GGalaxyTrådstart2010-06-06Någon som vet vad som kan ha gått fel?
Fyllde på olja eftersom nivån började bli låg. Vart aningen för mycket olja som vi då fick ta ur. Efter det så började bilen gå på bara tre tändstift och det gnisslar utav bara den när man starta bilen. Det gnisslar lika mycket på tomgång som när du kör. Vet någon vad som kan ha hänt?
Eftersom jag inte kan så mycket om bilar är jag tacksam för alla svar.
Låter lite så här som det inte borde finnas någon större koppling mellan oljepåfyllet och detta gnissel och till att den går på tre cylindrar, men vart i från verkar detta gnissel komma från? Fortätter motorn med att gå på tre cylindrar?
Vad är årsmodellen och motor, 2,0?
Hhuselefanten2010-06-06 · #@Peter H 58731 wrote:Låter lite så här som det inte borde finnas någon större koppling mellan oljepåfyllet och detta gnissel och till att den går på tre cylindrar, men vart i från verkar detta gnissel komma från? Fortätter motorn med att gå på tre cylindrar?
Vad är årsmodellen och motor, 2,0?
Precis... sånt där brukar hända mig rätt ofta, det är väl den oskrivna lagen om "alltings djävlighet" :) dvs två fel uppstår samtidigt och man tror förstås omedelbart att det finns en koppling mellan dem men i slutändan visar det sig ofta att det var bara slumpen. Det kan vara j*ligt irriterande!! detta gäller förövrigt inte bara bilar (i mitt fall) §e
@Peter H 58731 wrote:Låter lite så här som det inte borde finnas någon större koppling mellan oljepåfyllet och detta gnissel och till att den går på tre cylindrar, men vart i från verkar detta gnissel komma från? Fortätter motorn med att gå på tre cylindrar?
Vad är årsmodellen och motor, 2,0?
Det är en 97:a med 2,3 motor. Ja den går fortfarande på 3 cylindrar och gnisslet vet jag inte riktigt var det kommer ifrån, lever om så högt att det låter som det kommer från hela bilen. Kan gnisslet och att den bara går på 3 ha något samband?
@Galaxy 58735 wrote:Det är en 97:a med 2,3 motor. Ja den går fortfarande på 3 cylindrar och gnisslet vet jag inte riktigt var det kommer ifrån, lever om så högt att det låter som det kommer från hela bilen. Kan gnisslet och att den bara går på 3 ha något samband?
Ljudet verkar inte komma från själva motorn men ändå någonstans i närheten av den, toppen???
Ja då har du samma motor som jag, dock den äldre modellen,, jo det är ju närmast helt klart och är heller inte första gången jag träffar på sådana fall genom åren,, men detta gnissel verkar iaf vara motorrelaterat? Alltså hörs/känns det som det kommer från själva motorn och i så fall om du kan uppfatta detta som upptill eller längre ner på motorn?
Rent spontant (och även erfarenhetsmässigt) finner iaf inte jag någon direkt koppling mellan att den går på tre cylindrar och detta gnissel, men inget kan ju förstås uteslutas med det och detta gnisslande ställer jag mig mera undrande till vad det är för dels ljud och var det nu kan tänkas uppkomma någonstans.
Men att den bara går på tre cylindrar kan dels bero på defekt tändstift till dålig/a tändkabel/ar, som dessa annars är rätt kinkiga med att båda dessa är fräscha men dom brukar alltid gå på alla cylindrar.
Har du skruvmöjligheter så demontera samtliga tändstift så bör det rätt omgående synas på stiften vilken cylinder som inte fungerar, men börja gärna med att kolla att tändkabel anslutningarna sitter ordenkligt.
Edit: där postade vi allt samtidigt,,, :-)
@Peter H 58737 wrote:Ja då har du samma motor som jag, dock den äldre modellen,, jo det är ju närmast helt klart och är heller inte första gången jag träffar på sådana fall genom åren,, men detta gnissel verkar iaf vara motorrelaterat? Alltså hörs/känns det som det kommer från själva motorn och i så fall om du kan uppfatta detta som upptill eller längre ner på motorn?
Rent spontant (och även erfarenhetsmässigt) finner iaf inte jag någon direkt koppling mellan att den går på tre cylindrar och detta gnissel, men inget kan ju förstås uteslutas med det och detta gnisslande ställer jag mig mera undrande till vad det är för dels ljud och var det nu kan tänkas uppkomma någonstans.
Men att den bara går på tre cylindrar kan dels bero på defekt tändstift till dålig/a tändkabel/ar, som dessa annars är rätt kinkiga med att båda dessa är fräscha men dom brukar alltid gå på alla cylindrar.
Har du skruvmöjligheter så demontera samtliga tändstift så bör det rätt omgående synas på stiften vilken cylinder som inte fungerar, men börja gärna med att kolla att tändkabel anslutningarna sitter ordenkligt.
Edit: där postade vi allt samtidigt,,, :-)
Jag är tjej och därav inte så kunnig ;)
Ska be någon kolla över tändkabel anslutningarna åt mig så fort som möjligt. Hade en som lyssnade på gnisslet åt mig nu och han trodde att det kunde vara topplocket, men han var inte riktigt säker på det.
Ja det finns även en hel del teknikkunniga tjejer med,, och det är ju sedan aldrig försent att lära sig lite mera om sin bil,,, och ja det är nära på omöjligt att så här avgöra ljud och i vilken art av "farlighet" det rör sig om i detta fallet.
Med det även många gånger med fysiskt svårt att avgöra tänkbara orsaker och låter med lite för detta gnissel lite långsökt som det skulle vara topplocket bara,, snarare att om detta gnissel verkar komma framifrån eventuellt skulle kunna vara kamkedjan som för detta väsen och där inte heller helt ovanligt.
@Peter H 58739 wrote:Ja det finns även en hel del teknikkunniga tjejer med,, och det är ju sedan aldrig försent att lära sig lite mera om sin bil,,, och ja det är nära på omöjligt att så här avgöra ljud och i vilken art av "farlighet" det rör sig om i detta fallet.
Med det även många gånger med fysiskt svårt att avgöra tänkbara orsaker och låter med lite för detta gnissel lite långsökt som det skulle vara topplocket bara,, snarare att om detta gnissel verkar komma framifrån eventuellt skulle kunna vara kamkedjan som för detta väsen och där inte heller helt ovanligt.
Har nu fått ett tändstift bytt, ska köpa 4 nya imorgon och byta alla.
Hade en kille som kom och provkörde bilen för att försöka avgöra varifrån gnisslet kom. När han kom tillbaka gnisslade det inte längre utan det skramlade istället. Han lyfte på huven och konstaterade att det är AC som skurit :(
Min fråga nu är om man kan köpa remen till galaxy utan ac och plocka bort ac från min bil och sätta dit den remmen istället? Jag är inte i så stort behov av ac men man kanske kan hitta en sådan senare på en bilskrot och då sätta tillbaka den.
Ja byt samtliga tändstift och se om det har verkan till bättre gång på motorn, vad det gäller AC kompressorn är det beroende på vad som skurit och om det nu "bara" dess magnetkopplingen och dess lager vilket brukar vara det vanliga.
Så denna magnetkoppling är annars rätt lätt att byta med kompressorn kvar men kostar ändock runt 2000:- som en enhet, såvida det nu inte är steget värre,, med skuren AC-kompressor, men i vilket fall så går det i regel som du menar att skaffa en drivrem för sådan bil utan AC.
Frågan på denna modell är bara om AC komressorn eller iaf dess remhjul först måste demonteras, ser så ut i dess reparationshandbok då remmen går en kortare väg och som det ser ut mitt för där kompressorns drivhjul sitter.
@Peter H 58747 wrote:Ja byt samtliga tändstift och se om det har verkan till bättre gång på motorn, vad det gäller AC kompressorn är det beroende på vad som skurit och om det nu "bara" dess magnetkopplingen och dess lager vilket brukar vara det vanliga.
Så denna magnetkoppling är annars rätt lätt att byta med kompressorn kvar men kostar ändock runt 2000:- som en enhet, såvida det nu inte är steget värre,, med skuren AC-kompressor, men i vilket fall så går det i regel som du menar att skaffa en drivrem för sådan bil utan AC.
Frågan på denna modell är bara om AC komressorn eller iaf dess remhjul först måste demonteras, ser så ut i dess reparationshandbok då remmen går en kortare väg och som det ser ut mitt för där kompressorns drivhjul sitter.
Tack för all hjälp jag fått :) Enligt killen som nu ska byta rem åt mig så har remhjulet på AC lossnat så det är nog bara till att ta bort den och köra utan AC tills jag får tag i en ny. Ska nu iväg och köpa 4 helt nya stift så att alla dessa är okey. Ha en bra dag :)
Okey,, då verkar ju iaf som den "dyrare" delen klarat sig (AC kompressorn) och kan sedan vid till fälle byta dess magnetkoppling så har du funktion på AC:n igen under förutsättning att den var i funktion innan.
Satsa du på en uppsättning ny tändtstift så finns chansen att motorgången blir bra igen,,,
@Peter H 58776 wrote:Okey,, då verkar ju iaf som den "dyrare" delen klarat sig (AC kompressorn) och kan sedan vid till fälle byta dess magnetkoppling så har du funktion på AC:n igen under förutsättning att den var i funktion innan.
Satsa du på en uppsättning ny tändtstift så finns chansen att motorgången blir bra igen,,,
Nu går bilen nästan som den ska igen.
Har tyvärr upptäckt ett nytt problem, tomgången. När jag släpper gasen så går inte varvräknaren ner utan stannar mellan 1500 och 2000. I utförsbackar är jag tvungen att bromsa för att få ner farten. Vet du möjligtvis vad detta kan bero på och vad som behöver göras?
Jag skulle gärna vilja ha tag i en reparationshandbok men har ännu inte lyckats hitta någon på svenska. Vet du var jag kan få tag i en sådan?
Tack för all hjälp.
/ Anneli
Låter som tomgångsmotorn kärvar eller är defekt på denna (av egna erfarenheter,,) men är den alltid sådär numer, kall som varm?
Med reparationshandbok finns det iaf en bra sådan, dock på engelska hos tex Biltema för ett par hundra, sådan på svenska är det dock betydligt värre med,,,
@Peter H 58821 wrote:Låter som tomgångsmotorn kärvar eller är defekt på denna (av egna erfarenheter,,) men är den alltid sådär numer, kall som varm?
Med reparationshandbok finns det iaf en bra sådan, dock på engelska hos tex Biltema för ett par hundra, sådan på svenska är det dock betydligt värre med,,,
När jag startar bilen så stannar varvräknaren på strax över 1000 och man hör att det är för hög tomgång. Den är nu sådan hela tiden när jag kör. Släpper jag gasen så vägrar varvräknaren att sjunka under 1500 och man får inte samma motorbromsning i nerförsbackar. Har aldrig behövt bromsa förut men nu måste jag annars ökar den farten utför.
Får nog skaffa mig en reparationshandbok nästa gång jag åker ner till Birsta :) Följer det med någon handbok eng-sve för "motorspråket"?
/ Anneli