Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Tips inför kamremsbyte Mazda 626 -90

Startad av Speedo · 2007-07-04 · 50 svar

slirfeldt
Tror det är ett klokt beslut, tillägger bara om man verkligen vet med sig att motorn INTE tar skada vid eventuellt kamremmshaveri, så kan man kanske snåla in på spännhjul osv och bara byta remmen, om dom nu inte är märkbart slitna, men risken finns ändå att man blir ståendes med bilen.

Sedan detta med kamremmar håller tillverkarna mer och mer på att gå ifrån, just på grund av haveri risken, till mera snudd på outslitliga hederliga kamkedjor,,,
fraggelpelle
Nu skall jag skrida till verket och beställa komplett kamremskit samt vattenpump från Mekonomen, tänkte jag. Någon som vet ifall kamrems prylarna brukar hålla hög kvalitet på Mekonomen?
slirfeldt
Av det jag hört håller dom hög kvalitetsnivå, framför allt på dessa komponenter, så där kan du känna dig tämligen trygg och sedan få en pålitlig funktion lång tid framöver.
BrageDares
Hej! Har kört med både Mazda orginal och Mekonomen remmar på min 626 2,0 16v 1989. Båda har funkat bra. Jag har alltid bytt spännrulle och löprulle samtidigt som kamrem. Löprullarna har sett lite olika ut men har funkat. (Löprullen kanske inte finns på 2,2 12v förresten?) Vattenpumpen har jag ju funderat på emellanåt men mer har det inte blivit ännu så länge....38300mil and counting...

Angående Det första inlägget om tipps: Jag brukar märka alla drev och remmen med tippex eller däckpenna innan jag tar isär något. Sedan räknar jag "kuggar" på nya remmen märker den likadant. Då hamnar den rätt utan tvekan. Tändningen ska väl inte påverkas egentligen men det skadar ju inte att kolla. Tänk på att plugga vacuumslangarna till fördelaren.

Om Du stöter på några konstigheter så vore jag tacksam om Du återkommer i ämnet för jag har en 626 2,2 12v 1990 också som närmar sig kamrems-dags.

Appropå det där med fjäderbensfästena så går det skapligt att lappa inifrån bagagen. Själva "fästet", den översta delen är ganska tjock och går nog att återanvända. Det är den tunna plåten runt om som ger sig. Lite svårt att beskriva men plocka ur lite inredning så ser Du direkt.

Tanken och påfyllningsröret brukar vara tämligen murkna också så kolla noga innan Du går loss med svetsen i dom här regionerna.

I övrigt är det världens bästa, jo, världens bästa bilar.

Mvh.
fraggelpelle
Så du har två 626'or? Hur är bränsleförbrukningen på dom? Min drar en aning mkt tycker jag...

Hur var det med intervallet egentligen? Hur många gånger har du bytt på den som gått 38300mil?

Tack för tipsen. Hur menar du att du räknar kuggar på remmen?

Håller med om att det är bra bilar. Har haft min i 5år och det är nästan bara servicerelaterade detaljer jag har bytt ut. Har aldrig blivit ståendes. Enda nackdelen som jag tycker är rosten som sagt, och den relativt dåliga ljudisoleringen.
BrageDares
Hej igen! Min 2,2i 12v -90 vill ha ca 0,84 lit/mil, vilket jag tycker är lite i överkant för det är ju inte världens rappaste motor direkt.

Min 2,0i 16v -89 imponerar däremot med ca 0,74 lit/mil och 140hk. Fantastisk motor!

Ovanstående siffror gäller blyfri 95.

Men båda mina Mazda är halvalkisar numera och piggnar till betydligt av 40% E85 varpå förbrukningen sjunker lite. Störst skillnad i pigghet märktes på 2,2:an så det kan jag rekomendera.

Jag kör 10000mil mellan kamremsbytena. Köpte den med 14000mil och nybytt rem, så jag har bytt 2ggr.

Det där med att räkna kuggar lät kanske lite kryptiskt. Det jag menar är att jag först gör makeringar på drev och den rem som sitter på bilen. Sedan gör jag markeringar på motsvarande ställen på den nya remmen. Jag räknar kuggarna mellan markeringarna på både den gamla och nya remmen för att jämföra så att markeringarna hamnar lika på den nya och gamla. Sedan monterar jag nya remmen så den stämmer med markeringarna på dreven. Oj, Jag fattar snart inte själv hur jag menar! Idén med det här är i alla fall att jag inte behöver ställa motorn i ett speciellt utgångsläge.

Kom på en liten grej till. Passa på att rengöra och förtydliga tändinställningsmärkena med lite vit färg när Du ändå har dom grejerna borttagna vid rembytet. Det är väldigt trångt att komma åt en så enkel grej annars på 2,2.an tycker jag.

Mvh.
fraggelpelle
Tack för den kanon informationen, Mazd!

Intressant det du säger om förbrukningen. Jag var förut lur på att det var nåt fel, efterssom jag tyckte min drog så mkt. Men jag har med tiden accepterat läget. Min drar nästan litern, även nu på sommaren. Men då är det väldigt mycket kortkörningar, i stadsmiljö. Som mest har den tagit 1.25l/mil på vintern, och som minst 0.68 vid lugn långfärd.

Ang. karraktären på motorn, så håller jag med till viss del. Visst, 2.2:an är inte ettrig, men enormt dragstark och drar jämnt över hela registret. Ingen "turbo kick" som 16v har (svärföräldrarna hade en). Sen har jag fått för mig att 16v motorerna har lite lätt att skjuta topp packningen. Hände på svärföräldrarnas, och har läst om flera andra på nätet. I övrigt vet jag inte vilka av motorerna som räknas som "bäst". Men mer hästar och lägre förbrukning låter ju onekeligen bra...

Vår 626 har gått snart 16000mil, och det lutar nog åt att kamremmen inte var bytt när vi köpte den vid 12000mil, 2002.

Förstår hur du menar med remmen och kuggarna nu. Låter klart vettigt. Bra tips! Även det med tändinställningsmärkena...

Ang. Etanol, så testade jag faktiskt lite i vintras. 25-30% blev blandningen, och det var inga som helst problem. Tyckte också att den blev piggare. Men så läste jag lite mer runt om på nätet, och det fanns de som påstod att motorn kunde fara illa på olika sätt. Att den snålare bränsleluftblandningen kunde göra så att ventilerna bränndes, att gummislangar kunde börja svälla osv. Så jag beslöt att inte ta någon risk, och det blev således ingen fler tank med etanol...
slirfeldt
Ja det kanske anses av lite överkurs detta med att räkna kuggarna mellan dreven, men är rätt smart för att verkligen vara hundra på att det blir rätt inställt och om man är lite mera ovan, så kör även du med detta.

Angående etanolen (E85) så cirkulerar det tyvär fortfarande en rad med enligt erfarenheten rykten som fördommar, vilket föga stämmer med den allt större erfarenheten på området och trots mer än 9års "forskande" har iaf inte jag påträffat några negativa följder med säkra källor att det skulle vara skadligt med att köra en befintlig bensinmotor på etanol eller delar.

Men självklart får var och en avgöra, men man bör först lyssna på flera och gärna eftersöka källor/erfarenheter, och ser med detta inga som helst ökade risker, snarare tvärtom att grejorna håller längre med etanolen vilket har visats sig mer än en gång bland anna dessa tiotusentals blandtankare. :-)
BrageDares
Jo, jag får väl erkänna att toppen sprack på 16v:n vid 24000mil utan direkt anledning. Det var sjö runt stiften men bilen tog mig hem. Även lyftarna har hängt sig emellanåt och klapprat irriterande. Men på sistone har dom varit tysta. (Sedan jag började med etanolen faktiskt, fast jag kan inte se något samband.)

Jag tror egentligen att 2,2:an är mera av en slitvarg än 16v:n (det var därför jag skaffade en 2,2 och inte en 16v till). Men jag gillar verkligen 16v:ns betéende. Ja, inte att spricka då alltså!

Tidigare ägaren av min 2,2 sade: "-Inte över 0,9!" om förbrukningen, så kör man korta resor så hamnar man nog runt litern per mil.
Jag tror inte heller att det är någon fara med etanolen men jag är absolut ingen expert. Testade 50% E85 men tyckte inte det blev någon skillnad i effekt eller förbrukning. Däremot blev det LITE segt att starta fast det var sommar.

Mvh.
fraggelpelle
Ja där ser man... ett till tecken på att topparna är känsliga på 16v motorerna.

Ang. Etanolen så hörde jag av nån annan att kring 30% var den mest effektiva blandingen för honom (Också en 626 2.2i).
slirfeldt
Nej även där har det blivit lite "klassiskt" där i första skedet vid eventuella problem och i kombination med etanol allt för ofta etanolen beskyllts, med viss rätt naturligtvis,, men vid mera efterforskning av respektive problem har det i dom flesta fall sedan framkommit att orsakerna varit helt andra till helt naturliga,,, bara som niotis,,

Annars är generellt dom flesta 16 ventilare klart känsligare, då dessa bland annat har helt andra tajtare toleranser och spel, nej vad det gäller etanolen behöver man vara långt i från någon expert är så inte heller själv någon (trots webbadressen),, utöver dom 15000 etanolmilen och 9 år man själv har bakom mig.

Men så med så pass mycket som 50% i en omodifierad bil bör man inte förvänta sig mer effekt, då dessa även tenderar som nämt blir mer svårstartad osv, där är mera dom 30% mer normala och där dom allra flesta upplever effektivare motorer och där dom går precis som vanligt.
fraggelpelle
Okey. Jag menade inte att topp-raset hade något med etanolen att göra. Bara att dessa 16v toppar generellt verkar mer känsliga på 626'orna.
Krille s80
@Speedo 23042 wrote:
Hej! Tänkte ta hjälp av min polare och byta kamrem på min Mazda 626 -90 2.2i 12-ventiler. Har ingen erfarenhet personligen av detta så jag tänkte fråga om lite tips här.

Är det relativt lätt eller krångligt på dessa? Är det något speciellt man bör tänka på? Skall jag byta vattenpump samtidigt? Bör man ställa in tändingen efterråt? Tips på bra ställe att köpa kamremssats/vattenpump? Eller bör man köpa dessa grejer original?

EDIT:
Ringde till aukt. Mazda här i Umeå och frågade vad original kamrem sats kosta, men dom hade inget sånt. Sa att man behöver inte byta spänrullar, lager eller vattenpump om det inte är missljud i dom. Kan detta stämma? Original rem kostade 430kr. Mekonomen säljer ju en kamrem sats för kring 1500kr....

du mosta har bra erfaranhet for att byta kamrem.
slirfeldt
Javisst som alltid med så pass avancerade jobb bör mnan iaf hållit på en del med bilar, men visst tar man det lugnt och metodiskt och med en reparationshandbok så bör det gå vägen även om det rör sig om 16 ventilare.

Men en eftertanke är dock alltid på plats om man verkligen själv skall ge sig på detta företag, då det föreligger stor risk för motorskador om inte kamremmen kommer på rätt plats.

"med hundratalet bytta kamremmar i ryggen"
fraggelpelle
Som sagt är det inte jag själv som skall utföra själva bytet, utan min kompis som bytt rem på många olika bilar.

Men jag kommer vara med och göra det jag kan, med övervakning av honom. Dock har han aldrig bytt på Mazda förut, och ville även kolla upp lite andra "teoretiska" saker innan bytet. Tex. brukar han inte justera tändningen efterråt, men jag tycker mig hört att det skall göras. Vad gäller, kan tändningsläget påverkas av rembytet?