Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Lågvarvig räknare

Startad av Hans-Orjan · 2009-03-02 · 2 svar

Hans-OrjanTrådstart
Jag har länge funderat på det, och ställer nu frågan:
Skulle den kunna användas även på en bensinmotor?
https://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77501

De flesta räknare toppar ju uppåt 8000 rpm, dvs varvtal långt
över vad jag skule drömma om att ta ut. Så varför inte använda
en med rimligare mätområde?
aw73
det borde gå
den använder troligen likströmspulserna från generatorn till detta
generatorn är ju densamma som på en diesel
utväxlingen mellan generatorremskiva och vevaxelremskiva kan ha detydelse
ingo-v40
Den tar pulsen från stift "W" på generatorn.
Länk >> https://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/32/32-180.pdf

Är det likströmspuls funkar det (förmodligen).

Fler trådar i Hjälpforumet Bil