SsamkoTrådstart2012-11-06Har byt hos mekanikern termostat nyligen efter 2 dagar lysser den igen temp mätaren spökar igen kan det vara temp-givaren i så fall kan någon veta var sitter denne är svår byt !
Mycket tacksam för svar.
Vanligen sitter denna i regel kombinations givare på termostathuset och byts oftast rätt lätt och utan att tappa ur all kylarvätska.
Men annars sedan termostatbytet är det väl i alla fall bra med värme inne i bilen även direkt efter en kallstart?
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #Hej tänkte utveckla lite min fråga har en touran 2.0 fsi 05 felkoder 16500 motorkylmedelstemperaturkrets,område/prestanda-problem intermittent
18359 kylfläkt 2;kärvar intermittent o var hos verksatden o dom sa att termostaten och tempgivaren so dom byte termostaten bara på min fråga varför dom byte ej tempgivaren svarade dom att den var på termostaten men efter två dagar som spökar igen temp mätaren i instrument panelen o motorlampan lyser igen. Min fråga finns det mera temp givare tror du eller.... värmen kommer efter 4-5 kilometer men ac fläkten är i gång vid kall start o går nästan hela tiden vad tror du kan vara är mycket tacksam för svar.
Glömde att temp mätaren spökar hela tiden .
@samko 79435 wrote:Hej tänkte utveckla lite min fråga har en touran 2.0 fsi 05 felkoder 16500 motorkylmedelstemperaturkrets,område/prestanda-problem intermittent
18359 kylfläkt 2;kärvar intermittent o var hos verksatden o dom sa att termostaten och tempgivaren so dom byte termostaten bara på min fråga varför dom byte ej tempgivaren svarade dom att den var på termostaten men efter två dagar som spökar igen temp mätaren i instrument panelen o motorlampan lyser igen. Min fråga finns det mera temp givare tror du eller.... värmen kommer efter 4-5 kilometer men ac fläkten är i gång vid kall start o går nästan hela tiden vad tror du kan vara är mycket tacksam för svar.
Glömde att temp mätaren spökar hela tiden .
byt tempgivaren så är problemen löst. som PETER H sa. det ligger på termostathuset
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #Tack för ert svar som sagt har byt termostathuset o tempgivaren var i termostathuset.
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #men problemet kvarstår tempen spökar o ac fläkten går hela tiden.....
Förstår inte denna verkstads förklaring som du beskriver det för byte av denna temperarturgivare som sitter på just termostathuset torde råda bot för dessa fenomen.
Denna som har inverkan på både AC fläkt, motorstyrning, som temperaturmätare. Eller menar du att just denna temperaturgivare (på termostathuset) är bytt?
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #Ja juste termostathuset är byt o dom sa att på termostathuset satt tempgivaren
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #@samko 79446 wrote:Ja juste termostathuset är byt o dom sa att på termostathuset satt tempgivaren
finns dett andra tempgivare eller är den so sitter så kallad inbakad i termostathuset
Om jag var du skulle jag kolla på kvittot exakt vad dom bytte. Du beskriver saken lite förvirrat, svårt för oss att veta riktigt vad som gjordes på verkstan. Kan det vara så att dom bytte tempgivaren till fläkten? Du påstår också att dom bytt termostathus, och i det sitter givaren till motorstyrning/mätare... Nej, läs på kvittot, där ska stå exakt vad som byttes.
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #termostathuset är byt bara
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #jag glömde att tacka er allihopa för era inlägg !
@samko 79450 wrote:termostathuset är byt bara
Ok! Då är frågan varför? Du blandar inte ihop själva termostaten med termostathuset nu? Man brukar bara byta termostathus för att det läcker pga spricka el dyl. Men om dom nu bytt bara huset, så har dom ju inte bytt vare sig termostat eller givare.....
Tror det behöver klargöras här om vad som verkligen är bytt eller inte.
För som det verkar är termosten på dessa motorer löst utbyttbara från termostathuset i fråga.
GGooraBoofBexy2012-11-10 · #i själva termostathuset har själv sätt att där inne satt termostaten samt det var en givare på den o jag blev lite fundersam också ....