Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Svårstartad Pintomotor...

Startad av Minster · 2010-05-02 · 51 svar

huselefanten
@Anders P 57740 wrote:
Tror det är brytarlös tändning även på förgasarmotorerna i Granada, har du en 15x15x4cm aluminiumbox på Vänster innerskärm så är det brytarlöst.

Både f.lock och rotor är lätt bytt även för en novis med centralplacerad tumme...
Och är motorn avstängd så finns ingen risk för stötar.

Är tändstiften så gamla bör de nog bytas även om de inte brukats så många Mil.


Jag tror det är brytarlöst och är nästan hundra på att jag sett en sådan box på innerskärmen men skall kolla imorgon.

Annars så hände en kul grej imorse innan jag försökte starta så skruvade jag loss luftfiltret och då var de där chokespjällen vidöppna. Jag försökte flera gånger gasa för fullt innan jag startade men spjällen ändrade inte alls läge utan förblev öppna. Jag tryckte igen spjällen med fingret och de fjädrade inte tillbaka som HankyPanky beskrev att de skall göra men de hölls stängda när jag tryckte fast dem. Sen provade jag starta o startmotorn drog runt 2-3 gånger och motorn gick igång på direkten :p kändes helt otroligt faktiskt tror aldrig den startat så snabbt under en kallstart någonsin tidigare! kanske var det bara en tillfällighet vågar inte riktigt tro på det än. Skall göra om samma procedur imorgon bitti o se vad som händer.

Är det annars tänkt att dessa chokespjäll skall stänga sig själva automatiskt när motorn blir kall? eller stängs de bara med hjälp av att man ger ett fullt gaspådrag innan start?

Hur som helst så ändrade de inte läge när jag gasade innan starten däremot så öppnade de sig när motorn blev varm och lämnade inte i fast läge.

Om nu spjällens läge verkligen kan ha en så här stor inverkan på en kallstart ? så kanske jag hittat huvudorsaken till varför den är svårstartad som kall.

I vilket fall som helst kommer jag också byta fördelarlock o rotor och kanske även tändstift.

återkommer ...
Kostya
Spjällen stänger när du gasar lite om motorn är kall, det finns lite justermån om jag inte missminner mig helt.
Det ska isf gå att vrida själva huset som vattenslangarna går till, det finns en bimetallfjäder där inne och genom att vrida ändras förspänningen.

Kan dock blanda ihop det med förgasaren som satt på V6-motorn.

Man ser även på bilden som du postade tidigare att spjällen inte är stängda, var motorn kall när du tog bilden?

Det är väldigt vanligt att automatchoken strular, ofta ligger det på för länge också och soppaförbrukningen skjuter i höjden.
huselefanten
Jo motorn hade stått över natten och var helkall när jag tog bilden.
Nitrogen
Som MPalm skriver så såg dom inte riktigt stängda ut. Skälet till att man ska gasa till en gång är att spjällen inte kan stänga till riktigt annars. Det finns en liten mekanism mellan choken och gasspjället som öppnar gasen mer och tillåter motorn att gå på lite högre tomgång när motorn är kall. Detta "aktiveras" när man gasar till. På din beskrivning av hur du tryckte till choken lite med fingret o att motorn sen startade snällt så tyder allt på att du behöver justera choken lite genom att vrida vattenhuset. Tror att den blir snäll sen. Dock tyder ju detta på att fjädern börjar tappa spänsten... Risken finns att om den går till ordentligt så öppnar den inte riktigt som den ska. Se mitt förra inlägg.
huselefanten
@hankypanky 57752 wrote:
Som MPalm skriver så såg dom inte riktigt stängda ut. Skälet till att man ska gasa till en gång är att spjällen inte kan stänga till riktigt annars. Det finns en liten mekanism mellan choken och gasspjället som öppnar gasen mer och tillåter motorn att gå på lite högre tomgång när motorn är kall. Detta "aktiveras" när man gasar till. På din beskrivning av hur du tryckte till choken lite med fingret o att motorn sen startade snällt så tyder allt på att du behöver justera choken lite genom att vrida vattenhuset. Tror att den blir snäll sen. Dock tyder ju detta på att fjädern börjar tappa spänsten... Risken finns att om den går till ordentligt så öppnar den inte riktigt som den ska. Se mitt förra inlägg.



"...Det finns en liten mekanism mellan choken och gasspjället som öppnar gasen mer och tillåter motorn att gå på lite högre tomgång när motorn är kall. Detta "aktiveras" när man gasar till..."

Jo det var denna mekanism jag fick justerat vid en service förra säsongen och den aktiveras som du beskriver med ett gaspådrag när moton väl startat så detta fungerar bra nu.

Annars så är nu kallstart felet konstaterat :) spjällen stängs inte med att gasa fullt före start, de rörs inte det minsta trots att jag pumpar på gasen. Jag stängde igen spjällen med fingret och när jag startade så gick den ingång på direkten även i morse trots att motorn var helkall o stått över natten. Härligt :) tänk om man fick detta o funka som det skall och bilen kunde starta så bra vid varje kallstart.

När jag tryckte fast spjällen så kändes ett tydligt motstånd så det verkar inte vara en chans att de skulle stänga sig själva som det är nu. Fast när spjällen var tryckta i fast läge så kändes mekanismen på en gång mera rörlig o "lättare" och de fjädrade också tillbaka! så det verkar som mekanismen kärvar på något sätt eller så är fjädern inte spänd tillräckligt

Ni skriver att "...
Du kan reglera choken genom att släppa litet på de tre små skruvarna på vattenhuset och vrida hela den "bubblan". Då spänner man eller släpper fjädern..."

Förstår inte riktigt vad ni menar med detta? och hittade inga såna skruvar men skall kolla närmare idag.
Kostya
Det kan vara så att det inte hjälper att vrida huset (den som slangarna går till bredvid förgasaren) utan det kan vara så att fjädern är för slapp.
Jag har för mig att det huset går att lossa helt utan att det rinner ut något vatten, då kan du inspektera om mekanismen kärvar.
Jag är inte säker på det med vattnet, har inte haft nån Granada på 7-8 år.

Det finns färdiga satser för ombyggnad till manuell choke, är inte så svårt att göra eget heller, det är det klart bästa i mitt tycke.
huselefanten
@MPalm 57769 wrote:
Det kan vara så att det inte hjälper att vrida huset (den som slangarna går till bredvid förgasaren) utan det kan vara så att fjädern är för slapp.
Jag har för mig att det huset går att lossa helt utan att det rinner ut något vatten, då kan du inspektera om mekanismen kärvar.
Jag är inte säker på det med vattnet, har inte haft nån Granada på 7-8 år.

Det finns färdiga satser för ombyggnad till manuell choke, är inte så svårt att göra eget heller, det är det klart bästa i mitt tycke.


Jo den tanken slog mig också att göra om till manuell ifall inget annat lyckas. Vet du något ställe på nätet som säljer såna ombyggnadssatser?

Minns manuell choke från min allra första bil Saab 99 och den orange lampan som tändes när man drog ut choken :e. Saaben gick och starta i tjugo minusgrader utan motorvärmare... det var ett bra tag sen man körde Saab :)
Nitrogen
Jag har en gammal verkstadshandbok till dessa där det i detalj och med bilder visas hur man justerar detta. Ska scanna o lägga upp bilder. Vet inte vilka som har dessa ombyggnadssatser längre. Det är ändå ganska gamla grejer... Men fan så fina bilar!!
huselefanten
@hankypanky 57773 wrote:
Jag har en gammal verkstadshandbok till dessa där det i detalj och med bilder visas hur man justerar detta. Ska scanna o lägga upp bilder. Vet inte vilka som har dessa ombyggnadssatser längre. Det är ändå ganska gamla grejer... Men fan så fina bilar!!


wow du är för härlig! :e vore väldigt tacksam för de bilderna.
joose
Borde ju finnas på dom ställena som säljer förgasare Sök på internet WEBER
Nitrogen
Hur gör jag för att ladda upp en bild här direkt? Om jag använder "infoga bild" så måste jag hämta/länka till en websida, och jag vill hämta direkt från min dator.
Ludde_57
Längst ner på sidan har du en klickbar ruta "Hantera bifogade filer", klicka på den så har du möjlighet att ladda upp direkt från din dator.
huselefanten
Jag hittade en justerskruv som på något sätt tycks vara i förbindelse med "armarna" som styr chokespjällen. Provade olika lägen på denna skruv men märkte ingen egentlig skillnad. Någon som vet vad denna skruv är tänkt o justera? (märkt med gul pil på bilderna) Det är inte tomgångsvarvtalen för den sitter på andra sidan förgasaren. Kan det möjligen vara den skruv som justerar kalltomgångsvarvsmekanismen (puh!)

frg1.jpg

frg2z.jpg
Nitrogen
ja, du är på rätt spår... har glömt att lägga upp bild, är du uppe en timme till så kommer den. (Jag har semester, därför dom sena vanorna...)
Nitrogen
Nu ska vi se... Såg att handboken är för taunus, så det kan skilja ngt, men fuggen är annars densamma. har bara fotat av den, men man ser ju ganska bra ändå...Såg att skruven du varit på inte verkar finnas på denna bild, men den kan ju vara användbar ändå. Det hus du skall vrida på för att ändra hur mycket choken lägger till är altså nr19 på stora bilden. lätta försiktigt på de tre små skruvarna som håller det. Förhoppningsvis klarar du dig utan vattenläckage efteråt, men kanske inte. Testa att vrida lite, men kolla oxo att den verkligen släpper choken när den blir varm, annars är fjädern kass. Lycka till!!