Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Och var ska den HÄR lilla slangen sitta månntro...????

Startad av Hans-Orjan · 2012-02-15 · 6 svar

Hans-OrjanTrådstart
Bil: Volvo V40 2.0 -02
Motorkod: B4204S2 (dvs icke-turbo)
Problem: Jag har fått en slang över....

Jag håller på med dotterns V40. En ny oljefälla till vevhusventialationen är monterad, och som en del av oss redan vet sitter den bakom allt annat...
När jag - försiktigt, tyckte jag själv - lirkade loss insugsgrenröret spratt en tunn liten svart slang fram, och nu kan jag inte för mitt liv fatta var den ska sitta.

På Volvo-verkstaden fick jag veta att den förmodligen hör till reglering av undertryck, tack så mycket...

Om jag försöka beskriva...

På bakkant av luftfilterburken, precis vid säkringsdosan, sitter det två tunna slangar anslutna.
Den ena går runt luftburken och in på framkant i en nivå som visar att den sitter under själva luftfiltret.
Ok, den känner av skilladen i tryck före och efter luftfiltret.

Den andra går från luftburken ner till spjällmotorn, insuget eller... ja, just det. Vart fanken ska den sitta???

Bild här (skruvmejsel = pekpinne):

slangen.jpg

Någon därute vet.... hoppas han/hon ser mitt nödrop...
slirfeldt
Ja du har dina små funderingar du,, :-)

Tråkigt att du inte kunde få ett lite mer förklarande på lite mera i detalj få det förklarat vart dessa andra ändå skulle gå till.
Då denna uppenbarligen är för till reglering av undertrycket så bör den så troligt sitta på insugsröret och det går inte känna mäta med dessa längd hur långt den slangstumpen räcker till. För att finna på en tom slanganslutning?
ingo-v40
Klart jag har mina funderingar... vad skulle jag annars använda nätterna till... Hmm.. sova, kanske :-

Nope, jag har inte kyckats hitta ngbn anslutning, hur jag än tittat.
Nu har jag avtalat med dottern, som har lånat V40'a att hon får komma ut till mig så jag får kika under huven...

Tänkte bara om ngn visste....
Tack iaf :-)
slirfeldt
Jo en sprängskiss över den motorn hade ju lätt kunnat löst detta fall,,,
Du har även rådfrågat dessa mer modellspecifika herrar och damer i förekommande fall:https://www.jagrullar.se/forum/ ?
ingo-v40
Oh yes, I have.
ingo-v40
Dags att ta fram dumstruten - och trycka fast den ordentligt på skallen....

Svaret på min fråga har funnits rakt framför näsan hela tiden! Men ibland ser man inte skogen för all träden..
Slangen ska sitta på..... *trumvirvel* spjällhuset! Precis vid "gaswire-hjulet" sitter två slanganslutningar.
Den ena, lite smalare, ska kopplas till/från bränsleregulatorn. På den andra, grövre ska den mystiska plastslangen sitta,
men - och det var här det blev black out i hjärnkontoret - med en gummislangs-90gradare.

Vad den gör vet jag fortfarande inte riktigt, men nu vet jag iaf var den ska sitta. Där den satt innan dummerjöns tog bort den...

https://www.youtube.com/watch?v=NR8Uhw1vdh8
slirfeldt
Jo vi har väl alla gjort liknande tavlor ingen nämd ingen glömd,,,

Kul att du fick till det hela och hittade där den slangänden skulle sitta som just många gånger är lättare än man tror. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil