Hhuselefanten2010-05-12 · #Ok tack för bilderna!
Jag har nu testat att vrida på det där vattenhuset och det gick faktiskt att vrida det både till vänster o höger utan att ens lossa på skruvarna! jag gjorde detta när motorn var kall men spjällen ändrade inte läge varesig jag vred huset till höger eller vänster. Sen provade jag att ytterligare skruva upp den där justerskruven som jag lade upp bilder på sist. Först när jag skruvat upp den två hela varv så stängde sig spjällen rätt bra och då märkte jag också att spjällen stängdes bättre om jag vred vattenhuset åt vänster. Betyder det då att fjädern späns om man vrider till vänster ? (troligtvis) men denna skruv tycks också vara den som kontrollerar tomgångsvarvtalen när motorn är kall. För nu när jag startade så var jag tvungen att hålla på gasen för att motorn skulle hållas igång. Efter att den gått någon minut så började också motorn gå ojämnt så den fick då antagligen för mycke soppa. Jag stannade motorn spände skruven ca ett varv och vred vattenhuset aningen till höger och vid nästa start gick motorn genast bättre. Det stod också på de sidor du fotat att om motorn startar dåligt som varm så kan orsaken vara att den får för mycke soppa. Det stämmer också in på min motor som även kan vara svårstartad när den är varm och stått en stund. Allt verkar ganska rörigt och att hitta dett rätta perfekta inställningsläget verkar inte vara lätt när olika saker och inställningar samverkar. Det hjälpte inte med att bara vrida på vattenhuset utan jag fick lossa skruven jag visat på bilderna. Känns nu som om jag inte har något bra utgångsläge o justera ifrån utan bara vrider och skruvar på olika grejer på måfå och då kan de ju inte blir bra. :OO Suck...
Men testade du att vrida på huset och SEN TRYCKA PÅ GASEN ? Det är ju först då som man aktiverar choken, låter den stänga och "klättra" på snabbtomgångskulissen. Tror att du vred på huset, inget hände därför att gasreglagets koppling till choken höll emot. Sen skruvade du på snabbtomgångsskruven och tillät choken att stänga utan att gasen ställde sig i "snabbt" läge... Är du med? Att motorn är tjurig varm är ju som du säger typiskt om den får för mycket soppa. Antingen hög flottörnivå, eller att choken ligger på. Jag tror att du skall göra så här: Kör motorn varm. Ställ chokehuset så choken inte ligger på, helt öppna spjäll. Vrid lite fram o tillbaks tills du hittar det läge där choken öppnar helt. Låt motorn kallna helt (x antal timmar). Ett tryck på gasen och spjällen skall stänga. Starta motorn och ställ direkt in tomgången på den skruv du skruvat på. Efter att par minuter skall choken ha öppnat och du kan ställa in tomgång på den vanliga tomgångsskruven. (se bilderna). Gör gärna en inställning av tomgången enligt texten, så får du en bra blandning, underlättar oxo varmstart.
Hhuselefanten2010-05-12 · #@hankypanky 57900 wrote:Men testade du att vrida på huset och SEN TRYCKA PÅ GASEN ?
oops :eek: det glömde jag faktiskt. ;)
Har läst igenom dina råd nu ett antal gånger och har åtminstone förstått en del av vad du menar. Jag skall göra nya försök imorgon.
Tack för att du tar dig tid, det uppskattas.
Det är intressant det här, och dessutom får jag ju visa mig duktig! ; )
Hhuselefanten2010-05-14 · #Spjällena öppnar nu helt när motorn är varm (se bild) när jag låtit motorn svalna över natten så har spjällena stängt sig delvis på egen hand utan att jag trampat på gasen. Är detta normalt? (antagligen) sen märkte jag att för att få spjällena o stänga helt så måste jag hålla in gasen en 5-8 sekunder. Bara ett snabbt tryck på gasen hjälper inte, inget händer då. Men att jag måste hålla gasen nedtryckt en stund för att få spjällena och stänga är väl inte helt ok eller?
Sen har jag ett nytt problem med bilen, suck... blev en ny tråd för det.

Såg tråden, stackare.... Men måste inte vara så illa. Du ska nog byta fjädern...tyder på att den är väldigt svag.Kolla på mekonomen. Kan ju finnas. Annars kan du ju kolla på nån skrot som har "självplock" om du kan hitta en fjäder på nån fugge på en nyare bil. Tror att dom satt på rätt många bilar fram till runt -88. Kolla webers hemsida annars. Men den startar o går bra nu då när du hållt nere gasen en stund?
Jag sa något i början i detta avsnitt eller??
Okej,okej Åsa! = ) Men man kan ju kolla lite innan man byter prylar! Dessutom har ju Minster lärt sig en hel del om förgasare på vägen....
Hhuselefanten2010-05-15 · #@hankypanky 57985 wrote:Såg tråden, stackare.... Men måste inte vara så illa. Du ska nog byta fjädern...tyder på att den är väldigt svag.Kolla på mekonomen. Kan ju finnas. Annars kan du ju kolla på nån skrot som har "självplock" om du kan hitta en fjäder på nån fugge på en nyare bil. Tror att dom satt på rätt många bilar fram till runt -88. Kolla webers hemsida annars. Men den startar o går bra nu då när du hållt nere gasen en stund?
Jo den har startat kanske på andra eller tredje försöket. Alltså inte lika bra som förra helgen när den drog igång direkt på första försöket efter att jag stängt spjällen med fingret. Sen har utetemperaturena ändrat radikalt här. När jag startade den här tråden så gjorde jag motorstarterna i bara någon plusgrad på morgonen nu har utetempen varit minst plus femton ute när jag gjort kallstarterna så det underlättar säkert. Ifall morgnarna var kalla nu så är jag inte säker på hur bra den skulle starta. Nu vet jag åtminstone att jag måste hålla in gasen ca fem sekunder för att chokespjällen skall stängas och jo jag har lärt mig lite om hur förgasaren funkar :)
Hhuselefanten2010-05-18 · #Ja just när man trodde att man fått lite ordning på startandet. Åkte för en timme sen iväg men bilen var svårstartad även med chokespjällen nu nere. Den gick igång efter ett antal startförsök men det lät konstigt och startmotorn drog runt motvilligt lät som när batteriet e nästan tomt. Nu när jag hade stannat o parkerat och skulle iväg så händer inget när jag vrider om nyckeln bara varningslamporna på instrumentpanelen tänds men förövrigt heldött. Tror inte batteriet e tomt elhissar körljus o annat verkar få full strömstyrka. Möjligen är det här ett nytt fel kanske startmotorn som gett upp eller något.
Startmotorn är det nog inte fel på, jag har haft samma fel själv på en Granada. Men kommer tyvärr inte i håg vad som orsakade det.
Så här i demens-dimman tror jag felet kan finnas i ett par avlånga och gråa "dioder" nära tändningslåset, vet i alla fall att det talades om dessa som felkälla då jag frågade runt angående problemet.
Hhuselefanten2010-05-18 · #@Anders P 58103 wrote:Startmotorn är det nog inte fel på, jag har haft samma fel själv på en Granada. Men kommer tyvärr inte i håg vad som orsakade det.
Så här i demens-dimman tror jag felet kan finnas i ett par avlånga och gråa "dioder" nära tändningslåset, vet i alla fall att det talades om dessa som felkälla då jag frågade runt angående problemet.
Ja det låter troligt, som att strömmen inte går vidare då? hade något liknande fel på min första Granada tror då det var en kontakt under rattlåset som glappade. Det felet upprepades flera gånger och det löste sig först när kablarna löddes ihop. Bara att då var
allt dött ingen ström gick till något nu tänds varningslamporna och all övrig el fungerar. Men inte ens ett klickljud från startmotorn.
Bilen står nu på en parkering centralt i en stadskärna och där får den nog stå tills imorgon börjar jag nu pilla med kablar under ratten så tror säkert någon att jag försöker sno bilen och ringer farbror blå :OO
Det där med kontakten kan kanske vara en bra början på felsökningen, det slog mig nu när jag duschade att mitt problem kanske var i just den skarven/kontakten.
( Alltså ej tändningslåset i sig! )
I mitt fall så fungerade också allt utom just startmotorn ( eller aktiveringen av den... )
OT:
Jag satt mitt på en stor och välbesökt parkering och grävde under instrumentbrädan utan att någon brydde sig i det, backade emot och vinschade upp en annan ( död ) bil på biltrailern på en annan också välbesökt parkering utan att någon brydde sig i det.
Billarm mm i all ära, få bryr sig vad som sker med andras bilar...
Hhuselefanten2010-05-19 · #Bilen står fortfarande kvar men hämtas imorgon till verkstad. Är lite less på den nu och har inte orkat eller ens brytt mig om att själv söka felet som antagligen är i den där kontakten men kan också vara startmotorn som gett upp för på sista tiden när jag i regel fått göra 4-5 startförsök när bilen kallstartats så har det alltid på andra startförsöket hörts ett märkligt ljud från startmotorn, har bara varit inriktad på problemen med Chokespjällen och inte brytt mig om annat. Igår så lät det dessutom som om startmotorn inte orkade dra runt normalt som om jag hade dåligt batteri fast så inte var fallet. Återkommer i den här tråden när jag fått bekräftat vad det egentligen var :)
Hhuselefanten2010-05-20 · #Nu har det börjat hända lite... bilen e på service och det var fel på startmotorn. Eftersom jag nu då haft en dålig startmotor ett tag (får man väl utgå ifrån) kan den då ha varit en del av orsaken till att bilen varit svårstartad som beskrivs i denna långa tråd? visst det är också fel på chokespjällen men undrar om en startmotor som varit på väg att ge upp också kan ha bidragit till svårstartad bil? eller finns det inga "mellanlägen" när det gäller det, antingen fungerar den eller så fungerar den inte. Om nu någon förstår hur jag menar :)