Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Startproblem Volvo 740 1990 B230F

Startad av timebandit · 2006-01-22 · 18 svar

timebanditTrådstart
Hej :)

Har en Volvo 740 Sedan 1990 B230F som inte vill starta... :(
Sedan några veckor tillbaks så har jag haft enorma problem att få igång min bil. Kall som varm verkar det som.
Så jag började byta tändstift, luftfilter, impulsgivare, rotor och fördelare helt utan resultat.
Även så har jag bytt Bränslerelät och Avstörningsrelät (Insprutningsrelät som sitter på expasionskärlet).
Så jag tröttnade och lämnade in bilen till Volvo och dem felsökte den och hittade inga fel förutom förpumpen som var helt stendöd (det visste jag redan om). Så dem fick det fixat men nu dagen efter så ville bilen inte igång igen. Sedan dem andra 2 dagarna så startade den fint men problemet är tyvärr kvar...
Batteriet är fungerande för startmotorn går runt fin fint tills jag nötit så mycket på tändningen så batteriet slits :/
Innan bytet av förpumpen så hjälpte det att pumpa på gaspedalen för att få igång bilen för det mesta men nu hjälper det inget.

När bilen väl startat gå går bilen väldigt bra, rycker inte eller dyligt men den kanske är lite klen och drar runt 1.2-1.3l/mil blandad körning.

Är det någon som kan ha lite tips på vad jag kan byta/göra?

Funderar på att åka till Biltema och testa köpa och byta Tändmodulen, Tändspolen samt tändkablarna för att se om det hjälper det minsta, hade bestämt mig att inte köra Biltema prylar på denna bilen men att lämna in bilen till Volvo hela tiden lär nog bli mer kostsamt för dem hittar ju aldrig nått.

Är det någon som kan förklara vad exakt vad tändmodulen och tändspolen gör och hur dem fungerar? Hittar ingen info om dem när jag söker.
Är nämnligen inne på att kanske gnistan inte är tillräcklig om den nu kan bli det eller dyligt?
Gnista komma på alla 4 stiften samt bensin kommer fram...
thoola
Tändmodulen håller reda på när tändstiften ska ha gnistan och sköter kontakten mellan tändspolen och tändboxen som sitter inne i bilen (enkelt uttryckt) Spolen (eller egentligen transformatorn) genererar den högspänning i sekundärlindningen (10.000V-15.000V) genom den spänning som induceras i primärkretsen (12V).
Testa med en annan Luftmängdmätare (LMM) Kolla på nån skrot för nya är dom dyra...

Ebbe
KaNi
Om jag förstår det rätt så kan då gnistan komma i fel läge eller tom inte vara tillräcklig vilket också kan ge startproblem...

Borde inte LMM ge någon felkod om något är fel där?
Om vi förutsätter att det är fel på LMM, går det inte att felsöka den på något sätt med multimeter eller dyligt?


Och om nu LMM skulle vara defekt, borde då inte bilen gå dåligt på nått sätt? För övrigt så går ju bilen faktiskt bra, mjukt å fint å rycker inte...
thoola
Motorn kan gå bra fastän LLM är defekt, men då brukar bränsleförbrukningen öka markant. Kan du, så går det att läsa ut felkoderna Jag har tyvärr ingen pejl på hur man gör. Likadant med mätning med multimeter. Du har en hettråds-LMM och man borde kunna mäta på den men jag vet inga värden.

Du har fast tändning, dvs inget går att justera som förr, då man kunde vrida på fördelaren. Så gnistan kan inte komma på "fel" ställe. Däremot har du rätt i att den kan vara för svag och därigenom orsaka problem. Ta bort ett stift och kör runt motorn. (Ta bort säkringen för bränslepumpen först) Hur ser gnistan ut? Blå och fet eller gulaktig o svag? Avstånd på mellan tändstiftselektroderna? (0,7mm)
Ebbe
Dochol
hej,om du tittar vid fjäderbenstornet på v-sida så har du en liten svart låda(ca 3x7 cm)det är diagnosuttaget.om du tar tag o lyfter på det locket o lossar kabeln o sätter den i antingen plats 2 eller 6,de mittre hålen,sätter på tändningen o trycker ned den lilla knappen ca1-1,5 sek så får du fram felkoder(max tre st)om inga fel finns så blinkar den lilla dioden på lådan...1....1....1.......blinkar det...11...1...111,då är koden2-1-3.tex..kolla båda mittre uttagen o meddela gärna dessa så kanske det är lättare att få fram felorsaken.. M V H Anders
KaNi
Skulle aldrig ha gjort mig av med min förra 740 1986 med förgasarmotor :(

Har kollat gnistorna tidigare men minns inte helt korrekt men typ ljusblå och vitt om jag minns rätt.
Avstånden på elektroderna är korrekta och stiften helt nya.

Fick lånat en Tändmodul från Volvo men det verkar inte heller vara det som e problemet.

Angående felkoder så har jag bara haft felkoder 1 gång och då var det motortemp givaren som var felaktik eller utebliven signal och inget mer har kommit fram :(
Var i kontakt med Volvo vid lunchtid idag och han har inte så mycket tips kvar å ge mig utan dem vill ha in bilen igen och mäta upp allt elektroniskt i bilen i säkringsdosan, reläboxen etc... Så det ser inte så ljust ut.
Dem misstänker att det "kan" vara nått jordfel eller dyligt men jag tvivlar.
Så det lutar åt att dem får felsöka den igen.
Dochol
Vad är det för färg på den lilla lappen på styrboxen???Vit eller rosa/röd??Slutar borch nr på 516 eller 009??Boxen sitter i kickpanelen på höger fram.Vet att volvo haft problem med jordsidan på 516 boxarna men då ska bilen starta lätt om du ger den en sup startgas...
Dochol
om jorden i boxen är kass så visar den 1...1...1=inga fel alltså..
KaNi
Vet faktiskt inte exakt vad den sitter ändå? Vet inte färgen ännu...

Menar du att den sitter på högersida nere vid golvet? Eller sitter den ovanför benen typ om man lossar luckan eller vad det är under handsfacket?


Edit:

Vet du nått enkelt å bra sätt att generera en felkod på LH 2.4, typ genom att lossa nån lätttillgänlig kabel å starta bilen å borde ge felkod direkt? Och sedan sätta tillbaks kabeln å sedan kolla om man fått nån felkod?
sirpatrik
Hej

Jag skulle prova att byta tempgivaren för insprutet.

Ta rätt bara,inte den som syns under insuget eller den som sitter dålt under insuget.

Mvh Owe
Ludde_57
Några frågor kring ett liknande problem på min 240 -90 som varken ger gnista eller verkar ge bränsle ur spridarna.
Bränslepumpen fungerar.

Är det samma boxar mm i 740 som 240?
Och hur mäter man upp givaren som sitterovanför svänghjulet, för att säkerställa att den är hel/trasig?

Om jordfel till boxarna, hur kolla/laga det?

Tändmodul bytt.
Bränslepumpsrelä provbytt från fungerande bil.
Ström finns till boxarna, även vid startförsök. Likaså till tändspolen.
Ludde_57
Fråga: Vad kallas givaren som mäter mot svänghjulet på B230F motorn, på volvo respektive mekonomenspråk?
Ytterbysnillet
Anders>> Givaren kallas svänghjulsgivare eller impulsgivare.

Timebandit>> Enklaste sättet att generera felkod är att koppla ur kontaktstycket till LMM.

Har haft liknande problem med sambons 940 och då var det bränslepumpen som var kass. Dock så lät det som om pumpen gick, men när jag lossade returslangen på fuel railen kom det inte en droppe bränsle. Dvs pumpen levererade flöde men inget tryck. Detta fel sätter ingen felkod.

Annars kan det som Owe säger vara tempgivaren till styrboxen.

//David
Ludde_57
Ok, tack.
Mekonomen har något som kallas vevaxelgivare (?)
En bilskrot som säljer nya delar kallar den TDC-givare (?)
Och sedan finns det några fler egenhändigt påkomna namn angivna av skrotar som har den som beg, lös del.
Som lök på laxen så varierar priserna rätt kraftigt också.

Tacka vet jag gamla hederliga bilar med förgasare...
Ludde_57
Efter byte av givaren med många namn, den som mäter mot svänghjulet. Så startade äntligen motorn idag.

Den ingenjör som kommit på att montera givaren på det minst åtkomliga stället i motorrummet skulle jag vilja ha ett samtal med.
Då givaren satt som limmad i fästet, var jag tvungen att ta ner växellådan för att kunna lossa givaren *mutter*.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil