Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

saab frågor

Startad av lucille · 2008-11-03 · 18 svar

lucilleTrådstart
har precis köpt en 9-5a 98:a och med den följde det med jättefina 18" fälgar med 225/40-18 däck. däcken var otroligt snedslitna - kan det bero på att det är nåt fel på tex framvagnen och bakvagnen? eller är de för breda och slår i inne i hjulhuset i kraftiga gupp? det är på insidan av alla däck de är slitna. förra ägaren säger att fjädrarna är helt slut och slår igenom för minsta lilla - men när jag hämtade den så var det 15" vinterfälgar på och det finns inte en tendens att den slår igenom.

vad tror ni?

sen en fråga - hur gör man för att byta emblemen på huv och baklucka? :D
Mathias_855
snedslitna däck innebär att "toe in" är fel. det vill säga att hjulen pekar antingen för mycket in mot varandra eller för mycket ut från varandra. detta handlar om få millimetrar så inget du ser med blotta ögat om du inte ser snedslitningen. om det är slitet på insidan av framdäcken så innebär det att däcken pekar för mycket ut från varandra. antagligen så har förra ägaren bara bytt framdäcken och bakdäcken när han/hon sett att det var snedslitet. alltså tagit fram bakdäcken utan snedslitning och flyttat bak framdäcken ;)
Det är antagligen inget allvarligt utan bara en hjulinställning som behövs.
Om det nu är som du säger att dämparna är dåliga så testa att trycka ner fram och bak med bägge händerna och se hur den fjädrar. den skall bara sjunka ner, gå upp och ner och stanna. hoppas du förstod förklaringen. om den gungar mer än en gång så behövs dämparna bytas. Det kan även bero på att ägaren kört snabbt i kurvor för den delen. så att bilen fått kränga i kurvorna. Där har du mina teorier! :)
Mathias_855
min dator fick hicka ursäkta
anden__z
.....
slirfeldt
Precis en vanlig framvagns inställning råder troligt bot på detta med snedslitna däck, vilket blir rätt dyrbart i längden,,, och även ett stötdämparbyte.

Med emblemen misstänks att dessa sitter med dubbelhäftande tejp och brukar lossna rätt bra efter lite försiktigt uppvärmning med värmepistol, eventuellt kan tricket med fiskelina användas med att "skära" loss emblemen, men med lite värme brukar dom flesta lossna.
polco
Detta är inget du kan hålla på med själv.
Du får lämna in bilen till en verkstad som kan kontrollera bilens fram och bakvagnsinställningar.

Emblemen är däremot inga problem,sitter med dubbelhäftande tejp.
Du ser tydligt när du köper dom nya emblemen hur dom sitter.
pippi
@clem 38128 wrote:
Detta är inget du kan hålla på med själv.
Du får lämna in bilen till en verkstad som kan kontrollera bilens fram och bakvagnsinställningar.

Emblemen är däremot inga problem,sitter med dubbelhäftande tejp.
Du ser tydligt när du köper dom nya emblemen hur dom sitter.


pappa är ingengör på saab så han kan dem utan och innan - så det är inget jag håller på med själv och inget jag behöver lämna in för. jag vill bara få mig en egen uppfattning om vad de kan röra sig om innan jag blandar in han :D han har inte sett bilen än utan den ska upp till han för genomgång om nån vecka.
pippi
@Pundahl 38122 wrote:
snedslitna däck innebär att "toe in" är fel. det vill säga att hjulen pekar antingen för mycket in mot varandra eller för mycket ut från varandra. detta handlar om få millimetrar så inget du ser med blotta ögat om du inte ser snedslitningen. om det är slitet på insidan av framdäcken så innebär det att däcken pekar för mycket ut från varandra. antagligen så har förra ägaren bara bytt framdäcken och bakdäcken när han/hon sett att det var snedslitet. alltså tagit fram bakdäcken utan snedslitning och flyttat bak framdäcken ;)
Det är antagligen inget allvarligt utan bara en hjulinställning som behövs.
Om det nu är som du säger att dämparna är dåliga så testa att trycka ner fram och bak med bägge händerna och se hur den fjädrar. den skall bara sjunka ner, gå upp och ner och stanna. hoppas du förstod förklaringen. om den gungar mer än en gång så behövs dämparna bytas. Det kan även bero på att ägaren kört snabbt i kurvor för den delen. så att bilen fått kränga i kurvorna. Där har du mina teorier! :)


dämparna är nybytta, det ska vara fjädrarna som är klena. den är sänkt - kan de vara sämre fjädrar som sitter där då?

jo de kan ju vara så att däcken vandrat runt på bilen under slitaget coh därför är alla lika stygga. men vi får kolla igenom den och se hur de ser ut. men det är bra med funderingar :e
Mathias_855
beror lite på hur den är sänkt. det finns delar som bara drar ihop fjärarna som inte är godkända av bilprovningen. om det skulle sitta sådana på så antar jag att fjädrarna blir dåliga efter ett tag men jag är inte alls säker. om det är riktiga lägre fjädrar så skall dem nog vara styvare just för att det inte ska bli skit av det. Det finns ju en teknik till att sänka på. att kapa original fjädrarna så dem blir kortare och då blir det ju inte så bra. samma styvhet i fjädrarna men kortare sträcka = INTE bra :)
pippi
@Pundahl 38153 wrote:
beror lite på hur den är sänkt. det finns delar som bara drar ihop fjärarna som inte är godkända av bilprovningen. om det skulle sitta sådana på så antar jag att fjädrarna blir dåliga efter ett tag men jag är inte alls säker. om det är riktiga lägre fjädrar så skall dem nog vara styvare just för att det inte ska bli skit av det. Det finns ju en teknik till att sänka på. att kapa original fjädrarna så dem blir kortare och då blir det ju inte så bra. samma styvhet i fjädrarna men kortare sträcka = INTE bra :)


nä det ska vara riktiga sänkta fjädrar. inge halvdant.

men så till nästa problem - fjädrarna ska ju bytas. hur vet jag vad det ska vara för fjädrar? finns ju bland annat 30mm, 40mm och 45mm sänkning att välja mellan. hur vet jag vad som sitter i min bil om ingen sagt vad det är mer än sänkta. :q jag lär ju inte ha sånt ur att de finns kvar nån märkning på dem. så då är ju frågan.. hur skulle ni gjort?
Mathias_855
vet inte vad 30mm 40mm och 45 mm innebär men jag antar att det är hur mycket lägre än originalfjädrarna i millimeter dem är. om det är så så kolla upp vad original är och mät sedan hur dana dina är?
pippi
@Pundahl 38211 wrote:
vet inte vad 30mm 40mm och 45 mm innebär men jag antar att det är hur mycket lägre än originalfjädrarna i millimeter dem är. om det är så så kolla upp vad original är och mät sedan hur dana dina är?


men om mian är "slut" så lär de ju inte vara lika långa som ett par nya är. eller? de borde ju logiskt sett vara lite ihoptryckta om fjädringen är sämre. eller rätar de ut sig helt om man monterar lös dem? de borde ju inte göra det.
polco
Om du ska byta alla 4 fjädrar har det väl ingen större betydelse vad som satt där innan.

Vi kan göra såhär :)

Om du är under 20 år gammal sänk bilen 45mm.
Om du är 20-25 år sänk 40 mm.
Om du är 25-30 år sänk 30mm.
Om du är över 30 montera orginalfjädrar och njut av bilens komfort.
pippi
@clem 38227 wrote:
Om du ska byta alla 4 fjädrar har det väl ingen större betydelse vad som satt där innan.

Vi kan göra såhär :)

Om du är under 20 år gammal sänk bilen 45mm.
Om du är 20-25 år sänk 40 mm.
Om du är 25-30 år sänk 30mm.
Om du är över 30 montera orginalfjädrar och njut av bilens komfort.


:D skön snubbe!! :e

det är bara bak som behöver bytas.. men jag kanske ska ta fram med så behöver jag inte bry mig.. :p men även om jag ändrar hur många mm den sänks - behöver jag byta något mer än fjädrarna eller göra nån ominställning nån stans? (4 hjulsinställning ska göras oavsett)

alltså jag behöver en bil som går att köra men som ändå är tilltalande.
jag har hittat fjädrar på speedparts som är 35mm fram och 30mm bak som verkar passa min modell. (de enda de hade till min). är fjädrarna där att rekomendera? det verkade vara ett "stort" märke på dem. så mycket som 40,, vill jag inte sänka. kan max tänka mig 35mm, nästan hellre 30mm. ;)
Mathias_855
enligt clems åldersskala då lucille så borde du vara 24 snart 25 år kan det stämma? :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil