Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mitsubishi Carisma problem

Startad av mynameisEmil · 2009-08-10 · 51 svar

sebbe
hej ! idag när jag skulle ta bort översta delen där luftfiltret sitter (locket) så gick ett plaströr av som går in i luftfilter-röret, slangen in till motorn :q (9- grader så därför) vad är det för rör ? det är ca 0,5 cm tjockt... kan man köra utan det röret ?

Mycket tacksam för svar !!
slirfeldt
Detta rör är till för motorns vevhusventilation och som fyller en viktig funktion och som bör fixas till rätt omgående, där kan man gärna improvicera med en vanlig slangbit eller dyligt för att få det tätt tills hälsosammare temperaturer infinner sig. :-)
sebbe
okej :) men man kan väll ändå köra elr ? för det kommer ju fortfarande in luft ? fattar inte varför det måste gå genom luftfilter slangen ?
Ludde_57
Flyttar till befintlig och trolig modelltråd.

Vid skapande av nya trådar, sätt en tydlig topic och ange vad för bilmodell mm frågan gäller.
Vid återkommande frågor gällande samma bilmodell, försök använda befintlig(a) trådar.
Rimsky
sebbe
okej tack ! :) får väll ta sånna spännband och något plaströr och laga skiten.. God jul !
sebbe
men det kanske hade varit bättre/lättare att byta till ett nytt ? någon som vet vart man kan få tag på ett sånt rör till mitsubishi carisma -00 ?
slirfeldt
Svårt att så här säga vad som är bäst,, men oftas går det då man väl hittat en passande slang dimmension att många gånger ersätta en trasig sådan med, men är det fråga om hårdplast kan det bli lite värre med.

I så fall komma med någon skrot så passar det i alla fall och att det även blir tätt o så vidare,,,
sebbe
men gör det något om vevhusventilations slangen är av ? har inte hunnit laga den, hittar ingen passande men undrar mest om man kan köra även om den är av ?
slirfeldt
ja en tid kan du väl köra utan denna ansluten, men det är ingen garanti att det kan ställa till det på sikt då dess vevhusventilation inte fungerar som den skall, men försök att få detta tillfixat inom inte allt för avlägsen farmtid bara. :-)
sebbe
va bra, för vill bara komma till biltema imån så ordnar det sig nog :) tack !
sebbe
tänkte bara fråga om det är någon skiland mellan röd / blå glykol ? kan man blanda dem ?
Weird_G
Länkar friskt till ett annat forum i glykolfrågan ;-)

https://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902
sebbe
mitt största problem egentligen är att jag inte har någon instruktions bok till bilen... Mitsubishi Carisma -00 HB
sebbe