Motorforum.nu

ForumMotorsport & Racing

Min Gräsklippare dör

Startad av stabo · 2007-04-29 · 8 svar

staboTrådstart
Min två år gamla Husqvarnaklippare - M53 S, Briggs&Stratton förstås - startar snällt på första men börjar hacka efter 10 minuter för att strax därpå dö. Startar snällt igen när den svalnat, men sen blir det likadant igen. Luftfiltret har nån sagt, men det är helt och ser fint ut, köpte nytt förra sommaren.
Har någon ett tips på åtgärd?
Staffan Bonnedal
savanna
luftfiltret totalt igensatt
är det pappers filter eller skumgummi som skall tvättas i bensin och sen inoljas
slirfeldt
Har ingen erfarenhet kring detta, men har flertalet gånger hört att det högst troligt är kondensatorn som gett upp och ger dessa symtom, annars har egna nu över 30 år gamla Stiga klipparen med briggs motor, problemfritt rullat på bara E85 i dom 9 år jag haft denna.
osloandreas
Såååå j-kla enkelt!
Motorn blir "flödad" när den blir varm.
Tre alternativ:
1) Igensatt luftfilter
2) Choken har hängt sig
3) (Det troligaste) Förgasaren har slaggat lite.

Åtgärder:
1) Rengör luftfiltret.
2) Kolla chokewire/-mekanik
3) Rengör fuggen och/eller ställ ned blandningsskruven. (Skruva in skruven ½-2 varv, prova!)
MoPar 66
Finns ett gummimembran mellan förgasaren o tanken som kan spricka oxå
osloandreas
@MoPar 66 21757 wrote:
Finns ett gummimembran mellan förgasaren o tanken som kan spricka oxå


Visst! Men då brukar de bli svårstartade också... Den här tvåtaktsmotorn visar ju tydliga tecken på att gå för fett (eller få för lite luft).
solta
Knappast tvåtaktsmotor?
Alla gräsklipparmotorstörningar jag haft har uppstått av diverse skit som kommit upp från benzintanken och letat sig in i de pyttesmå kanalerna i förgasaren. Lösning? I stället för att hålla på i timmar med denna förgasare har jag helt enkelt bytt till en från en annan gräsklippare. Var finns förgasare? På återvinningsstationen! I mängder!!
lenaola
men de inte e de timmar som krävs för att fixatill en sånhär förknasare inte lite tryckluft å blåsa med åsså plocka isär å sätta ihop löser det...

För det mesta behöver man inte ens byta packningarna som är av gummi och brukar klara en demontering/montering
krale
kolla bensin locket vanligt med avluftnings fel där

Fler trådar i Motorsport & Racing