Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Olja som olja?

Startad av Hans-Orjan · 2012-02-01 · 2 svar

Hans-OrjanTrådstart
Allmän fundering...

Av en kompis fick jag som tack-för-hjälpen häromveckan en dunk StatOil MAxWay motorolja.
På etiketten står det "För dieselmotorer ... uppfyller och överträffar motortillverkarnas krav..."

Kan jag användas den tillsammans med / istället för LAzerWay-oljan jag brukar slå i mina motorer?

.
aw73
Kolla dom olika klassningarna, för mera info:
https://agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/
enligt dessa datablad så är dom flesta även användbara för bensinmotorer:
https://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Lubricants&state=Lubricants_dynamic&viewid=1917773
slirfeldt
Ja och i dag är i stort sätt samtliga oljon oavsett fabrikat osv blandbara med varandra.
Men ska man vara petig kan man ju med kika in att dess klassificeringar stämmer överens.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil