Trafikdiskussioner, kameror/säkerhet mm

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 433 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35280
    Ludde_57
    Deltagare
    akerostrand wrote:
    Fartkameror sparar liv-det är bra- håll hastighetsgränserna så är det inget problem.

    så du ser ingen risk med eventuell ändåmålsglidning som beskrevs i länken jag lade in häromdagen?

    Visst, kamerorna sparar kanske något liv genom att vi ögontjänare håller en något lägre hastighet.
    Men kan inte den övervakningen ske på ett bättre sätt ur samhällsperspektiv?

    Och ögontjänare är vi allihopa vad gäller trafik och övervakning.
    Jag har aldrig hymlat med att jag kör för fort ibland.
    Men vad som är lustigt ( i min närhet ) är att de som säger att de alltid håller hastighetsbegränsningarna, faktiskt är de som kör procentuellt fortast.

    Jag tror att de som idag gillar fartkameror, kommer att få ett bryskt uppvaknande senare då de inser att deras frihet kraftigt inskränkts av den övervakning som sker och som ökar för varje år.

    #39514
    Ludde_57
    Deltagare

    Trots fler fartkameror och höjda böter…
    http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_15045415.asp

    ”De ökade bötesbeloppen biter tydligen inte, säger Hans Lundgren, chef för trafikpolisen i Östergötland.”

    Man undrar ju om VV och Polisen verkligen själva tror på det där.

    Jag tror inte så många av de vardagligaste fartsyndarna tänker ekonomiskt då de kör för fort, utan de bara råkar köra för fort av någon anledning.

    Visst, det här momstillägget kör väl många med. Men det är nog inte det farligaste i trafiken, eller gör förarna farliga i trafiken.

    Som tillägg till mitt gamla inlägg ovan, kan nämnas att jag sista tiden hört om ett par personer som definitivt inte hör till fortkörarnas skara ens en dålig dag. Har åkt dit för fortkörning utanför en 30km/h begränsad skola där de hållit <50km/h och helt enkelt missat skylten om 30km/h begränsning under vissa tider.

    Är det dessa förare vi vill komma åt med den nya tidens nollvision och trafikövervakning?
    Visst, de körde för fort. Men är det verkligen dessa förare vi vill komma åt, och som är farliga i trafiken?

    #39513
    zakaria
    Deltagare

    Jag har inte riktigt följt med här, men jag bor i Östergötland och som jag fattar det är alla de nya blåa skåp runt där jag bor inte i drift.

    Jag kör taxi och har snackat en del med andra chaufförer. Själv har jag passerat 90-skåp i 110, av misstag givetvis, men dock…

    Även om kamerorna inte fungerar så har de en dämpande effekt på trafiken. Man saktar in i alla fall… så det är bra.

    #39511
    Ludde_57
    Deltagare
    Eclipse;21370 wrote:
    Jag har inte riktigt följt med här, men jag bor i Östergötland och som jag fattar det är alla de nya blåa skåp runt där jag bor inte i drift.

    Jag kör taxi och har snackat en del med andra chaufförer. Själv har jag passerat 90-skåp i 110, av misstag givetvis, men dock…

    Även om kamerorna inte fungerar så har de en dämpande effekt på trafiken. Man saktar in i alla fall… så det är bra.

    Skåpen är inte i drift jämt, utan aktiveras ( från Kiruna? ) när så bedöms vara lämpligt.
    Naturligtvis har de en dämpande effekt på trafiken. men ändock, är det de som kör lite för fort som är de farliga i trafiken?
    Är det rimligt att satsa så mycket pengar på något som endast har en tillfälligt hastighetsdämpande effekt på trafiken, och ingen alls på övriga brott?
    Såg ett avsnitt av Cops igår på 6:an, där tog de 1 förare utan körkort och en passagerare med kalsongerna fulla av gräs, enbart för att en patrullerande polis tyckte de betedde sig underligt med tanke på tiden och området de körde i.

    Alla de miljoner som satsats på fartkameror, tror jag hade gjort mångdubbelt mer nytta samhällsekonomiskt om de satsats på patrullerande poliser ute i samhället.
    Effekten statistiskt hade förmodligen uteblivit, men en synlig polis har en dämpande effekt på brottslingar och en lugnande effekt på övriga medborgare som kan känna ( kanske även den falsk, men ändå… ) en viss säkerhet i vardagslivet.

    #39504
    zakaria
    Deltagare

    Vi hade cyklande poliser i Motala förra sommaren. Perfekt att dom kan cykla på kyrkogården (som ligger mitt i stan) och hälla ut sprit för folk som är för bråkiga.

    Annars sitter polisen mest i sina bilar och glider omkring… Det kan jag inte fatta varför dom gör. Måste vara skittråkigt att sitta en hel kväll så. Jag vet för jag kör taxi och vi får också sitta av rätt mycket tid i bilen och det är fan inte roligt….!!

    #39501
    Robert Hoflin
    Deltagare

    Kamerna är statens nya sätt att dra in pengar på det billigaste viset(behövs ingen lön eller arbetsgivaravgift heller), den är enbart riktad mot oss vanliga ”svenssonbilister” för staten vet att vi betalar våra böter.

    En polis däremot, kanske tar en drog påverkad ”snubbe” i en oskattad,oförsäkrad, obes skrothög till bil när han ”kör mellan två jobb” vilket kommer till att kosta staten många pengar, han behöver advokat, det blir rättegång o slutligen kanske fängelse o böter… som han aldrig kommer att pröjsa såklart! Därför är det inte intressant med fler poliser för det kommer att kosta staten ofantliga summor, men han kan köra förbi hur många kamror som helst i laglig fart, påverkad o på fel sida vägen.

    Detta var bara ett exempel, men vi ”vanliga” är en trevlig tillgång för staten, lika otrevlig är drogisen som bara kostar stålar.

    #39474
    zakaria
    Deltagare

    Det finns substans i det du skriver. Poliser idag är rätt slöa och lata… tycker i alla fall jag. Även fast man patrullerar i sin bil måste man väl kunna ställa bilen och promenera en bit!? Det är konstigt att inte fler poliser känner så. Att röra på sig lite, att promenera i det vackra vädret…!!

    Om jag blir polis ska jag minsann se till att promenera och prata med folk! 🙂

    #39470
    aw73
    Deltagare
    #39468
    Ludde_57
    Deltagare

    Hjälper möjligen ( tveksam personligen ) mot själva fotograferandet, men inte mot principen om automatisk och opersonlig övervakning som sådan.

    #40295
    Ludde_57
    Deltagare

    Efter en tur till Västerås i går, kom jag igen att tänka på den falska säkerhet fartkamerorna ger i mtt tycke.

    På en sträcka med ett flertal fartkameror låg jag bakom en långtradare som höll 90km/h lite drygt.
    P.g.a kamerorna och motorsvag bil vågade jag inte köra om hur som helst, utan låg bakom tradaren och avvaktade lämpligt omkörningsställe, alternativt att tradaren gick ut på vägrenen för att underlätta/möjliggöra en säker omkörning.

    Efter ett tag dök en Citroën upp i backspegeln, och efter ytterligare ett tag låg den så nära min bil att bara halva vindrutan syntes i min innerbackspegel. För att visa mitt ogillande över den bakomvarandes ”gnussande” mot min bakstötfångare, duttade jag till på bromsen varpå ett litet vinglande av bakomvarande bil kunde ses, samt att avståndet mellan fordonen ökades något. Och ett stort finger i backspegeln.
    Vänlig som jag är så hälsade jag tillbaka med samma vänskapliga gest.

    Strax efteråt vräker sig citroënföraren ut för omkörning trots mötande trafik, och kastar sig in så tvärt framför mig att jag trodde min framskärm/stötfångare skulle ryka.
    2 sekunder senare kastade sig citroënföraren ut för omkörning av långtradaren, och tvingade en mötande att väja ut på vägrenen.

    Vilken tur att sträckan var fartkameraövervakad, vem vet hur vårdslöst trafikanterna hade kört annars…

    Så här i efterhand kan man ju tycka att jag kanske kunde gått ut på vägrenen och underlättat citroënförarens omkörning av min bil, men då sikten var begränsad p.g.a lätt kuperad terräng och svaga kurvor, samt att långtradaren framför mig låg mitt i sin fil och faktiskt körde strax över skyltad hastighet. Tyckte jag det var onödigt och väldigt lite vunnet för bakomvarande bilist.

    #40432
    Ludde_57
    Deltagare
    #40465
    skanedanne
    Deltagare

    ”driftskostnaderna beräknas till 20000 kr/år/kamera”
    Hur mycket blir kostnaden per kamera om man lägger till personal,lokalkostnaderna m.m i kiruna.

    Enligt repotaget så dömms enbart hälften av dom som kamerorna registrerar vilket gör användandet ännu dyrare per fall

    Vid en jämförelse hur många fler timmar skulle trafikpolisen kunna vara ute på och patrullera på vägarna.
    MvH Per

    #40555
    Ludde_57
    Deltagare

    Intressant…
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1065856,00.html

    Speciellt den här texten finner jag intressant,
    Har kamerorna levererat felaktiga bildbevis tidigare?

    – Det kan jag inte svara på, säger Per Erik Eriksson, tidigare ansvarig för kameraskåpen på Rikspolisstyrelsen.
    – Men det är uteslutet att någon skulle ha blivit fälld på felaktig grund. Vi talar ju med alla misstänkta. Och vi måste ju lita på dem om de nekar.”

    Alltså är kamerorna än mer falska vad gäller trafiksäkerhet, då endast de som är ärliga och erkänner fortkörningen åker dit. De som nekar bör ju inte bli fällda om man läser texten ovan.

    Tillägg:
    Undras vilka som svarar ja/nej på frågan som följer artikeln.
    Endast de som tagits för fortkörning av en fast/mobil fartkamera, eller alla som har eller kanske inte har tagits för fortkörning?

    Jag har tagits 1 gång med laserpistol, där en hastighet hävdades som jag varken kunde säga ja eller nej till.
    Så jag svarade inte alls på ab´s fråga.

    #41620
    Ludde_57
    Deltagare

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1119749,00.html

    ” Men när semestern är slut buntar Vägverkets Claes Tingvall ihop alla döda och kräver sänkta hastigheter och fler kameraskåp. Som vanligt.
    Trots att hans lösningar inte hade räddat någon enda av dem som dog i trafiken under juli månads två första veckor.”

    #41621
    saww
    Deltagare

    Jag hatar dessa jävla skåp jag oxå. Fcik ett tips om en prismalins som man sätter på reg skylten så att den inte går att läsa av ifrån en vinkel. Skall beställa en till när tullkamrorna i Stockholm börjar, skall funka på dom kamrorna oxå tydligen. Gå in på osynlig.org o kålla själv.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 433 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng