Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Tips inför kamremsbyte Mazda 626 -90

Startad av Speedo · 2007-07-04 · 50 svar

gollum
Är det en eller 2 rullar som ska bytas isåfall (det lär ju vara 2a rembytet)? Det finns ju en slät och en med kant.

Båda kostar ju 1291:- på mekonomen...och då blir det inte billigt.

Edit: Vattenpump kostar runt 1000:-...och jag har ingen aning ifall det är värt pengarna =)
Jason
Det är tre rullar som ska bytas, 1st spännrulle och 2st löprullar. Och som Peter säger, är pumpen glappfri och tär så skulle jag låta den vara, sällan pumpen går sönder på V6an och om den går sönder så drabbar det inte kamremmen eftersom pumpen drivs av en separat rem.

/Mvh
gollum
Ok, danke =) Grejen med pumpen är ju att kamremmen måste av ifall man ska byta den, men jag går på det ni skrivit...dom får kolla upp den och är det inget fel så får den vara. Blir nog lika dant med rullarna i och med kostnaden...o sen hålla dom berömda tummarna.
slirfeldt
Det är precis det som är grejen, med att just vattenpumparna i regel drivs av just kamremmen och därav ofta anses vara värt detta även kosta på ny vattenpump, i stället för att sätta ihop detta och sedan börjar vattenpumen läcka så är samma arbetsmoment ett faktum,,, men visst känns både den som löp/spännrullar glappfria kan man väl snika till sig på detta.
aw73
en del verkstäder rekomenderar byte av vattenpump vid kammremsbyte ocm den drivs av denna, en del inte, vilket fall som hellst får bilägare stå för hela notan
om den tex. skär och man får ett generalras
slirfeldt
Presic som det jag för ett antal tidigare trådar med omnämnde,, :-)