Hejsan, håller på att bygga mig en liten ångmaskin och blev att fundera på följande:
Är det skillnad på om svänghjulet är ursvarvat i mitten och har stor diameter eller ett litet svänghjul med massa kvar i mitten?
och hur mycket större radie behöver vevstaken ha än svänghjulet för att man ska få det hela att gå runt?
det är liknande den här jag tänker bygga:
https://www.youtube.com/watch?v=KLr4M_uBMGc
Är det skillnad på om svänghjulet är ursvarvat i mitten och har stor diameter eller ett litet svänghjul med massa kvar i mitten?
och hur mycket större radie behöver vevstaken ha än svänghjulet för att man ska få det hela att gå runt?
det är liknande den här jag tänker bygga:
https://www.youtube.com/watch?v=KLr4M_uBMGc