Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polermaskiner

Startad av OpelMicke · 2009-02-08 · 18 svar

OpelMickeTrådstart
Vad har Julas polermaskiner för rykte? är dom bra?

hur hårt ska man trycka med den på bilen när man polerar?

Kan man använda flera olika vax/polering på polerhättan tex färgvaxer eller måste man ta en ny polerhätta för dom olika vaxerna?

Blir resultatet bättre med maskin än om man gör för hand?

Hur undviker man polerrosor?
slirfeldt
Som alltid finns det säkert flera olika skolor om vilken maskin osv som är bäst, men har för egen del dom senaste åren använt Julas polermaskin 612-010 och måste säga varit klart nöjd med en lättjobbad maskin som klart varit prisvärd.

Och hur hårt man trycker kommer man på rätt snart och det behövs inte speciellt mycket tryck då det är maskinen som gör grovjobbet,, vad gäller byte av polerhättor har iaf jag bytt mellan tex rubbing och vax samt förstås färgen på bilen i fråga.

Tycker mig heller inte haft några problem med polerrosor även om det sägs vara lite känsligare med röda lacker som den ena av egna bilar är, men det har funkat för mig iaf och ja resultatet blir mångfald bättre med maskinpolerat som det var många år sedan jag gav upp med att handjaga även om det fortfarande är en speciell känlsa att för hand polera fram slut finishen. :-)
OpelMicke
@Peter H 41055 wrote:
Som alltid finns det säkert flera olika skolor om vilken maskin osv som är bäst, men har för egen del dom senaste åren använt Julas polermaskin 612-010 och måste säga varit klart nöjd med en lättjobbad maskin som klart varit prisvärd.

Och hur hårt man trycker kommer man på rätt snart och det behövs inte speciellt mycket tryck då det är maskinen som gör grovjobbet,, vad gäller byte av polerhättor har iaf jag bytt mellan tex rubbing och vax samt förstås färgen på bilen i fråga.

Tycker mig heller inte haft några problem med polerrosor även om det sägs vara lite känsligare med röda lacker som den ena av egna bilar är, men det har funkat för mig iaf och ja resultatet blir mångfald bättre med maskinpolerat som det var många år sedan jag gav upp med att handjaga även om det fortfarande är en speciell känlsa att för hand polera fram slut finishen. :-)


Låter ju bra..

Detta ska provas, klart billigare än att lämna in bilen,

Kollade Jula katalogen nu och det enda feler med den polermaskinen är att det inte finns lösa polerhättor att köpa till den, vad har du för polerhättor som passar den?
Meken
Finns 240mm polerhättor på Biltema 1 grov + 1 fin pris 24,90 . Produktnummer 17-045.
Finns även på Clas Ohlson 2-pack 39:-.
MoPar 66
Lägg pengarna på en sån här istället
https://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98894

en bra guide vilka trissor till vilket medel
https://www.lahega.se/pdf/Systemguide.pdf

Finns alltså olika hårdhet på trissorna

https://www.rekonden.se/butik/index.php?cPath=26&osCsid=1736c9e1c9b668413c28e602c8f79b72

Har polerat ett antal bilar med den finns nog ingen bättre maskin
slirfeldt
Ja vilken typ av maskin är helt en smakfråga vad man gillar att hålla i osv, där även en del klart föredrar vinkelmodellen och har själv flertalet gånger testat denna dubbelmodell, men anser att den är mera svårjobbad och har även med polerat "en och annan" bil i livet,,, :-)

Och precis passande hättor finns nämda Biltema och även denna länk till lahega finns mycket nyttigt att hämta,,, så det är bara att polera på och se det blanka resultatet.
Ryderman
hej har själv en sådan dubbelmodell som jag är kanonnöjd med,har polerat säkert 10 bilar med denna,det blir väldigt bra resultat,först kör man å ett håll typ en 50cm sen kör man åt andra hållet,väldigt bra resultat,brukar andvända sonax flytande rubbing när dom är väldigt matta,annars autosmarts polisch,o det sista autosmarts hårdvax.
OpelMicke
@Peter H 41075 wrote:
Ja vilken typ av maskin är helt en smakfråga vad man gillar att hålla i osv, där även en del klart föredrar vinkelmodellen och har själv flertalet gånger testat denna dubbelmodell, men anser att den är mera svårjobbad och har även med polerat "en och annan" bil i livet,,, :-)

Och precis passande hättor finns nämda Biltema och även denna länk till lahega finns mycket nyttigt att hämta,,, så det är bara att polera på och se det blanka resultatet.



den du tipsa om kan man inte ställa in hastigheten på, men har det nån betydelse om man väljer en med variabel hastig eller en med fast/samma hastighet hela tiden?
slirfeldt
Är med en smaksak anser jag och känner med denna at tdet inte finns behov av annan hastighet, men då det är fler som här anser vara bättre med dubbelmodellen kanske du skulle satsa på den.

Har själv iaf testat ett par olika sådana, men trivs bäst med denna faktiskt, men som sgt det är en smak/vane sak vilken man väljer och även denna dubbelmodell är ju med klart prisvärd. :-)
ingo-v40
Maskiner i all ära... Visst har jag använt så'na ibland, men det finns inget som slår resultatet av att polera för hand.

Tycker jag, iaf...
andaker1
Jag är personligen helkass på polering och bilvård,men det kan bero på att lillebror har bilrekond firma och sköter polering mm.
Men jag har sett att han kör med både enkel och dubbelmaskiner beroende på vilka medel han andvänder.Sen har jag förstått att det även ska vara olika hårdhet på trissorna beoende på vilket medel man andvänder.
slirfeldt
Jo som proffsen jobbar så används som sagt i regel olika maskiner även om man även då kan ha sin favorit, sen även olika hårdhet på trissorna beroende typen av vax man använder, men för en lekman räcker i regel en "standard" trissa i dom flesta fall.
MoPar 66
@Hans-Örjan 41155 wrote:
Maskiner i all ära... Visst har jag använt så'na ibland, men det finns inget som slår resultatet av att polera för hand.

Tycker jag, iaf...



Nja du ;-)
skulle vilja se dig få samma resultat på denna bil med handpolering jämfört med maskin

https://www.geting.se/viewimage.php?image=151255-polering.jpg#
slirfeldt
Jovisst handjaga bilvax i alla ära har man väl uteslutande gjort under minst 20 års tid när det begav sig,, men när hälsan börjar svika en så är det lite lättare att ta till maskiner som klart underlättar iaf vissa jobb. :-)
Kostya
Jag jobbade med att reconda bilar ett tag och den dubbla modellen med oscillerande hättor är makalöst bra! Vet inte hur de billiga modellerna är, den vi hade var helt i metall. Det var bara att hålla i den så vart det nästan perfekt av sig själv!

Själv har jag ingen maskin utan kör för hand, det är ju bara att gnugga på.
Om Granadan är väldigt repig så skulle jag iaf köra med våtslippapper tills ytan är jämn och sen polera och vaxa = superblank lack!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil