Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mitsubishi Carisma problem

Startad av mynameisEmil · 2009-08-10 · 51 svar

aw73
ja iom det är själva kylaren
sebbe
ooookej den är helt full så jag hinner nog vänta tills jag drar in till verkstan och fixar avgasröret också :P
slirfeldt
Ja kylarlocket (på kylaren) skall man normalt inte behöva lossa/fylla på, utan detta görs i regel via expansionskärlet, alltså burken med MIN och MAX strecket.
sebbe
okej, tack :) men måste ju ta reda på vilken glykol som passar till just min bil så får väll vänta lite till med det....
slirfeldt
Den klart vanligaste glykolen är etylen baserad glykol och som du kan använda utan proble och tokigt nog finns det fortfaande ingen standard för dess färgsättning, så det kan man inte gå på alla gånger.
sebbe
men kan jag använda biltemas vit/röda flaska, blanda med den jag har i bilen ? vet inte vilken jag har i bilen men den är iaf. röd och biltemas är blå...
aw73
röd och blå ska inte blandas

biltema har röd i sitt sortimnet
slirfeldt
Precis man bör iaf ha måttot att inte blanda glykoler med olika färg som sagt,,,
sebbe
haha aa men är man jag så... men dom har ju bara två olika sorter ? är det longlife jag ska blanda med då eller ? hehe känner att jag börjar bli lite jobbig nu,, kanske ska ta det på verkstan :P
slirfeldt
Ingen fara,, nej deras longlife glykol bör som dom med säger inte blandas med "vanliga" glykoler, utan satsa i så fall på deras normala dito.

Så tjöta på du bara! :-)
sebbe
sebbe
den är ju blå och skulle inte blandas med röd ?
slirfeldt
Okey utan att röra till detta mera så stämmer det faktiskt att deras "vanliga" är blå, kör själv bara med deras longlife glykol som ju är röd/rosa,,,
aw73
sebbe
det bästa är nog att jag kollar med mekonomen om dom har någon vanlig röd glykol