Nu så mina herrar och damer. Har ja köpt 4 slangklämmor, bränsleslang 8mm och en rör kapare. Här kommer två dumma frågor innan ja börjar. Hur mycket slang ska ja trä över röret? Och var sätter ja klämmorna, där röret e kapat eller där slangen slutar som jag trätt övet? Mvh ante
Saab 9000 Kupé Fläkt
Kan bara svara för mig själv, finns säkert andra sätt att göra det.
Jag skulle ha trätt slangen iallafall 2cm över röret och satt klammern 1cm in från kanten på slangen.
Detta för att minimera risken att man klämmer ihop röret precis där du kapat.
Jag skulle ha trätt slangen iallafall 2cm över röret och satt klammern 1cm in från kanten på slangen.
Detta för att minimera risken att man klämmer ihop röret precis där du kapat.
Tack HCP. Ska pröva de efter jobbet i möra då, värsta e att de e så trångt. Hoppas för guds skull att läckan e under bilen. För läcker röret innan den kröker torped väggen kommer de bli alldeles för trångt tyvärr mer eller mundre omöjligt. Haha är inte så hemma på bilar men för ja ska komma åt då om de e vid torped v måste ja bort med den stora silvriga fanskapet som allar stora luft slangar går in hmmm omg, kan väl slänga en liten tanke åt mej runt tre tiden i morgon. Kanske be Ave maria bönen hahaha
Dra på lite såndär packningsklet en bit in på röret också, bara för att...
De tål bensin när de härdat och ger totalt snustorrt i skarven mellan rör och slang :)
Akta så de inte kommer framför röret bara ;)
De tål bensin när de härdat och ger totalt snustorrt i skarven mellan rör och slang :)
Akta så de inte kommer framför röret bara ;)
Fan har inge klet hemma bara en burk paste för laga avgas system höl. Alla affärer e stänga i möra o enda chansen o fixa e i morgon hoppas de går ändå :))
Kör du bara med bränsleslang du som redan beskrivet som med för egen del använt problemfritt i säkert hundratals sådana fall. Detta med packningsklet riskerar bara att ställa till det än mer. :-) Har ju inte ens haft tid att sitta vid datorn i dag då jag i stället hjälpt svärfar med diverse rostjobb på sin bil,,,
Ja plus att ja anv 2st klämmor på vardera sida, köpte en meter slang kanske lika bra kapa båda se efter ja kikat efter läckan. Ska låna kärringas sminkspegel ser lite bättre allfall. Någon som vet om man får låna okq8 gör de själv hall? Blir ju lite soppa spill o skit, skönare o ha hiss iställe för domkraften
Ja det räcker som sagt oftast med en slangklämma per sida även då det handlar om bränsletryck och sedan blir det väl spännande att se att det nu förhoppnings vis inte läcker lägre då. :-)
Javisst hyr du in dig på dyligt gör det själv hall så underlättar det hela en hel del.
Javisst hyr du in dig på dyligt gör det själv hall så underlättar det hela en hel del.
Jaa hehe :) o så slipper ungarna andas bensin i kupe n , ev... ;) gick de bra o få bort rosten?
Jo det är ju synd att droga dom med bensinångor ju,,, jo med rostfixet gick bra för sig, var lite stötfångarhörn som byttes och lite rost undertill plus diverse lackjobb på en 14 år gammal Opel Frontera. Helnöjd blev farbrorn iaf.
Kul annars att i lagom mängd varva lite fysisk bilmekande med det övriga "datormekandet" som före detta bilmek. :-)
Kul annars att i lagom mängd varva lite fysisk bilmekande med det övriga "datormekandet" som före detta bilmek. :-)
Nä, så viktigt va inte mitt tips om kladd, va mest om du hade på hyllan så why not ;)
Skruva på bara!
Skruva på bara!
Pratade med en bekant till en bekant (bil mekaniker) jäkla sur gubbe var de. O han sa att rören är plast och det är retur röret. Men innan ja kapade skulle ja kolla nån jäkla tryckventil han pratade om spridare o allt. Fattade inte va han sa. Men visst kunde de vara ett rör men skulle kolla nån ventil o den når man upp ifrån motorn. Kan nån berätta för mej var den är o va han menade. Han var så mysko så ja la på :/ Oooom de e plast rör hur funkar de då med slangklämmor osv tänkte man kanske inte kan spänna så hårt. Om de går i huvudtaget. Mvh andreas
Ja i bland kanske man får välja vem man nu vill lyssna/tro på,,,
Men visst dessa bränslerör finns både som vanlig gummislang, stålrör till sådana lite modernare hårdplaströr. Där det i så fall kan vara lite vära att skarva men även detta brukar gå att lösa. Vilket fall som helst kolla själv dels vad det är för typ av rör och framför allt var själva läckan befinner sig och denan "tryckventil" det nämdes är förmodligen bränsletrycks regulatorn (btr) som vanligen sitter placerad i slutet på fuelrailern ovanpå motorn.
Bränsle har som alla vet rätt bra ledningsförmåga och kan krypläcka rätt långa sträckor bara det lutar något neråt.
Men visst dessa bränslerör finns både som vanlig gummislang, stålrör till sådana lite modernare hårdplaströr. Där det i så fall kan vara lite vära att skarva men även detta brukar gå att lösa. Vilket fall som helst kolla själv dels vad det är för typ av rör och framför allt var själva läckan befinner sig och denan "tryckventil" det nämdes är förmodligen bränsletrycks regulatorn (btr) som vanligen sitter placerad i slutet på fuelrailern ovanpå motorn.
Bränsle har som alla vet rätt bra ledningsförmåga och kan krypläcka rätt långa sträckor bara det lutar något neråt.
[ATTACH=CONFIG]1010[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1011[/ATTACH]
BILD 1
Visar att det går 2 plast rör (mjuka rör) 1 från t ventilen 1 från soppa filtret.
Dom går parallellt med varandra mitten av torped väggen, sen får rören någon form av skarv mutter, omkopplare, för dom blir koppar rör sen.
Strax efter den ena blivit koppar ca 2 decimeter så bublar det ut bensin (vi är längst ner i torped vägen TOTALT omöjligt komma åt under och uppifrån.
BILD 2
Då kapade ja den gröna koppar röret en bra bit efter där ja kom åt (nu har vi lämnat torped väggen och är under bilen) Sätter dit min nya bränsleslang med 2 klämmor ( röret hänger nu fritt som är kopplad tilltryck ventilen)
Jag går till motor rummet upp ifrån mer eller mindre sliter up den gamla röret plus muttern som skarvar plast o koppar,
*Jag kan inte trä över min bränsleslang över den mjuka plast slangen (täpper till bränsleflödet då med klämmorna) Men de fanns en liten stump på 10 cm koppar under muttern som var skade fri, så ja kopplade min nya bränsleslang med 2 klämmor trädde den över lilla koppar stumpen
så nu har ja ordninarie plast slang från tryck ventilen som går till en mutter/skarvare sen en liten stump med koppar rör sen min nya slang som går under torped v o sitter med 2 klämmor i koppar röret under bilen..
Ingen bensin drop allt är fixat, ahaha 2 timmar tog de för lilla mej hahaha lite krångel oxå.
NU har jag bara en fråga.
När ja tvinnade på min slang i motor rummet vart den mjuka tvinnad så de vart ett *veck* men jag satt fast allt med bunt band men ja får inte öpp vecket, jag har rätet ut slangen men den har ett veck lixom, motorn går bra och flödet rinner på, ska ja ta en tång och klämma på den eller?
==_===
BILD 1
Visar att det går 2 plast rör (mjuka rör) 1 från t ventilen 1 från soppa filtret.
Dom går parallellt med varandra mitten av torped väggen, sen får rören någon form av skarv mutter, omkopplare, för dom blir koppar rör sen.
Strax efter den ena blivit koppar ca 2 decimeter så bublar det ut bensin (vi är längst ner i torped vägen TOTALT omöjligt komma åt under och uppifrån.
BILD 2
Då kapade ja den gröna koppar röret en bra bit efter där ja kom åt (nu har vi lämnat torped väggen och är under bilen) Sätter dit min nya bränsleslang med 2 klämmor ( röret hänger nu fritt som är kopplad tilltryck ventilen)
Jag går till motor rummet upp ifrån mer eller mindre sliter up den gamla röret plus muttern som skarvar plast o koppar,
*Jag kan inte trä över min bränsleslang över den mjuka plast slangen (täpper till bränsleflödet då med klämmorna) Men de fanns en liten stump på 10 cm koppar under muttern som var skade fri, så ja kopplade min nya bränsleslang med 2 klämmor trädde den över lilla koppar stumpen
så nu har ja ordninarie plast slang från tryck ventilen som går till en mutter/skarvare sen en liten stump med koppar rör sen min nya slang som går under torped v o sitter med 2 klämmor i koppar röret under bilen..
Ingen bensin drop allt är fixat, ahaha 2 timmar tog de för lilla mej hahaha lite krångel oxå.
NU har jag bara en fråga.
När ja tvinnade på min slang i motor rummet vart den mjuka tvinnad så de vart ett *veck* men jag satt fast allt med bunt band men ja får inte öpp vecket, jag har rätet ut slangen men den har ett veck lixom, motorn går bra och flödet rinner på, ska ja ta en tång och klämma på den eller?
==_===
Bilderna vart för små tyvärr :/