I regel behöver man inte justera någon tändning och på så pass nya bilar går den ofta heller inte att justera utan den styrs helt av styrboxen, men det gäller under alla omständigheter att remmen kommer på exakt rätt plats.
Tips inför kamremsbyte Mazda 626 -90
Byte av kamrem bör inte påverka tändningens inställning. Jag kollar ändå alltid tändningen efter kamremsbyte mest för sakens skull, och för att få ett extra kvitto på att allt är som det ska. Jag har aldrig behövt justera tändningen efter kamremsbyte så antagligen är tändningskollen onödig men det är ju så lätt gjort. Och så får jag ju lite extra kvalitétstid med min Mazda.
För att bekräfta det Ni redan kommit fram till så sprack min 16v topp flera år innan bilen ens fått lukta på E85.
På 2,2i 12v 1990 så ställer man tändingen "som vanligt" genom att vrida fördelaren. Den har även vacuumförställning som ska kopplas bort när man kontrollerar inställningen.
Mvh
För att bekräfta det Ni redan kommit fram till så sprack min 16v topp flera år innan bilen ens fått lukta på E85.
På 2,2i 12v 1990 så ställer man tändingen "som vanligt" genom att vrida fördelaren. Den har även vacuumförställning som ska kopplas bort när man kontrollerar inställningen.
Mvh
Bilen är 17 år gammal =) Tändningen går att ställa...
Mazd: Måste skaffa ett stroboskop. Min polares glappar men visade (vad jag kunde se) aningen tidig tändning... När jag var förbi Mazda verkstaden en gång så kollade dom där och sa att den stod aningen sen. Märkligt...
Blir kanske lättare att se sedan om man förtydligar markeringarna...
Mazd: Måste skaffa ett stroboskop. Min polares glappar men visade (vad jag kunde se) aningen tidig tändning... När jag var förbi Mazda verkstaden en gång så kollade dom där och sa att den stod aningen sen. Märkligt...
Blir kanske lättare att se sedan om man förtydligar markeringarna...
Jovisst det är ju aldrig fel att kolla tändningen på lite halvgamla bilar där det nu är möjligt att justera detta, men har heller aldrig behövt göra någon justering av denna, även på otalet äldre mazdor vid kamremsbyten på dessa,,, men så skaffa du ett stroboskop som inte behöver kosta många hundralappar,,,
Så var det äntligen gjort...
Bytte Kamrem, spännrulle, löprulle, vattenpump, servorem och generatorrem.
Tog ett tag, då vi tog det sakta och säkert. Rengjorde kåpor osv. Dock när vi startade motorn efter allt var ihopskruvat fick vi en lite tråkig överaskning. Först var det ett högt vinande ljud, vilket visade sig vara den övre plastkåpan som av någon anledning låg emot. Löstes genom att inte dra skruvarna till kåpan så hårt (?).
Lite värre känndes dock att det var ett annat ljud, inte alls lika högt, men låter nästan som lagerljud. Antingen nåt som skaver nån annanstans, eller så var något av lagren dåliga... *suck*. Hade inte tid att riva och söka något mer, så vi beslutade att jag skulle köra så här ett tag och se om ljudet ändrar sig. När bilen blev varm försvann det mesta av ljudet. Skall se hur det blir när den kallnat igen. Surt om det skulle vara nåt fel på delarna när man lagt ner så mkt tid och energi... (fritid är inget man direkt har i överflöd).
Bytte Kamrem, spännrulle, löprulle, vattenpump, servorem och generatorrem.
Tog ett tag, då vi tog det sakta och säkert. Rengjorde kåpor osv. Dock när vi startade motorn efter allt var ihopskruvat fick vi en lite tråkig överaskning. Först var det ett högt vinande ljud, vilket visade sig vara den övre plastkåpan som av någon anledning låg emot. Löstes genom att inte dra skruvarna till kåpan så hårt (?).
Lite värre känndes dock att det var ett annat ljud, inte alls lika högt, men låter nästan som lagerljud. Antingen nåt som skaver nån annanstans, eller så var något av lagren dåliga... *suck*. Hade inte tid att riva och söka något mer, så vi beslutade att jag skulle köra så här ett tag och se om ljudet ändrar sig. När bilen blev varm försvann det mesta av ljudet. Skall se hur det blir när den kallnat igen. Surt om det skulle vara nåt fel på delarna när man lagt ner så mkt tid och energi... (fritid är inget man direkt har i överflöd).
Gratulerar till det förhoppningssvis lyckade sevicen på mazdan,, dock mindre troligt att det skulle vara fråga om något defekt lager, vet dock att en del vattenpumpar kan låta lite när dom är precis nya men detta brukar gå över tämligen fort och är enligt tillverkarna en helt normal inslitning.
Tackar...
Gick ut och provade starta igår efter den kallnat ner sig, och då hördes ljudet knappt heller, så förhoppningsvis är det som du säger. Men Vad i vattenpumpen är det som kan låta? Det är ju bara som ett lager med hjul och impeller på baksidan.
Varning för långa vilda spekulationer:
Satt och funderade kring frekvensen på missljudet. Det var definitivt långsammare än motorvarvet, och således även lagrenas rotation antar jag? Vad "rör" sig långsammare? Det jag kommer på är kamaxeln och remmen själv. Det hördes inte komma uppifrån kamaxeln, så då återstår remmen. Borde egentligen vara omöjligt att även den undre kåpan är väl "tight" och skaver nånstans på remmen, varje varv (den kan säkert variera en aning i bredd). Så... om ljudet inte försvinner borde jag nog testa låssa den under kåpan och starta, innan man börjar riva något mer...
Gick ut och provade starta igår efter den kallnat ner sig, och då hördes ljudet knappt heller, så förhoppningsvis är det som du säger. Men Vad i vattenpumpen är det som kan låta? Det är ju bara som ett lager med hjul och impeller på baksidan.
Varning för långa vilda spekulationer:
Satt och funderade kring frekvensen på missljudet. Det var definitivt långsammare än motorvarvet, och således även lagrenas rotation antar jag? Vad "rör" sig långsammare? Det jag kommer på är kamaxeln och remmen själv. Det hördes inte komma uppifrån kamaxeln, så då återstår remmen. Borde egentligen vara omöjligt att även den undre kåpan är väl "tight" och skaver nånstans på remmen, varje varv (den kan säkert variera en aning i bredd). Så... om ljudet inte försvinner borde jag nog testa låssa den under kåpan och starta, innan man börjar riva något mer...
Ingen aning faktiskt vad det egentligen beror på, för det skall rimmligtvis inte vara sådana fenomen och har själv kanske råkat ut för det på kanske 1 av 20 bytta vattenpumpar,,,
Jo spekulera kan man ju alltid göra,,, kan mycket möjligt vara remmen som någonstans skaver och där kan det räcka med att lossa dess kåpor och dra åt dom igen, det är med många bilar väldigt tajt med utrymme för remmen.
Jo spekulera kan man ju alltid göra,,, kan mycket möjligt vara remmen som någonstans skaver och där kan det räcka med att lossa dess kåpor och dra åt dom igen, det är med många bilar väldigt tajt med utrymme för remmen.
Jo, med tanke på att den övre kåpan kunde jag aldrig dra så hårt som jag ville.. var tvungen att lossa skruvarna en aning för att det inte skulle skava. Där var det ett helt annat ljud, men då var det uppenbarligen kamremshjulet som skavde.
Hej! Jag brukar också höra lite "obekvämt" ljud från kamremmen när den är nybytt på 626 2.0 16v -89an och det försvinner efter några dagar, så det är nog inget att oroa sig för.
Skyddskåporna verkar hårdna/dra ihop sig lite av värme/ålder så jag har märkt att hålbilden inte stämmer riktigt. Särskilt den övre som har fler fästpunkter. Man får göra så gott det går.
Mvh.
Skyddskåporna verkar hårdna/dra ihop sig lite av värme/ålder så jag har märkt att hålbilden inte stämmer riktigt. Särskilt den övre som har fler fästpunkter. Man får göra så gott det går.
Mvh.
Okey, det låter betryggande, Mazd! Ja, dom verkar inte ha många mm mariginal till plastkåporna.
Ljudet försvann efter någon dag, så kamremsbytet kan klart ses som lyckat.
@Speedo 23208 wrote:
Lånar in mig i den här tråden (även om den är gammal) för jag tänkte byta kamrem på min bil som är Mazda 626 V6 2.5i DOHC -92
Efter att ha ringt runt en massa verkstäder så har jag förstått att denna motor inte är lättast att joxa med =) Speciellt billigt är inte nåt med denna bil...tyvärr. Därför undrar jag då ifall man måste byta mer än kamrem och detta har jag frågat dem jag ringt. Ett ställe skulle ha 7000:- och detta var hel kamremsats men priset är nästan vad jag gav för hela bilen så det går bort =) Mazdaverkstan i stan skulle ha 5000:- för hel kamremsats, men i och med att jag gärna byter vattenpumpen som kostar runt 1000:- så känns även det för högt för en 17 år gammal bil.
Då kommer jag till "på Mazda behöver man inte" som killen på verkstan (auktoriserad) jag ringde idag sa. En annan auktoriserad verkstad uttryckte sig ungefär likadant fast med tillägget att "vi byter om det behövs" och "rullarna håller oftast hela bilens livslängd". Dom hade ju tjänat mer pengar om dom bytt allt, så varför säger dom så om det nu är så att det är smart att byta rubbet?
2700:- för byte av kamrem, och då är det alltså bara remmen som byts.
Meca:
Kamremsats 4.390:-
Mekonomen:
Kamrem 599:-
Kamremspännare 1417:-
Löprulle slät 1291:-
Löprulle med kant 1291:- (Behöver man ha både slät och med kant?)
Probestore
https://www.fordprobestore.co.uk/store/index.php?cPath=33_141_94
"Cam Belt Hydraulic Tensioner - Probe 24v/Mazda V6" är rekommenderat att man ska byta vid kamremsbyte, varför ingår det inte i själva kittet då? Sen fackspråksengelska är inte min starka sida. Är det Cam Belt & Pulley Kit + Cam Belt Hydraulic Tensioner som är det som behövs? Billigare är det men man fattar ju knappt nåt.
Vad säger en auktoriserad verkstad om man kommer dragandes med egenimporterade grejer, eller Mekonomenprylar? Glöm garantin eller vadå? =)
Well...tankar och tips är välkomna, för jag vet fan varken ut eller in =)
Okey, fast nu handlar det ju inte om att "kunden absolut inte vill byta spännrullar" osv, utan det är ju märkesverkstaden själv som säger att det är onödigt. Och han sa utryckligen att "på Mazda behöver man inte..."
Så det jag egentligen undra över är om det är något speciellt med Mazdas spännrullar och vattenpumps konstruktion som gör att de håller bättre och därför inte ingår i något bytesintervall? Låter ju som att dom då alltid bara bytt remmen på märkesverkstaden när dom servat Mazdorna där, och hade det blivit problem tycker man dom borde ändrat sina rutiner, eller tänker jag fel?
Prisskillnadsmässigt handlar det om 430kr för bara remmen (original), eller ca: 2000kr på Mekonomen för kamrems "kit" och vattenpump. Så visst blir det skillnad i kostnad...
Lånar in mig i den här tråden (även om den är gammal) för jag tänkte byta kamrem på min bil som är Mazda 626 V6 2.5i DOHC -92
Efter att ha ringt runt en massa verkstäder så har jag förstått att denna motor inte är lättast att joxa med =) Speciellt billigt är inte nåt med denna bil...tyvärr. Därför undrar jag då ifall man måste byta mer än kamrem och detta har jag frågat dem jag ringt. Ett ställe skulle ha 7000:- och detta var hel kamremsats men priset är nästan vad jag gav för hela bilen så det går bort =) Mazdaverkstan i stan skulle ha 5000:- för hel kamremsats, men i och med att jag gärna byter vattenpumpen som kostar runt 1000:- så känns även det för högt för en 17 år gammal bil.
Då kommer jag till "på Mazda behöver man inte" som killen på verkstan (auktoriserad) jag ringde idag sa. En annan auktoriserad verkstad uttryckte sig ungefär likadant fast med tillägget att "vi byter om det behövs" och "rullarna håller oftast hela bilens livslängd". Dom hade ju tjänat mer pengar om dom bytt allt, så varför säger dom så om det nu är så att det är smart att byta rubbet?
2700:- för byte av kamrem, och då är det alltså bara remmen som byts.
Meca:
Kamremsats 4.390:-
Mekonomen:
Kamrem 599:-
Kamremspännare 1417:-
Löprulle slät 1291:-
Löprulle med kant 1291:- (Behöver man ha både slät och med kant?)
Probestore
https://www.fordprobestore.co.uk/store/index.php?cPath=33_141_94
"Cam Belt Hydraulic Tensioner - Probe 24v/Mazda V6" är rekommenderat att man ska byta vid kamremsbyte, varför ingår det inte i själva kittet då? Sen fackspråksengelska är inte min starka sida. Är det Cam Belt & Pulley Kit + Cam Belt Hydraulic Tensioner som är det som behövs? Billigare är det men man fattar ju knappt nåt.
Vad säger en auktoriserad verkstad om man kommer dragandes med egenimporterade grejer, eller Mekonomenprylar? Glöm garantin eller vadå? =)
Well...tankar och tips är välkomna, för jag vet fan varken ut eller in =)
Tjena, jag har bytt ett par såna kamremmar även om det är ett tag sen, på mazdorna så har vi har alltid gjort så att om inget glapp i eller missljud hörs i rullarna på första rembytet "9000mil" så får dom sitta kvar, vi byter dock alltid rullar på andra rembytet. Det har alltid funkat för oss. Byte vattenpump hade jag skippat på din bil om den inte känns glapp. Hyudralspännaren behöver du inte heller byta sålänge det inte fuktar runt tryckstången, ytterst sällsynt att dom går sönder
Mvh
Mvh
Jo har densamma erfarenhet från ett större antal verkstäder att "arbetsordrarna" varit liknande överlag, att hörs/känns inget glapp i löprullar osv vid en bils först kamremsbyte brukar dom få hänga med ett tag till och i regel så byts sedan samtliga löphjul vid andra remmbytet (varannan) gång alltså).
Med Vattenpumpen går det i sär lite med vilka märken och verkstäder man frågar, om dessa skall bytas vid varje kamremsbyte eller ej, men visst känns inga glapp och den är tätt så kan den väl hänga med iaf om den är klart dyrarare att det är värt bytet.
Med Vattenpumpen går det i sär lite med vilka märken och verkstäder man frågar, om dessa skall bytas vid varje kamremsbyte eller ej, men visst känns inga glapp och den är tätt så kan den väl hänga med iaf om den är klart dyrarare att det är värt bytet.