Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab 9000 Kupé Fläkt

Startad av Mortalstoft · 2011-08-25 · 46 svar

slirfeldt
Jo som sagt meden icke fungerande kylfläkt kan man med så få dessa fenomen under förut sättning att kylare med slangar då är riktigt varma. Annars föreligger felet troligt till defekt termostat som inte vill öppna om kylaren i stället är kall till ljummen. Med termostaten så satsa du på en standard dito så skall det med fungera.
bobbysholze7312
Står ute på nätet ang kupé fläkts byte kan vara lite knopigt och trångt, men de tog mej 20 min o få bort den... Ohhh så står de över allt att termostat e smidigt byte, OMG tog mej en timme o få bort den tog mej 10 o se vart lufthålet var, på den gamla var de ett koppar rör litet som fan, nya termostaten hade dom lixom vara böjt till ett hål, ja de var trångt o jäkligt som fan hade fel verktyg skulle ha spärrnyckel uch fy f*n hehe.

*Termostaten fungerr från 89 till 82 graders så nu är allt frid o frjöjd "CASE CLOSED"

*Oh så var de där ryckigheten oxå, bytte alla tändstift,tändkablar,tändspolekabel
Kablarna väldigt svår o få sitta bra i fördelaren men dom är där nu.

*Rycker inte mycket alls, reagerar på gas acc.

Här kommer frågorna

1. Märks det stor skillnad på prestanda att köra på en cylinder mindre bör man märka de?
2. Som sagt bytte alla kabklar, men ja vet inte om ja hade ljudet före, TICK TICK LJUD in ifrån kåpan där tändstiften är, inte ventil tick utan som en sne tändning,,och ticket hörs inte inne i bilen.

ljudet påminner om nån som slår löst med en sked på metall typ mot ventilkåpan, rätt snabbt 2 / 5 tick i sekunden
slirfeldt
Jo det kan väl variera lite dels beroende på hur fast saker och ting sitter till hur mekkunnig man nu är just att det kan ta så olika långa tider att byta någonting. Så man får väl vara nöjd då ett jobb går så smidigt. :-)

Kul med att det går framåt med ditt projekt,,, ja generellt märks det om en cylinder faller bort av någon anledning att motorn främst känns klart slöare. Där det kan räcka med att en tändkabel inte riktigt har kontakt vid någon anslutning och där kan man med testa med motorn på tomgång med en gummerad tång rycka en tändhatt åt gången till man inte märker någon förändring i gången så är tändkabeln funnen som inte ger gnista.

Man brukar där med också kunna se efter lite körning på om något stift avviker från andras utseénde som då i regel brukar vara lite sotigare/blötare.
bobbysholze7312
Ja projektet går vidare Peter hahaha ;)

Bilen är inte alls slö eller något :)

Ja ska nog åka till biltema 49kr för ett fördelarlock, för där kontakterna sitter i locket e de mmm ser ut som grus eller socker flingor, guld o grönt hmmm, uppföljning sker hehehe

Men engine lampan lyser inte allfall, bara bakljuset indikatorn lyser , roliga med de att de tar ett tag innan den tänds bak så slutar indikatorn på intrument brädan lysa med,

Fuel Pump 20 amp säkring, men sitter en 15amp där nu ser ja, men den har inte gått, har väl ingen betydelse tror ja eller?

*Bor i Karlstad och ska åka hem till mina hemtrakter på torsdag Hudiksvall (46 mil) därför ja e så noga att det ska fungera haha vill inte stå i centrum i västerås med motorstop hahaha
slirfeldt
Ja med ett fräscht fördelarlock kan med hjälpa upp i sådana situationer om detta nu ser mindre bra ut med dess kontakter osv. Jo dess avsäkringar brukar vara lite tilltagna men har du rätt säkring så är det till det bättre att sätta i en sådan för undvikande av eventuellt onödigt stopp.

Ja då har du ju en liten färd framför dig och brukar med alltid vara lite spännande med lite äldre bil som dessutom strular en del. :-) Men råkar du ta vägen Uppsala-Gävle och norrut kan en annan kanske eventuellt stå till viss mektjänst ;-)
bobbysholze7312
Så nu har pärlan fått nytt fördelarlock och vart stor skillnad på motorn så nu e de bara hålla tummarna :p Bara bensin lukten som ja inte riktigt blir av med inne i bilen samt utanför (som ja sa förut finns inge och har aldrig funnits något spår av läckage på marken och bränslefiltret är snustort utanför, men orkar inte felsöka de nu.

Ja va bra peter hehe ja tar vägen

Karlstad -> Örebro -> Västerås -> Sala -> GysingeVägen Valbo -> Gävle -> Hudiksvall :e:e
slirfeldt
Kul med så snabba lösningar i bland. :-) Knepigt med soppalukten men ofta brukar det som redan nämt i tråden bero på något läckage till en luftläckande kolkanister för bränsleång återvinningen. Jo ta du sedan den vägen så passerar du nästan mig... :-)

Och i glada hudik har vi med varit några gånger och bland annat besökt Mulle Mecks verkstad och leklandet i den byn.
bobbysholze7312
Mulle Meck ja han e kung :)

Åkte en liten längre strecka nu, helt plötsligt stog temp på max, stannade med tomgång, koka inte oså körde fläkten igång o de sänktes, lika bensin mätarn e mysko ibland pendlar den, hur som hellst trökigt att fläkten ska köra igång så sent, men saken är ja tror man inte ska lita på mätaren så mycket, o den kokade inte ens kunde till o med stoppa fringret i exp kärlet utan bränna mej..



Men nu peter har ja lokaliserat nårorlunda, fruktansvärd bensin lukt när bilen är stillastående med kupé fläkt igång, kollade under bilen, droppar bensin lång fram under torped väggen lite åt passagera sidan, bensinen kan ju läcka någon annanstans o droppa just där, det droppar bara när bilen e igång

- bränslefiltret är torrt går slang från filtret in under torped v och torr dit allfall mer har ja inte kollat..

kom du ihåg de nnnnn vinande ljudet ja sa? låter som de just är under där, har googlat men får bara upp läckage från bakvagnen o bränslepumpen och så, inget fram..

Trodde de var kondens men smakade o de var bensin...

Ny title för saab 9000 = Sometimes they come back for more ,, hahaha omg...
slirfeldt
Jo Mulle Meck är mycket på tapeten hos ungarna just nu,,, Är det sedan gällande vattentemperaturen så pass ljummet i expansionskärlet är troligt tempvisarens givare på motorn defekt som då är läge för byte om man vill ha någorlunda koll på motorns vattentemperaur. Där det annars kanske kan bli väl kul på en långresa.

Inte hundra på den modellens bränslelednings väg men öppenbarligen finns en läcka framtill och en liten sådan då det är som mest tryck i systemet med motorn i gång. Så försök dyk under vid tillfälle för att närmare kontrollera vart det verkar komma från. Inga idéer annars om detta med vinande ljudet...
bobbysholze7312
[ATTACH=CONFIG]1008[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1009[/ATTACH]

Bensinlukten är funnen: Går en gummislang från bränslefiltret, mot torped väggen och den går under torpedväggen bra precis mitten av bilen sen blir den gummislangen plötsligt 2st stålrör (gröna) just efter rören kröker sig och ska gå under bil droppar det bensin plus svart olja, oljan kan vara skit från nå annat, hur som hellst så blir rören sen 4 rör längre bak tror ja, bilderna är tagena under bilen, o luckan som ni ser (grott öppningen) är rakt in i motor rummet underifrån, ser inte nån läcka från motor rummet utan de bör komma just där strax efter dom kröker och går under bilen,,,


Hur stort tryck är de i dom rören egentligen? Svärfar sa till mej, ta en liten såg såga av dom, köp en gummislang plus slangklämmor o skarva kan de funka?

min gamla mb benz olje nivåreglerade stötdämpare bak läckte o där kunde man inte skarva så för de var för stort tryck..
Alkvettern
Torka rent, starta bilen, kolla läckage direkt för att se om det kommer rinnande efter röret eller om du ser vart det börjar.

Såga av röret är ju som att be om trubbel, minsta gnista och det är lite fel (rätt) blandning av bensinångor och syre så har du bytt frisyr.
slirfeldt
Jo detta fenomen känner man också väl till och som sagt torka rent och sedan bör det räcka med att vrida på tändningen någån gång så bränsletrycket byggsupp och läckaget bör synas rätt bra. Visserligen är det ofta kopparrör som utesluter gnist risken men är det väl nickel eller rostfrit så bör sågning uteslutas av nämda risk.

Själv använder jag oftast vanlig rörskärare modell mindre till att dela bränslerör och sedan som redan nämt ersätta den skadade rördelarna med bränsleslang och slangklammer även på dess trycksida. Troligt vis är det röret med bränsle till motorn som läcker som har högt bränsletryck där annars returen ofta har atmosfärs tryck på det bränslet.
bobbysholze7312
Ja byta frisyr kanske är onödigt. Och nu när jag tänker på de låtet de knepigt om de e hål i röret för skrapade bort gammal olja så röret kom fram och de ser frächt ut grönt stenhårt utan rost mmm kanske kommer just där dom kröker under bilen för de e nå slags mutter/ kran där. Lite underligt om de ska finnans nån packning där men ska kolla.
slirfeldt
Ja kika du närmare kring detta och ser rören fräscha ut så kan soppan komma från en högre punkt längs den ledningen.
bobbysholze7312
Det är nog exakt de här problemet jag har. Och det är snuskigt trångt jäääkligt trångt -->> https://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=113694