Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorn hackar och smäller vid gaspådrag.

Startad av Kenneth · 2006-02-13 · 24 svar

KennethTrådstart
Har en Ford 2.0 dohc -96.
Har planat toppen 0.5 mm vid ett tidigare tillfälle, men ej kompenserat det med något mellanlägg, har det någon betydelse?
Vad har det för effekt om kolvringarna börjar ta slut, kan motorn börja hacka och smälla då?
Tacksam för inlägg stora som små.
Jag har en ford på min gård.
Kraniel
har du testat att tanka på 98 oktan?
thoola
0,5mm planing har inte någon större inverkan på kompressionen och således inte heller på motorns gång. Om kolvringarna börjar ta slut får du lägre kompression i motorn, med lägre effekt som följd. Du kan ta ett kompressionsprov, men där spelar även förslitning på ventiler och cylinderlopp in. Slitna kolvringar ger inte dom symptomen du beskriver.
Föreslår att du kollar komponenterna som tillhör tändningen och byter dessa om det inte är gjort på länge (stift, fördelarlock rotor kablar mm) Kan du konstatera var det smäller? Avgassmällar eller poffar det i insuget?
Ryckningar kan bero på defekt lambdasond. Prova med att koppla bort den.
savanna
Har kamremmen kommit på 100% rätt plats ??
robin035
Ebbe wrote:
0,5mm planing har inte någon större inverkan på kompressionen och således inte heller på motorns gång. Om kolvringarna börjar ta slut får du lägre kompression i motorn, med lägre effekt som följd. Du kan ta ett kompressionsprov, men där spelar även förslitning på ventiler och cylinderlopp in. Slitna kolvringar ger inte dom symptomen du beskriver.
Föreslår att du kollar komponenterna som tillhör tändningen och byter dessa om det inte är gjort på länge (stift, fördelarlock rotor kablar mm) Kan du konstatera var det smäller? Avgassmällar eller poffar det i insuget?
Ryckningar kan bero på defekt lambdasond. Prova med att koppla bort den.

det verkar som det kommer från insuget, har kollat över allt och kört med startgas över alla slangar och kopplingar men det händer inget.
robin035
TotteHBG wrote:
Har kamremmen kommit på 100% rätt plats ??

Har kollat och dubbel kollat kedjan ligger exakt i rätt possition.
savanna
hur långt har den gått ?? det är en insprutare förutsätter jag.

hller med ebbe om du inte vet något om tändningskomponenterna byt allt då. bör förövrigt bytas vartannat år - för säker drift dvs att den skall starta i alla väder då kan man till nästan 100% veta att tändningen är ok.
robin035
TotteHBG wrote:
hur långt har den gått ?? det är en insprutare förutsätter jag.

hller med ebbe om du inte vet något om tändningskomponenterna byt allt då. bör förövrigt bytas vartannat år - för säker drift dvs att den skall starta i alla väder då kan man till nästan 100% veta att tändningen är ok.

Inget fel på tädningen, kompprovet visar på ok, bytt stift.
Problemen började efter jag hade planat toppen, kan det bli för stort tryck på kolvarna eftersom kompet ökar?
savanna
tvekar på att det kan vara nån orsak.... slipade ni in ventilerna igen innan ni monterade det , eller ni behövde ej ta av dem vid planingen ??

tändkablar , fördelarlock rotor är skitviktigt att byta då och då....
det har jag lärt genom bitter erfarenhet...
robin035
TotteHBG wrote:
tvekar på att det kan vara nån orsak.... slipade ni in ventilerna igen innan ni monterade det , eller ni behövde ej ta av dem vid planingen ??

tändkablar , fördelarlock rotor är skitviktigt att byta då och då....
det har jag lärt genom bitter erfarenhet...

Behövde inte ta bort ventilerna, det finns dom som säger att man inte bör plana en dohcmotor topp. Det knackar lite vid ena kolven tror det är nr 3.
Har hittat en liten spricka i gummit på ventilationsventilen, har det någon betydelse? Har ej någon fördelare det är elektronisk, tändkablarna är helt ok.
savanna
låter det som om kolven slår i toppen då ?? oj då inte bra isåfall då kanske du skulle fixa en tjockare topppackning....
robin035
TotteHBG wrote:
låter det som om kolven slår i toppen då ?? oj då inte bra isåfall då kanske du skulle fixa en tjockare topppackning....

Men då borde det ju låta vid alla kolvar?
Ludde_57
Kolven lär knappast slå i toppen, snarare är det ett ventiltick ( hydrauliska lyftare , låter väl oftast vid kallstart) eller glappande kolvbult.
robin035
Anders P wrote:
Kolven lär knappast slå i toppen, snarare är det ett ventiltick ( hydrauliska lyftare , låter väl oftast vid kallstart) eller glappande kolvbult.
Kan någon ventil ha fått sig en smäll eller? Har bytt ut vevaxeln och en kolv+stake som det var glapp i, men frågan kvarstår motorn går bra förrutom vid gaspådrag då den smäller i insuget och skramlar vid utblåset. Börjar trassla till det för mig........
Annika
Kan det vara så att tändningen har flyttats lite bakåt och tänder för fort?
Har du testat att se var tändläget är?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil