kan märkas om man kör trimmat eller turbomotor.

    #56247
    slirfeldt
    Deltagare

    Har med detta heller ingen egen erfarenhet av just 98 oktan användning,, mer än att logiskt precis som med etanol inblandning i mindre mängder i en okonverterad motor ger om inget annat en klar känsla av piggare motor, om detta råder inga tvivel av dom säkert hundratalet mail man bara fått genom åren om just detta fenomen.

    Men kan med tänka med att som redan konstaterat att dessa egenskaper blir klart tydligare med lite vassare motorer och med turbo osv, men för standardmotorer är det i så fall mycket små marginaler som gäller i dom flesta fall, men undantag finns säkert.

    #56357
    Natty
    Deltagare

    på nått vis, så drar volvos F motorer..(230F ) mindre med 98 oktan..

    Haft en del, o kompisar..som provat. Samt att dom går bättre med 98.

    Senaste 740in jag hade drog 0,98 med 95 oktan, o 0,88 med 98 oktan.

    Mvh

    #56358
    aw73
    Deltagare

    häromveckan var jag ute och for jag tankade bilen full vid E6:an innan norska gränsen så jag hade 98och 99 oktanig bensin blandat, körde genom norge lullade runt i 65-85Km/t, när jag kom fram till funäsdalen efter ca 62mil och på nytt fyllde upp tanken hade bilen dragit 0,5 (0,498) liter milen !!! bilen är en VW golf 1.6 fsi -04
    motsvarande rekord på 95okt ligger hittils på 0,61L/mil E85 0,78 l/mil

    innanför tanklocket står det blyfri bensin 98 (95) oktan

    har volvo 230F knacksensor??

    #56383
    carebear
    Deltagare

    Grabben har en S60 T som tankas med 98 oktan. Den går mycket bättre samt drar lite mindre men i kronor och öre så är det fifti-fifti. Men det är ju trevligare om bilen går bättre!

    #56424
    BrageDares
    Deltagare

    Måste passa på att fråga… Är oktantal “blandbart”?

    Jag menar alltså; om man tankar 50/50 av 95okt. och 98okt… Har man då 96,5-oktanig soppa i tanken? Eller blir blandningens egenskaper aldrig bättre än sin “svagaste länk”, dvs 95okt?

    Inte helt lätt att förklara, men jag tror ni fattar hur jag menar.

    Mvh.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?