Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Odistinkta växellägen

Startad av Hans-Orjan · 2009-02-24 · 1 svar

Hans-OrjanTrådstart
Jag har just lyft i motorn i min VW 1600 TL, efter en längre tids separation.
Eftersom vi naturligtvis fick snö samma kväll - som dessutom ligger kvar :( -
har det inte blivit någon provtur annat än +/ en halv billängd i garaget.
https://nyamacken.se/bilder/bilar/premiertur.wmv

Denna provkörning räckte dock för att jag skulle upptäcka att växellägena i lådan känns mist sagt odistinkta.
Vad kan detta bero på? Kass olja efter år av stillestånd? Sliten växelmekanism? Dålig växellåda?

Jag inser självklat att det kan finnas flera samverkande orsaker, men jag eferlyser era kloka och smarta
antaganden för att iaf ha någon start på felsökningen.
.
slirfeldt
Här kanske är ett mera rätt forum för denna biltyp att få bra svar på: https://www.vwtyp1.com/forum/ eller denna: https://www.silverminken.se/vwmarknaden/forum/index.php
Men vad jag vill minnas från dessa nostaligtider och skruvande med dessa var det rätt vanligt att få "finjustera" just dess länkage, vet att jag även i gömmorna skall ha lite vw verkstadsböker över dessa bilar som jag ta rota efter lite,,, verkar annars vara en pärla väl värd att bevara för eftervärden. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil