Motorforum.nu

ForumMotorsport & Racing

Svänghjul

Startad av sjogge · 2011-02-16 · 0 svar

sjoggeTrådstart
Hejsan, håller på att bygga mig en liten ångmaskin och blev att fundera på följande:

Är det skillnad på om svänghjulet är ursvarvat i mitten och har stor diameter eller ett litet svänghjul med massa kvar i mitten?

och hur mycket större radie behöver vevstaken ha än svänghjulet för att man ska få det hela att gå runt?

det är liknande den här jag tänker bygga:

https://www.youtube.com/watch?v=KLr4M_uBMGc

Fler trådar i Motorsport & Racing